Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettstuterier-uppfödare
Läst 1197 ggr
ragnhild49
0

"Brandfråga"

VAR har ni era nätanslutna stängselaggregat!? En bekant till mig menar att man inte får ha dom i själva stallet pga brandrisk. Jag kan inte påminna mig att jag sett annat än att "alla" apparater sitter inne i stallet/i stallgångar, för att vara lätta att stänga av och på. Hur har ni, och finns det någon som har hittat någon "lag" på nätet, hur det skall vara (för att försäkringar osv skall gälla)!!

[Hallonqvist]
0

Vårat hänger i garaget som är ligger vägg i vägg med stallet. Det är sammanbyggt men dock med 3 lager gips som har en brandhållbarhet i 1 timmas tid. Under den tiden förväntas man hinna tömma stallet på djur.
Det fungerar bra tycker jag. Lätt att dra ur sladden om man ska stängsla. Vi har även haft timer på den så den inte behöver stå och ticka ström hela vintrarna när dom är inne på natten.

Tywysoges
0

När vi hade eget stall så låg hagen inte i kombination med stallet, Aggregatet fick då ström från ett bilbatteri som fanns i en nergrävd plasttunna. Så när man skulle stänga av stömmen var det bara att skruva av locket. (gjordes väldigt sällan dock)

Wcob
0

Försäkringbolagen kan ha synpunkter på vart man placerar elaggregatet. Om man har Länsförsäkringar/Agria och tillhörande "Säker Hästverksamhet" så måste man ha aggregatet skyddat mot brand och får inte vara placerat i stallet - antingen ska det vara inkapslat eller fristående utomhus.

Lite mer info finns på Agrias hemsida

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

NinnaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett aggregat som får ström från ett bilbatteri. Det har vi satt utanför stallet, på utsidan av ladan (plåten) och gjort ett litet takskydd av trä över denna.

Syns till höger om min dotter och hennes "busiga" varmblod :-)

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

Fourjoy
0

Våra aggregat sitter utanför stallet i en skyddad låda.

Hanna-D
0

Samma som #5. Vågar inte ha det i stallet.

Sasser
0

Jag har mitt ute fastmoterat på en vanlig stängsel trä stolpe, sen är det byggt ett litet tak över.

sanderfors
0

Vårat sitter på utsidan av stallväggen med tak över, men tankarna har verkligen satt fart nu så de kommer nog åka ned rättså kvickt!

Murgard
0

I en plåtlåda ute på Ladugårdsväggen. Vi har vid ett tillfälle haft glädje av detta arrangemang, då blixten slog ned i aggregatet. Det blev mest bara småbitar kvar av aggregatet, ny plåtlåda fick införskaffas,  men vi klarade oss från brand.

Arhults
0

Var får man tag på en plåtlåda till agregaten?

Murgard
0

Tror det var något som hade spelat ut sin roll på makens arbete.