Dax för mätning!
Gick in på ridsportförbundet och kollade vad som gällde vid mätning av ponny. Hittade där en regel som jag inte hade en aning om :
4. Ponny kan mätas från och med det år den fyller ett år. Årsintyg för ponny yngre än fyra år gäller endast under det år det utfärdats. Därefter skall ponnyn mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Av årsintyg skall framgå hur länge det är giltigt. Ponny som vid mätning tidigast vid 4 års ålder har en mankhöjd som understiger övre kategorigräns med minst 5 cm behöver ej mätas om förrän vid slutmätning
Det innebär att Rafael, 135cm 2008, inte behöver mätas förrän 2011 då han är 8 år.
sitter hemma idag med 39 graders feber och ska strax ner i sängen igen, kan inte tänka klart riktigt, kan du utveckla litegranna med tydligare exempel? "understiger övre kategorigräns" får jag inte in i huvudet riktigt….
Gränsen för tex D-ponny men understiger den med minst 5 cm…
Gränsen för tex C-ponny men är minst 5 cm under den höjden…
osv…

# precis.
På Rafaels mätintyg står att det gäller 2008, men jag ringde upp "mätmannen" och hon sa (efter att rådfrågat en annan mätman) att mätintyget gäller tom 2010. Inte ens hon var helt säker.
Jag gissar att det finns de som mätt sina ponnyer i onödan.
Regeln har funnits i flera år.
Veritas odium paretFörvånad

Ja, så har det varit ett bra tag. EN fördel med att ha, en för sin kategori "liten" ponny 

Det har jag vetat sen den reglen kom , gäller att ha koll så man slipper extra kostnader ;-)