Vilket väder !!
Knappt man kom utanför dörren imorse så mycket blåste det och snön piskade i ansiktet. Sedan i lördags morse har vi i Tyresö söder om Stockholm fått mellan 10-15 cm snö men nu tillsammans med orkanvindar!
Hur har ni det som bor lite norr om stan. Ni måste också hålla i hatten antar jag.
Hur är vädret i övriga sverige såhär en vecka före första advent? Jag är jätteglad att snön kommit och hoppas innerligt att den biter sig kvar ett litet tag. 

I Småland var det vindstilla och sol igår, idag kommer det lite snö sidledes vilket innebär att det blåser burr. Stackars er norr ut!
I Leksand virvlar snön omkring och hösilaget vill inte ligga stilla i hagarna. Bara -1,8 grader, men det känns som - 18….
På nyheterna i radion sade man att på motsvarigheten till SMHI, i Norge, har man gjort en långtidsprognos där man spår en rekord varm vinter, med regn i stället för snö. 
Sitter på jobbet och lyssnar på Göteborgsradio
och där hörde jag också det. Mer regn istället för snö med rasrisker till följd.
Knappt har väl vägen norr om Ljungskile hunnit bli återställd från raset häromåret tills det ska rasa igen misstänker jag…
(Och idag åker täcket på lösdriftshästen på
)

Här i skärgården så har vi haft nöstormbyar i natt. Det har kommit runt 50 cm snö sedan i går och många fick vända om och ta färjan hem i morse igen istället för att åka till jobben i Sthlm. Det har nu snöat kraftigt i 24h i sträck här på ön. Nu faller snön rakt ner och sikten ut genom fönstret är inte lång, i går o i natt kom snön från havet,inte från ovan…..bussarna slutade gå vid 18 tiden i går. Inte många barn i skolan i dag inte….

Här är blåsten och snön som driver det värsta problemet. Relativt lugnt här i Enköping på förmiddagen, men efter kl13 öppnade sej himlen 
Storm och runt dm med snö… tacksamma pållar i sina boxar idag… dom fick gå ut någon timme nu på kvällen då det lättade en stund… men dom var inte alls glada att få gå ut… stod vid grinden och puttrade…. dock så är det härligt med all snö… låter tyvärr som den inte kommer stanna kvar… hoppas för en gångs skull att vädergubbarna har spått fel…

Nu har det snöat hela dagen utan uppehåll. Det började i går någon gång. Våra hästar var överlyckliga över att få komma ut i sina hagar fulla med snö. Gick u i morse och kom in runt 18 snåret. Lekte, rullade och hade sig, gamla som unga

Vilket underbar väder ca halvmeter snö och hästar som bockar och kastar sig ner och rullar, dem är som pånyttfödda hihi. och Steffi åker skidor och pulka så mycket hon bara hinner, skolskjutsarna var inställda igår och vi stannade hemma, pust vilken tur det var stormbyar här i Knivsta. Idag är det helt underbart, hoppas att det håller i sig men det låter som om värmen är på väg igen blää, slask vill vi inte ha
Ha en bra dag alla

Nu har vi 70 cm snö på stallbacken mellan stallet och Beskens hage 
Jag har åkt fast 5 ggr idag med bilen, blivit uppdragen 2 ggr med traktor och uppknuffad med hjälp 1 ggr de sista 2 ggr så skyfflade jag upp bilen av ren ilska. Jag har blivit nerprejad av pensionärer som glatt åkt vidare med mig i diket. Jag hatar verkligen vintern. De hinner knappt ploga ena endan på ön förrän andra ändan är översnöad igen. Ida ser mest trött ut i snö medan unghästarna har roligt och far omkring.

¤3 Nej du, regn har vi inte haft på ett bra tag ;-)
Nu ikväll har vi minus 8 grader. Barmark dock.
Nej inte nu, men vintrarna kommer att bli varmare framöver och istället för snö kommer det komma regn.
Den globala uppvärmningen har nog glömt lilla Tyresö. Hemma har vi ca 3 dm snö just nu, katten drunknar i drivorna och får inte gå ut på dagarna längre när vi är på jobbet. Hästarna får gräva sig fram till hösilaget och bilen var det länge sen jag såg.
Och det har precis börjat snöa igen.
Härligt! 
+7 och det töar… *snyft* 
Knappt en snöflinga kvar hos oss på Färingsö. Tack och lov verkar det iaf som om det slapp bli isgata den här gången. Lera, regn och mer regn är förmodligen att vänta. Skräpväder! 
/ säger jag och sätter mig gladeligen i nyservade bilen för att sprida ytterligare avgaser upp mot ozonlagret m.m….
8+ och is och åter is….inte roligt alls….bara att invänta leran… tänk om snön ändå fått lega kvar…
men det verkar som Dalarna och Norrland får massor av härlig snö… man kanske skulle ta sitt pack och flytta norröver….har ju faktiskt nära släkt i Hälsingland..