Export Finland
Finns det någon som har erfarenhet om transport av häst till Finland samt vad som krävs för att ta in resp föra ut från Finland?
samma som vid Englands import/export.. dom måste ha pass, och ett export intyg som är max 24 timmar gammalt.
Owen ska åka till Finland snart (runt 10:e december) han lämnar två hos mig för resa vidare till Finland.
Exportintyg kan gälla längre tid också om det är över en helg resan är..

Jag har exporterat tre uppfödningar till Finland. Pappersmässigt vid gränspassage behövs givetvis hästpasset, plus en hälsoattest och en färdplan. Hälsoattest och färdplan ska vara utfärdade av en officiell veterinär (distriktsveterinär) och max 48 timmar innan avresan. Du kan läsa mer på Jordbruksverkets hemsida, eller i bifogad folder, eller ring din Distriktveterinärstation och fråga.
När jag exporterat hästar till Norge har det behövts en trist tullblankett i 8 ex som heter Enhetsdokument (jag rekommenderar att den som ska fylla i den blanketten ffg ringer Tullverket och ber om assistans), men jag tror inte det behövs till Finland.

OK Tack alla, jag är mest rädd för båtresan, tänk om det blir blåsigt väder!!!

#3 Då ska du bara veta hur krångligt det är att LÅNA ut en ponny till Norge… 

Är det, usch dom är ju inte med i EU så det kanske beror på det eller?
Jag har precis sålt ett av mina föl till Finland och samtidigt köpt ett nytt avelssto där så jag ska ha häst bägge vägarna!

#6 Nej , dom är inte med i EU och kan göra lite som dom vill .
Krävdes pass, färdplan , hälsocertifikat, fullmakt från fodervärden, kopia på leasingavtal samt en transfereringssedel från tullen.
Fodervärden är tvungen att betala skatter osv på hästens uppskattade värde trots att hon inte säljs. OM hästen sedan kommer tillbaka till Sverige inom 12 månader får dom pengarna tillbaka. Stannar hon längre -inga pengar tillbaks! 

#5, 7: Jag vet! Har varit med och kört två welshston till betäckning i Norge, och vi fick deponera en summa (rätt mkt pengar faktiskt…) motsvarande moms på hästarnas värde vid gränsen. Ägaren fick sedan tillbaka pengarna, efter en massa byråkrati och minus diverse avgifter, några månader efter hemresan. Sedan i slutändan blev det, efter allt besvär, tyvärr inget levande föl.
När det kom russ-ston från Norge för betäckning hos mig kunde jag (tack vare att jag har registrerad firma) vara behjälplig genom att gå in som garant för momsen: då slapp stoägarna deponera momspengar vid gränsen. Hade stona blivit kvar i Sverige hade jag förmodligen fått en faktura på momsen - lyckligtvis uppstod aldrig det problemet…
En norsk vän lånade ut sitt (svenskfödda) russ för träning och tävling i Sverige och det var precis samma process som du beskriver i #7. H*n brukar beskriva det som att hästen fick tidsbegränsad asyl i Sverige…
Ja, det är nog besvärligare över lag att skicka hästar till Norge än till ett EU-land. Jag glömde nämna om det gäller import eller export över norsk gräns (antagligen samma vid finsk?) måste man också visa upp köpeavtal och/eller kvitto på köpesumman. För travhästar som reser till Norge tillfälligt för tävling eller betäckning går STC in som garant för momsen, och hjälper även till med pappersexcercisen: det underlättar mycket. Över huvud taget är allt enklare om du bara ska föra ut hästen tillfälligt för en specifik tävling (utställning).
Det jag upplevt vid gränspassering är att tullarna ägnar mycket tid åt alla papper, men bryr sig inte särskilt mycket om vad man har i transporten: de tar kanske en pliktskyldig och flyktig titt. Har t ex aldrig varit med om en chipavläsning.
#4, 6: De där stora färjorna är stabila i de flesta väder. Om det blåser (eller om prognosen säger att det kommer att blåsa) mer än X antal sekundmeter tar de inte ombord hästar, och du och din häst får stå kvar på kajen - något som de flesta som fraktat häst till eller från Gotland erfarit… Grattis till ex- och importen!

#8 Jo, tack! Ingen som tittade alls på min häst i tullen….Däremot alla paper som du skriver…
Hade två ston från Norge här förra sommaren. Dom blev stoppade på hemvägen då jag ej hade specificerat båda stona var för sej på fakturan. Det slutade med att jag fick faxa betäckningsavtalen till tullen så dom förstod att summan gällde två ston. Ägaren var också tvungen att betala skatt på levandefölavgiften trots att den inte skulle betalas till mej förrens året efter 
När jag exporterade en ponny till Finland förra året så behöveds inga papper på köpe summa mm. färdplan brukar om du använder transportör ha i ordning.
Det verkar vara mer än hopplöst att ha med Norge att göra..

Tyvärr skulle inte Owen tillbaka till Sverige efter Finland, är det någon som vet någon transportör som reser 10/11 december över från Turku till Sverige

Någon som vet vilka det är som kör travhästarna fram och tillbala från Finland?

Fast eg så står det ju när man läser på jordbruksverkets sida fattade jag det som att färdplan inte behövdes om hästarna hade pass , fattade inte riktigt det jag.
Vi har ju sålt shettisar till Norge och det är ju lite krångligt just med shettisar just för att de behöver byta ägare i passet innan export , ha ipmc papper ( har för mig att det heter så) .
sista hästen vi sålde till Norge körde ju mina föräldrar själva till gränsen och de fyllde i papperna i tullen där , de fick visa kvitto på priset på hästen och betala en avgift på 5000 kr (den som förr kallades köttavgift) men heter annat nu har jag för mig.
Sen kan väl jag tycka att det är löjligt att det måste vara distriktsveterinärerna som måste göra hälsodeklarationen ,hade väl varit bättre med lite konkurrens kanske det hade blivit billigare ;

Jag fick betal 1875 sek när vi tog med oss en av våra hingstar till Holland, när han åkte hem kostade samma papper i Holland 475 sek!!
Märkligt att allt ska vara så dyrt i Sverige!
.. dom är duktiga att ta betalt här i Sverige… dock så måste jag säga att engelska veterinären är duktig på att ta betalt dom med..