Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 820 ggr
Sasser
0

Smitta

Läser följande på STC:s hemsida:

Influensa i hela landet 081205 kl 12.04

Enligt olika rapporter kan konstateras att influensan har spridning i stora delar av landet. Vi återkommer nästa vecka med ytterligare information. Det är viktigt att alla utövare informerar sina banor vid misstanke om sjukdom och omedelbart isolerar sina stall. Uppmaning Vaccinera omedelbart alla friska hästar som är ofullständigt vaccinerade (=helt ovaccinerade eller har sin vaccination längre tillbaks i tiden än fem månader eller okänd vaccinationsstatus).

http://www.travsport.se/sinfo?kommando=smittInfo

Det är kanske inte bara jag som läser där. Men för dom som inte gjort det så är det en bra info källa att se vart smittsamma sjukdomar finns.

[Hallonqvist]
0

Fast egentligen vad gör det att man vaccinerar sina hästar. Alla hästar även vaccinerade kan vara smittbärare och föra smittan vidare. Och även om hästen är vaccinerad kan den bli mycket sjuk. Det är tom så att jag funderat på om det är lönt att hålla sina "hemma-hästar" vaccinerade överhuvudtaget.
Vi hade influensa i stallet för 4 år sedan och den ovaccinerade hästen som förde in smittan i stallet var bara måttligt påverkad medans de andra som var vaccinerade blev mycket sjuka! Så då gjorde vaccinationen ingen som helst nytta.
Kanske en engångsföreteelse, men det syntes så tydligt vilka av dom som blev sjukast och det var dom som var vaccinerade efter konstens alla regler…

Lorita
0

#1 det slår väldigt olika, jag stod i det första ridstall som drabbades 104 hästar, inga vaccinerade eftersom influensa inte var uppfunnit då.

Fyra dog, två fick bestående rörelseskador bak, resten drabbades olika hårt, min fick feber en dag, vilket vi inte märkte eftersom hon samtidigt blev behandlad för annat (hon var också en av dom första att bli "sjuk"). En del hade feber länge, det slog som sagt väldigt olika på hästarna i stallet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

Jag tänker bara sitta på is…ingen ide att få panik och börja vaccinera… vi har aldrig haft problem med någon sjukdom på jag vet inte hur länge.. minst 20år?? och det är bara det senaste 10 åren som våra tävlingsponnyer varit vaccinerade… idag har jag ingen… dom får sin stelkramp, det viktigaste… lite veterinär besök har det varit under åren men det är mest sår skador som behövts sys och någon kastrering…en halt häst till utredning under alla år…

det är ju en risk att vaccinera och absolut ingen garanti att dom slipper bli sjuka… tyvärr…