Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: övrigt
Läst 2246 ggr
[Hallonqvist]
0

Ni som rider western...

Tala om för mig att det är INTE så här det ska se ut eller fungera….Obestämd
Länk till halvotrevliga bilder

MalinB
0

Tyvärr är det där den bild jag har av western…..

VET ju att de flesta säger att det inte är så men de få gånger jag sett sk "storfräsare" rida har det varit den typen av ridning. Likaväl som den erkännda NH instruktören som glatt berättade om unghästen han knäckt genom att binda den sadlad o tränsad i en påle ett par timmar "nu accepterar han minsann sadeln!". En annan häst låste han in i ett skjul utan mat och vatten i tre dygn för att den var för vild. Den var snäll efter detSkrikandes

ragnhild49
0

Jag brydde mig faktiskt inte om att titta på länken, däremot så bidrar jag med denna. DET är ridning, vare sig det är western eller någon annan disciplin. "Rötägg" finns det överallt.

http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg&feature=related

Titta på detta och njut!!!!!!!

ragnhild49
0

Eller varför inte denna!

http://www.youtube.com/watch?v=vrYOQ52U3LQ

Notera att "westernhästen" inte rör en fena, med svansen hängande rakt ner, vars ryttaren sitter och tittar på den andra eqipaget, som inte står stilla en sekundoch med svansen viftande hit och dit. Jag vill inte ta "någons parti", men nog vet jag vilken ryttare jag skulle vilja vara…….

[Hallonqvist]
0

Absolut trevlig ridning!
Men på nåt sätt tycker jag ändå att rörelsemönstret en westernriden häst har påminner om avlastning vid fångsymptom. Det är någonting som inte ser bekvämt ut, nåt som "klämmer". Jag kan inte sätta fingret på var skon klämmer, men jag tycker inte hästen rör sig i en ändamålsenlig form.

Annette
0

Jag tycker de westernhästar jag sett ser så ledsna och kuvade ut Rynkar på näsan.

Arhults
0

Nej det kan inte vara naturligt att röra sig på bogarna, det är ju inte hästen naturliga sätt att röra sig på.

Alla tvär stopp på frambenen och spinning verkar ju inte som det mest naturliga sätt att röra sig.

Alla skarpa bett och hjälpmedel?

Dressyren bygger ju ändå på hästens naturliga rörelser i det fria!

Lorita
0

#0 det där är direkt diskvalificerande på en tävling och har absolut inget med westernridning att göra. I alla fall inte den westernridning jag tränat.

När man rider western är målet en låg form med bärighet i ryggen och med undertramp, samma som den man strävar efter så man rider in en unghäst för framtida engelsk ridning.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lorita
0

#2 den har jag redan sätt men så underbart.

#3 Härlig uppvisning Skrattande

Jag är ju rätt mycket med westernryttare och min uppfattning är att man jobbar hästen mycket att arbeta med ryggen och sen bygger man upp ett lugn och miljöträning med sina hästar som inte är så vanligt i andra grenar. Många westernhästar är väldigt trygga hästar, det finns inte mycket som skrämmer dom på något vis.

Min New Forest henne växlade jag mellan att rida klassisk engelsk och western, det kommer jag göra på Ametist också. Athena New Foresten tyckte nog bäst om westernridningen, hon älskade att gå i den låga formen.

RC71
0

#7 Jag är inte alls speciellt insatt, men jag har nog aldrig sett en westernhäst med undertramp och bärighet. Snarare en stel rygglinje och hästarna konstant på bogarna i framvikt. Det hela brukar ju dessutom förstärkas av att många westernhästar är överbyggda.

Lorita
0

#9 ja dom amerikanska raserna är ofta överbyggda det är helt rätt. Sen är det tyvärr så att det går ganska fort och lite för lätt att komma så långt att man kan tävla lättare tävlingar och då är det ju som även den engelska ridingen, det blir inte så perfekt som man strävar efter.

Nu är jag själv bara intresserad av dressyren inom western ridingen och där ska hästen trampa under sig ridas i låg form och ha en rygg som bär ryttaren.

Houdini
0

Fast de är ju helt annorlunda byggda än våra "ridhästar"

De används ju till lite annat oxå där start/stopp och vändningar ska vara blixtsnabba och instinktiva hos hästen..

RC71
0

#11 Start , stopp och vändningar skulle nog gå bättre och slita mindre om hästarna var byggda lite mer i uppförsbacke, eller åtminstone inte överbyggda med lågt ansatta halsarFlört

Mariane
0

litet inlägg från en som provat…

…ett litet annorlunda sätt att rida western. Spansk western, dvs Doma Vaquera. http://www.youtube.com/watch?v=nk_n1yQlmT0

Rids i Sydamerika, Portugal och Spanien.

Om nån undrar varför dom har korta svansar, så är det för att dom inte ska fastna i buskarna + att ju kortare svans, ju duktigare häst. På Pampas bl a går dom i flockar med 100-tals hästar + kor och då är det bra att veta vilken häst som man ska hämta för jobb. Så man inte tar en oinridenFörvånad.

En disciplin som vi även kan se/träna/tävla här i Sverige är Working Equitation… http://www.cavallo.de/videos/video-working-equitation-em-sardinien-2008.273930.233219.htm

Som kuriositet kan jag meddela, att westerntränare rider inte Doma Vaquera-ridna hästar automatisk. Det råder viss språkförbistring.

Houdini
0

#12  Jag är helt övertygad om att kvartshästen (Quarter horse) är byggd som den är efter lååång tids avel för att i mesta möjliga mån fungera och hålla till det den används för.

Som gammal dressyrryttare föredrar jag själv hästar i uppförsbacke, men har förståelse för att alla hästar inte ser ut så…

RC71
0

#14 Tja, dom hör inte till dom friskaste raserna…Tex hovbroskförbening är tämligen vanligt.

Lorita
0

Araber funkar väldigt bra till western och då framför allt till dressyren Flört

Jag har själv väldigt svårt för överbyggda hästar men så gillar jag ju welsh som överlag är korrekta i sin byggnad.

jinxx
0

Jag har ridit in Cara och tränar för westernryttare/tränare, på unghästnivå dock. Han har hjälpt mig fantastiskt mkt och både ponnyn och jag trivs med den ridstilen. (Inte minst så har han pedagigiskt och med enormt tålamod och klockren timing botat min donna från sin hovslagar-skräck=) Dock så skiljer  sig westernridningen inte mkt från "vanlig" dressyr. Arbetet går ut på att hon ska bära sig själv på bakändan, gå undan för minsta vikthjälp och skänkel. Samma som i dressyren… Ett plus ,som jag ser det, är att hon måste bära sig själv i en effektiv och bekväm form utan att ha någon möjlighet att hänga sig i tygeln.

Bilderna i första inlägget var inte speciellt roliga. Förstår inte språket men för mig ser det ut som någon form av ponnyridning för vuxnaTyst   Som jag har fått lära mig så hör inte heller hjälptyglar, martingal m.m hemma på en westernbana. Detta är några reflektioner från mig som bara nuddat på westernridnings yta än så länge. Som någon skrev tidigare så finns det avarter inom alla dicipliner… Även i de "medelhöga" klasserna.

#16 håller med dig om araberna. Min valack blev väldigt omtyckt av en quarterryttare som dessutom hade arabfobier, och syrrans hingst har skött sig ypperligt på träningar=)

Lorita
0

#15 Många av dom rids in vid två år Rynkar på näsan en av bitarna jag inte gillar med westernridningen men allt behöver man ju inte ta efter Flört

Ninnii
0

Det är så här att i Usa så är det en industri och man vill ha ut hästar fort för att få in pengar osv. Därför startar de tidigt med sina hästar. Jag har ägt och tävlat western på min quarter häst, de som höll på med pleasure tyckte inte han var så bra eftersom hans hals ansättning var för hög. Så han tränade jag även dressyr med. Han vart riktigt duktig. Jag vet en tränare i Sverige som är super duktig på western och hennes hästar går inte på bogarna, för hon tvingar inte ner huvudet på hästarna. Många western tränare även i Sverige vill ju få resultat fort och ser tränarna i USA som gudar och vill eftersträva deras sätt att träna hästarna på, då hästarna ska gå lågt med sina huvuden. Hon som jag tränade för, tränar för en ryttare från Sweich( vet ej hur det stavar) som heter Manuela Witt och även hennes sambo Sebastian Moin. Dessa tränare är super duktiga, deras hästar är välridna och där kan ingen komma och säga att deras hästar går på bogarna. Så letar man upp rätt tränare så kan man få bra hjälp och komma långt, med hästar som bär sig själva utan att gå på bogarna.