Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 2007 ggr
Arhults
2008-11-20 14:24
0

Kraftfoder

Hur ger ni era ponnier kraftfoder?

Har precis varit på en kurs med en veterinär som har 30 hästar, flera tävlingshästar på SM nivå. Hon ger aldrig kraftfoder.

Där sas det också att Järvsö Faxen går på 14kg höensilage. inget kraftfoder och han är ju högpresterande.

Själv ger jag inte kraftfoder till mina ponnyston utan endast höensilage.

ZABA
2008-11-20 14:59
0

Ponnyerna som bor här och går i lösdrift äter torrt hö. Ej fri tillgång utan får det fördelat under dygnet. Åldersmässigt växlar gruppen i åldrar mellan ston födda 2007 och 1983(!).

På morgonen får de dessutom mycket uppskattade morötter. På kvällen är det utdelning av helhavre, mest för att ha något att blanda mineralerna i. Svårt att veta vad varje individ äter havremässigt men räknar ca 2-3 dl/styck. Alla är runda och fina med blänk i pälsen.

[Hallonqvist]
2008-11-20 15:04
0

Det beror ju på höt till 100%. Har vi mindre bra hö måste vi ge kraftfoder, och det ger vi också till stona plus unghästarna. Dom får alltid lite skrammel i krubban, får dom för lite faller dom ur direkt. Vi har haft ett antal dåliga somrar på rad nu där det är svårt att få tag i bra hö. Men denna vintern är höt kalas så jag tror att vi kan minska kraftfodergivan ganska mycket.
Det stod ju någonstans nyss, var väl i förra numret av Ridsport, en undersökning som gjorts på presterande hästar och dom klarade sig bra på grovfodret, men saknade någonting minns jag. Har inte hunnit lusläsa artikeln ännu men reagerade på att det var något i musklerna som inte fick explosiviteten att fungera som på de hästar som fick just kraftfoder.

Minns inte så noga någon annan får gärna förklara som läst ordentligt Tungan ute

Fourjoy
2008-11-20 18:29
0

Mina får kraftfoder året runt och "vanligt" hö… portion beroende på individ och årstid… hingstarna få mest.

Helhavre, musli, betfor, mineraler, morötter, vetekli och ibland linfrö.

Läste att om man har problem med att hästen äter för lite hö att man skulle skörda kortare strån, ca 10-15 cm.. i testet så gjorde det en betydande skillnad på mängden dom åt… dock ingen skillnad vad det gällde matsmältning men med det ökade intaget fick dom mer näring enbart genom hö… helt klart något att fundera på. Detta var väldigt lämpligt på tävlingshästar och äldre som har svårt att föda sig.

Hanna-D
2008-11-20 19:27
0

Av tolv ponnyer är det två som får kraftfoder. Ett digivande sto som behöver mer mat (får Lusern hackad strå) och en tvååring som var tunn när vi köpte henne (Krafft Groov 90). Annars är det hö och mineraler som gäller.

Zondell
2008-11-20 21:25
0

Jag ger hö och müsli samt mineraler. Mitt hö är i och för sig bra men de hästar jag har i stallet kräver lite extra. Räknar helt enkelt på deras näringsbehov och upprättar en foderstat efter det. Kollar sedan hur hästen tar fodret och korrigerar om det behövs. Skall deras näringsbehov täckas blir det så mycket hö att de inte ids att äta upp. Rädd för att 20-åriga dräktiga stoet faller ur och att 1-åringen som är lite tunn utvecklas sämre. Jag har också ett dräktigt som med föl vid sidan som fortfarande diar. Jag har dock inga problem med 2-åriga russet. Hon tycks föda sig på grenar och sten om det krävs… Vill också ha lite i krubban för att de skall få i sig mineralerna.

Fourjoy
2008-11-20 22:15
0

Mina gillar inte lusern, varken hackat eller pelleterat.. det lämnas alltid.. skulle dock vilja använda det vid behov… antar att dom är för bortskämda med gottigt musli.. hingstarna är värst att vara petiga med maten…

Lorita
2008-11-22 12:12
0

Fritt med hö/ensilage/bete mineraler och salt inget kraftfoder man ibland lusern också får dom potatis, morot, sallad och vitkål (det man tar bort när vi lagar mat men är ok att äta) när dom två beniga äter det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Dyblygiad
2008-11-23 10:28
0

I år får mina bara ensilage med SmRp på 72 och till detta betfor, linfrö kli o Tokosel. Än så länge får de äpplen i maten men snart är förrådet slut. Sen äter de mängder med halm utöver detta. Föra året när SmRp var nere på 13 så var det fri giva på lucern, mkt dyrt för plånboken Rynkar på näsan men ponnisarna var glada, de älskar lucern gröt.

mariajalrup
2008-11-24 11:08
0

Vi fodrar med hö i småbal och för det mesta har vi haft medelvärden på både energi och protein men årets skörd var låg på protein.

Har alltid gett kraftfoder, mer eller mindre, beroende på höet.

Min welsh cob hade aldrig kunnat gå på enbart grovfoder, han faller ur direkt, Vet inte om hans temperament spelar roll i det hela, han är ett kvicksilver!

Nu är han unghäst fortfarande, fyller 4 efter årsskiftet, så f n går han på 1 liter Spillers Youngstock&Stud ( kanonbra muslifoder), 1 l havrekross, 1 dl linfrökaka + mineraler och 3 dl blöt betfor. Kraftfodergivan är uppdelad på två gånger per dag. Hömängden ligger på ca 10-12 kg/dag, uppdelat på 3 ggr. Han får också Tokosel en gång i veckan.

Får ofta kommentarer om hans fina hull och hårrem, han glänser som blank svart sammet! Så har han inte alltid sett ut kan jag säga…

Har också shettisar o nordsvensk i stallet, även dessa får kraftfoder; havrekross, mineraler o betfor.

Jag tror inte på att enbart fodra med grovfoder om det gäller arbetande eller växande hästar samt fölston. Ska tillägga att min cob inte tål lucern, inte mer än det lilla som finns i müslin.