Grevagården April -09
Hänger på och önskar LYCKA TILL! Kunniga personer som vet vad dom pysslar med. Dessvärre kan det ju bli en del jäviga situationer så det gäller för den som tar emot anmälningarna att vara uppmärksam.
I övrigt: GRATTIS INGELA PÅ NAMNSDAGEN!

Ja jag instämmer, äntligen en nämnd med welsh människor, precis som man ville.

Jag kan bara tycka att det är synd att det är styrelsen som sitter i avelsrådet. hade varit trevligt med fler som var kunniga men inte med i styrelsen! Känns som att en liten klick ska styra hela welshaveln.
Fast det finns ju inte så himla många mer att välja på.
Tycker att det var en mycket bra sammansatt nämnd som tillsammans har en mycket hög kunskapsnivå inom samtliga sektioner! kan inte komma på någon annan som hade gjort ett bättre jobb.
AVN kommer alltid att vara en liten klick, det går ju inte att ha 20 pers som ska bedöma våra hingstar. 

Jag tycker den här nämnden är bra. Det är genuint welsh folk som hållt på länge! Ylva, Gunn, Ingela, Anna är väl bevandrade i Wales och England. Besökare på Royal Welsh!
Dessa personer vet hur en bra welsh ser ut i moderlander England. Det är precis vad vi behöver en nämnd som tycker att welshaveln är det viktiga.
Ni hoppas jag att det blir en bättre stämning på denna premiering än det var år 2008! Hoppas att ingen tänker hitta på att man ska slå ned på en viss kroppsdel som man gjorde sist. Vi behöver bra blodsslinjer med bra temperament och starka prestationslinjer som är rastypiska och vackra!
Ingen egentlig kritik till förra nämnden utan nu är det bara att sikta framåt och stärka den svensk födda welshaveln!

Denna nämnd kommer väl vara jävig på massor med ponnyer
.
alldeles för mycket egna personliga intressen i aveln i Svedala…jag är inte speciellt impad av nämnden… håller med Dyblygiad.. blir alldeles för stor koncentration av samma folk i ledande position. nog måste det väl finnas andra att välja på… för mig skulle det räcka med David Blair…. ensam.

Ja jag kan nog hålla med #7 och # 8 lite där , mycket Jäv situationer kommer det att bli och hur ska det kunna gå på avelspremieringarna då ?

Men en premiering är ju inte en utställning, inte vill man som uppfödare att någon som inte är bra nog ska ens visas fram som hingst???
I England/Wales hörde jag många uppfödare som kastrerade sina unghingstar innan dom såldes just p.g.a att dom inte trodde på dom som hingstämnen. Man vill inte att det som inte är bra nog ska visas fram.
Vi måste ju tro på att nämnden inte enbart vill se sina egna uppfödningar utan även de andras som är bra! Sen är det ju frivilligt att visa.
Helst skulle jag vilja se en hingstranking som gör att hingstarna kommer in i kvalitetsboken. Inte endast en premiering. Utan det skulle vara en stege som slutar med att man hamnar i kvalitetsboken. En som inte endast en nämnd kan påverka utan avkommorna påverkar!
En jävsituation är jäv oavsett i vilka sammanhang. Det kan ju inte ifrångå reglementet hur som helst och givetvis kommer det uppstå…Ska bli spännande o se hur det löses på bästa sätt.
_I England/Wales hörde jag många uppfödare som kastrerade sina unghingstar innan dom såldes just p.g.a att dom inte trodde på dom som hingstämnen. Man vill inte att det som inte är bra nog ska visas fram.
_Bra initiativ! Samt att det skulle förhindra en hel del "oönskade" både planerade och oplanerade betäckningar med hingstar som tyvärr används och som skulle vara valacker.
Intressant tycker jag, trots att jag inte är så bevandrad inom welsh.
Vem är veterinär?

Det kommer inte att vara veterinär vad jag har hört, det blev för mycket tjafs.

#13.
. Helt otroligt! Sunda ponnyer är väl en självklarhet när de skall användas i avel.
Welshaveln tycks verkligen ha fria tyglar
.

#14 Jo men det kommer inte att ske på premieringen, men jag vet inte jag bara antar efter allt som varit. Jag tror att en av alternativen är Klinik besiktning före. Då behöver inte de hingstar som är ej vet gdk komma överhuvudtaget. Men det var endast ett förslag som jag har hört, kanske finns andra förslag.
Men klinik besiktning låter bra tycker jag. Enligt EU regler måste alla hingstar som används i avel vara veterinär besiktade så det är inte enbart i Sverige, det är så i hela Europa.

#15. Jag menar att det är helt otroligt att det inte skall vara någon veterinär på hingstpremieringen, eller vad det kallas det ni nu har för hingstarna.

Det spelar väl ingen roll var veterinären är, nog är det bättre att t.ex klinik besikta en hingst än att ha en veterinär i en stallgång på en premiering när alla är stirriga och uppspelta.
Ingen rasförening i Sverige får licenciera några hingstar utan en veterinär kontroll. Det gäller för övrigt i hela Europa.
Om vi vackert väntar tills propositionen kommer ut så får vi säkerligen reda på hur veterinärbesiktningen kommer att gå till.
Helst skulle jag vilja se en hingstranking som gör att hingstarna kommer in i kvalitetsboken. Inte endast en premiering. Utan det skulle vara en stege som slutar med att man hamnar i kvalitetsboken. En som inte endast en nämnd kan påverka utan avkommorna påverkar!
Låter mycket vettigt!! egna resultat ska räknas in också..
Tycker också att det är bra att veterinären tas bort och byts ut mot tex. ett klinik besök… baserat på egna erfarenheter..

Fast det är ju en himla skillnad på att åka till klinik och göra den veterinära undersökningen än att det ingår i premieringen , kan ju skilja flera hundra kronor mellan olika stationer och även det veterinära kan väl också skilja sig och sen kan ju jag tycka att varför göra det veterinära om hingsten ändå inte går igenom ;-)

#20. Instämmer.
#17.Det spelar väl ingen roll var veterinären är, nog är det bättre att t.ex klinik besikta en hingst än att ha en veterinär i en stallgång på en premiering när alla är stirriga och uppspelta.
Jag tycker en avelshingst bör klara av en veterinärbesiktning på en premiering. Det är väl ändå ridponnyer till barn som skall födas upp, åtminsone de mindre sektionerna av er ras.

Det är klart dom klarar det, men det blir proffsigare om det är på en aktoriserad klinik, speciellt med alla de testikel problem som visades förra året.
Mina hingstar är alla vet hingstbesiktade ett antal gånger, samtliga utan anmärkning både i och utanför Sverige. Det spelar ingen roll var man gör det utan ATT man gör det och att hingsten är vet utan anmärkning!
Med tanke på att det ska vara barnponnier att rida på är det mycket bättre att dom kommer in i kvalitesboken genom hingstranking där bl.a avkommor finns med. Att visa en hingst 10 min på premiering säger inte speciellt mycket!

#22. Underlaget på en premiering är betydligt mer än de minuter de är inne i ringen. Det krävs en hel del förarbete av nämnden. En premiering är en avelsvärdering medan en utställning är en skönhetstävling. För mig smäller det förstnämnda mycket högre.

Ja ja, men en hingsts avkommor smäller ändå högst! En kvalitets hingst ska kunna visa vad den lämnar inte enbart vad den är själv.
Du ser inte hingstens nedärvning eller temperament på en 10 min hingst premiering. Att sedan nämnden sitter och lusläser stamtavlor och kollar upp vad släktningar och blodslinjer har gett…. det betivlar jag. Möjligtvis läser dom det som står på anmälningsblanketten.
Jag vet en som blev av nämnden avrådd att skriva prestationerna i sin anmälan, det var inte intressant sas det??? Hans mamma har placeringar i INT hoppning. Han blev inte godkänd eller kom in i kvalitetsboken!

Jag vet i allafall en som var i den förra nämden som la ned väääälidgt mycket tid till att förbereda innan premiering och som kan stammar och annat .
Som tom har berättat saker om mina hästars stam som jag själv inte har haft koll på bla. Kul med en premieringsdomare som har koll på läget och för mig så smäller en premiering mycket högre än en utställning för det är ju inte utseendet för dagen som tas i beaktande på en premiering utan en helt annan helhet ….
På avelskonferensen meddelades det att det inte kommer vara veterinärbesiktning på själva visningsdagen. Hingstägaren skall före visning (i samband med anmälan) skicka in ett max två veckor gammalt intyg där hästveterinär kollat hingsten på klinik.

#24. Om de inte har några avkommor då?
#22 welshar har fått anmärkningar på testiklarna flera år i rad till och med.
#27 tror #24 menar att de inte ska kunna komma in i en kvalitetsbok förrän avkommorna visat att de platsar där, tror hon skrev så i tidigare inlägg.
Allt som rör hingsten skall vara verifierande för kvalitetsboken, avkommor, egna resultat, poäng.. allt som kan styrka individen.
40p.+ exteriört ska inte vara allt..
Det ju givetvis enklare och billigare att besikta via värderingen.. men det kostar att ta fram en hingst och det ska kosta…man ska tänka sig för och verkligen värdera OM det är värt att lägga ner tid och pengar… och med min erfarenhet så smäller en klinik besiktning bra mycket högre än de värdering besiktningar jag varit med om… tom en vanlig gårds besiktining har varit mer seriös..

Om det ska vara en klinikbesiktning finns det då några särskilda kriterier som veterinären ska gå igenom?
Som shetland har ju sin internationella veterinärsbesiktning, har särkskilt hårda regler när det gäller tandfel som faktiskt inte veterinärerna på klinik vet att de ska gå igenom och vad som gäller om jag ska vara ärlig.
Måste det göras på klinik eller räcker det att en veterinär gör det hemma ? som sagt det kan skilja vääääldigt mycket mellan veterinärer och veterinärer.
Jag menar det bästa tycker jag är när det är en oberoende veterinär som gör kontrollen .
Tror att man kanske ska ta och sälja sina hingsavkommor för frågan är om jag tror att det kommer vara lönt att hålla på att ta fram welshhingstar i framtiden.

Men det finns redan ett schema som veterinären ska följa när man löser licens för sin hingst.
De nya reglerna är att man ska åka till en aktoriserad klinik, inte distrikstvet där hemma. Detta intyg sänder man sedan till SWF innan avelsvärdering.
Jag har flera hingstar som är visade och jag kan intyga att det är inte speciellt avancerat att besikta en hingst på en premiering.
Veterinär som var 2008 var inte så noga så han lägges rättade testiklar, longerade dem för att sedan se om dom ligger i rätt läge, om man är lite hemma på "hingstar" är det den enklaste saken i världen att lägesrätta en testikel. Så det är inte speciellt avacerat det här med vet besiktning.
Varje avelsförening har väl sin mall att följa, men det finns ju vissa minikrav på alla raser i hela Europa.
Det kommer att fungera jättebra och jag hoppas att många visar sina 3 årshingstar så inga godbitar missas.
I Holland visas en hel uppsjö av fina hingstar, men endast ett fåtal går igenom. De andra säljs eller man löser licens för dem och använder dem i egen avel! Man ska inte göra en sådan stor affär av det, man åker hem med samma hingst som man kom dit med.
Självklart är det skillnad på utställning och premiering, på premiering tar man hänsyn till stamtavla och prestationer. Men tyvärr är premiering också endast dagsformen. Är hingsten för tunn åker den ut!
Jag tror det blir bra och så tycker jag att vi ska jobba på att man varje hingstägare ska jobba på att få sina hingstar avkommebedömda, det är det viktigaste av allt.

Fast nog tycker jag det är helt onödigt att betala ett par tusen för en veterinärbesiktning om det nu skulle visa sig att min hingst inte skulle gå igenom, då skulle ju jag hellre göra veterinärsbesiktningen efteråt.
Jag vet att det kostar att ta fram hingstar , men jag vill ändå inte lägga ut hur mycket pengar som helst innan jag vet att det ens finns en chans att hingsten skulle kunna gå igenom, det kostar även att ha hästen uppstallad på grevagården , anmälningsavg, mm.
Tror nog att det kommer att försvinna en del fina hingstar på vägen.
Jag kommer troligtvis att sälja mina unghingstar ..
Jag visar ju welsharna väldigt sällan ändå pga det i stort sett inte finns någon utställning i mitt område och råka det finnas så krockar det alltid med shetlands utställningarna 
Fast jag har sett hingstar som är för tunna eller tjocka bli godkända ändå ….
om du veterinärbesiktar innan och hästen inte går igenom så slipper du ju alla kostnader med uppstallning och anmälningsavgift…

Ja alternativet blir då att endast lösa licens för dem! Lite måste det ju kosta, och nu när man tar bort vet besiktningen från premieringen blir nog själva anmälningavgbilligare!

Fast inte blir anmälningsavgiften så dyr som veterinärsbesiktningen kan jag tro…
Är ju faktiskt så att det kostar väldigt olika på olika veterinär kliniker också.
Jo som sagt jag vet att det kostar har visat welsh förr på hingstpremiering på grevagården och inte blev det lika dyrt som en veterinärsbesiktning.
Brukar även visa shetlandshingstar på premiering så och jag tror inte att det är så mycket billigare än vad det kostar att visa fram en welsh.
Då skulle welsh kanske gå tillbaka till föruttagningar runt om i landet i stället som de har på russ bla så skulle en massa folk spara pengar på det viset och då får man även kanske fler folk till att visa fram sina hingstar????
Fast jag är också nyfiken på hur det kommer att bli med JÄV situationen som jag tror kommer att uppstå , med denna nämden.

Jag förstår inte detta med Welsharnas system. Använder ni dem i avel utan att de är exteriörbedömda? (Endast licens och vetbes) När de har avkommor så visas de för införande i kvalitetsbok?
Krävs det något bruksprov på Welsh?

Var inne och kollade på veterinär intyget och läste , men kunde inte hitta att det stod någonstans att man måste göra det på veterinärstation .Här är besiktningsintyget och här är regler för att ansöka om hingstlicens och finns även på welshsidan lite mer info .

Jag tycker att klinikbesiktning innan visningen är ett toppen beslut!
Kommer ihåg när jag visade ridponnyhingst och veterinären var så rädd när han skulle känna på testiklarna (hingsten skulle stå i ett hörn i ridhuset med de andra hingstarna bakom sig och han ville givetvis vända sig för att hålla koll på dem) att han istället för att känna sa att den här hingsten har så dåligt temperament att den kan vi inte godkänna……….
Ett tag senare ger samma veterinär hingsten 10 på temperamentet på kvalitets tävlan……….
#37… detta är väldigt nytt så det kanske inte har kommit upp på hemsidan än…

#39 Fast det står ju att man ska ha hälsokontrollen färdig innan premiering , fattade jag det som (det som står på hemsidan)
#38 Fast det finns även veterinärer som inte vågar göra det på klinik också, som helst ska droga hästarna bara de börja röra lite för mycket på sig. Så *fega* veterinärer finns det ju överallt ;-)
det räcker med ok veterinär intyg och 40 p. på värderingen så är du med i Kvalitetsboken, den behöver varken meriter eller avkommor…
#36 Men du håller ju på med shetland, de har precis samma system men i stället för kvalitetsboken kallas det för RS-boken.
Precis samma gäller för shetlänningar som uteslutande kan använda i avel, inte ens DNA krävs. Bara föräldrarna är stamboksförda.

Skulle ju aldrig få för mig att använde en hingst som inte är visad på premiering i Sverige och är DNA testad och veterinärt godkänd till något av mina ston.
Hoppas ju att alla tänker likadant och tror nog att de som är rädda om rasen gör det.

#43. Samma med mig.
För några år sedan var det en brittisk Welshdomare som uttalade sig. Jag minns inte exakt vad han sa, men det var något i stil med att Sverige har sin hingstpremiering att tacka för kvalitén på sina ponnyer.
Ni är inte rädda för att den kvalitén blir sämre nu?

Jag vill klargöra en del saker. Av de som är med i hingstnämnden är det bara Gunn som sitter i styrelsen, ingen annan.
Ingela är med i styrelsen, men ingår inte som ordinarie i nämnden. Ingela är suppleant just för att undvika jävssituation. Hon går in och ersätter den som eventuellt skulle vara jävig. Vi följer förvaltningslagen i detta fall.
Kvalitetsboken är för SWF just ett sätt att fortsätta med vårt kvalitetsarbete. Att vi har "släppt" kravet på premiering är ett EU-beslut. Vi MÅSTE följa moderlandets regler till punkt och pricka, annars bryter vi mot lagen! I Wales finns ingen hingstpremiering.
Söker man betäckningslicens för hingst utan att visa för kvalitetsboken gäller samma regler som för hela EU, veterinärintyg (det som finns på vår hemsida) ska bifogas. Inför hingstvisningen nästa år gäller att vid anmälan bifoga ett högst 2 veckor gammalt veternärintyg utfärdat av någon av vissa utvalda kliniker. Där ska en checklista följas som jag inte tror är publicerad ännu.
På kor (eller tjurar) har man forskat mycket mer om det här med ärftliga defekter. Här är det av betydligt större kommersiellt intresse att se hur dessa påverkar framtida generationer. Där har man funnit att har tjuren några defekter på könsorganen, typ roterade testiklar, så får avkommorna nedsatt fertilitet, det gäller även "döttrar". Jag tror att vi ska hålla hårt på defektlistan, den finns där av en orsak. Man får försöka se förbi sina egna intressen och tänka på rasens utveckling och kvalité.

#45 Väl skrivet - inte minst den sista meningen.
kommer en lista på dessa utvalda kliniker i god tid?
Jag bara funderar, det här som ordnas för welshhingstarna, det är inte något officiellt, typ avelsvärdering, eller hur? För att en sån här verksamhet ska vara godkänd inom EU och få status som avelsvärdering måste man ha godkända Plan- och riktlinjer från Jordbruksverket. Tror säkert att moderlandet har det. Vad jag har förstått finns det här ni beskriver inte med i några svenska sådana? Det skulle därmed inte ha någon somhelst status i något annat EU-land, dvs svenska hingstar som besiktigas enligt ovanstående är inte godkända i andra EU-länder heller. Eller är jag felunderrättad?
När dom får sin licens är dom godkända i hela EU, även om dom bara löser efter veterinärkontroll…så har det varit i England i alla år men det är i Sverige som det inte funnits förrens för ett par år sedan då SWF gick över till frivillig värdering och moderlandets "regler"… och enligt EU regler. Kvalitetsboken är ett svenskt koncept… sen om den står högt i status i övriga Europa???
#48 Förstår inte riktigt vad du menar men jo, SWF har Plan och Riktlinjer.
#42 Nu har du nog missuppfattat en del gällande shetlandsponnyer….
Veritas odium paretFörvånad
Ja det lär bli för dyrt för att åka till Grevagården, för jag antar att klinikbesiktningen gäller hingstar licenserade genom vet. intyg oxå?! Jag har ju ingen garanti för att han får 40 p.
Jag är helt med i era resonemang om främjandet av welshaveln, helt och hållet och om att det är bättre än med en vet. på plats.
Finns det inte en risk med att låta många olika veterinärer undersöka hingstarna? Vad jag menar med risk är att olika veterinärer bedömer saker olika, man kan ha tur eller otur att få rätt eller fel veterinär.
Att en och samma vet på plats besiktigar alla låter i alla fall för mig mest rättvist, då besiktigas de utifrån samma synsätt.
Man får nog utgå ifrån att veterinärerna är kompetenta nog att avgöra huruvida en hingst har korrekta testiklar eller inte. Anser man sig ha fått en felaktig bedömning så går det alltid att gå vidare till Disciplinnämnden/SVA. Den kontrollen ligger utanför SWF utan vi köper ju en tjänst av en legitimerad veterinär som vi inte har för anledning att misstro ifrån början.
Sen finns det ju alltid dom som är missnöjda med allting oavsett hur man arrangerar. Varför sträva framåt när man kan sträva bakåt. *suck*

Nog är det konstigt att valfriheten ställer till så mycket bekymmer. Ta och studera lite testiklar känn på er unghingst, kanske varje dag så kommer det ju inte som en chock om testiklarna är vridna!
Det är inte svårare att känna om ett par testiklar ligger rätt än om ponnyn har överbett!
När ni premierar ert sto, då är det massor av olika premierings förättare, tror någon på fullt allvar att dom bedömer lika??? Där är det ju helt godtyckligt upp till just den premierings förättaren hurvida din ponny får Diplom eller ej. Visa en ponny på ett ställe, ta den sedan och åk till nästa ställe så kan det skilja många poäng.
Kvalitetsboken är inte världens undergång, kommer inte hingsten in i kvalitetsboken är ju inte det hela världen, har du en klassI individ får man ju ta ställning vad man ska göra! Får ponnyn 34 p så är det väl en tydlig indikation på att förening tycker den ska skäras!
I England är det lika hög status att föda upp en bra tävlingsponny som är valack som att föda upp en hingst. Här i Sverige talar vi inte om Valacker som någon vidare status.
Vill man att den ska ut och tävla då är det ju bättre med en valack, lättare att få ryttare.
En av de största reklam pelarna till min Arhults Waldemar är hans bror Särkens William som är valack och gick A final i Dressyr SM!
#51 Nej det har jag inte
Man kan enligt moderlandets regler ta vilken som helst shetlandsponny där båda föräldrarna är registrerade i stamboken (grundstamboken) med 3 godkända led och avkomman blir därmed renrasig och kan ockaå föras in i grundstamboken som renrasig shetlandsponny!
´Kanske du helt har missat bråken mellan moderlandet och SSS?
#54 & 55 Det var ju dumt av mig att tro att det var mer än bara testiklarna som skulle undersökas…..
Jag är fullt medveten om att det skiljer mellan olika domare och har inga som helst problem att acceptera att det kan vara så.
Men att hingstarna inspekteras av samma domare men olika veterinärer känns för mig en aningen "orättvist". Jag var mest intresserad av att veta bakgrunden till att det blivit ändrat. Detta är inget som kommer drabba mig personligen då jag inte har några Welshar, jag är brar allmänt intresserad.
#56 Du skrev att Kvalitetsboken för Welsh var samma som något du kallar RS-boken.
Om jag inte är helt felunderrättad avelvärderas inte Welsharna som skall föras in i kvalitetsboken efter SH:s regler. Det gör däremot Shetlandsponnyer som vill ansöka om RS.
RS för shetland har inte att göra med vad moderföreningen beslutat, det är en meritbetäckning som man kan ansöka om ponnyn uppfyllt vissa krav.

#58. _Men att hingstarna inspekteras av samma domare men olika veterinärer känns för mig en aningen "orättvist".
_Håller med i den synpunkten.
Nu har jag inte heller Welsh, så detta drabbar inte mig. Men om Shetland skulle ha en AVN sammansätt på samma sätt som Welsharnas skulle jag bli fundersam med tanke på alla jävsituationer som detta måste medföra.
#58 fast läs inte inlägg som Fan läser Bibeln.
Självklart är det mer än testiklarna som undersöks, men det är ju just kulorna som varit föremål för omgivningens missnöjd granskning de senaste åren iallafall, därför har debatten helt naturligt centraliserats kring det.
Om man ska ha samma veterinär till alla så ska väl snart också det bara var en domare (trots att ni inte vill det) och för att fortsätta denna homogenisering kan väl likaväl de tävlande få rida för enbart samma domare, samma banbyggare på varje tävling osv osv.
De hingstar som håller måttet och bör vara i avel klarar förhoppningsvis en besiktining - gjord av vilken veterinär som helst - de som inte klarar det ska heller inte vara i avel!
Det GÅR att kastrera sina djur, det finns gott om utrymme på marknaden för fina 40p valacker!

# 60 "De hingstar som håller måttet och bör vara i avel klarar förhoppningsvis en besiktining - gjord av vilken veterinär som helst - de som inte klarar det ska heller inte vara i avel"
Undrar då vad problemet är/varit med veterinär på plats?
Äger själv ingen Welsh men är allmänt ponnyintersserad. Visst finns det väl värde i en besiktning på plats. Att veterinären får en helhetsbild över varje årgång borde ju vara av värde?
fast nu menar jag sett till de nya bestämmelserna med klinikbesiktning där man i lugn och ro får tid på sig.

#62 Ok, men jag undrar fortfarande vad som är problemet med veterinär på plats? Hingstar har veterinärbesiktigats på premieringarna så länge jag kan minnas och nu helt plötsligt så "duger" inte det längre? Jag förstår faktiskt inte. OM det nu är så att Welshaveln har veterinära problem att "brottas" med så borde man väl ta tag i dessa i stället för att krångla till och fördyra för hingstägarna.
Finns det något som hindrar att jag åker till 10 olika kliniker innan jag godtar besiktningen?

#64 Bra fråga
Jag vill inte lägga mig i disskussionen då jag själv inte har några problem med att besiktiga på plats. Men någon annan som varit missnöjd med sin beskitning får gärna svara istället. Det är väl allmänheten som efterfrågat en annan form av veterinärbesiktningar vad jag förstår? Maila gärna styrelsen och fråga, eller slå dom en signal. Dom sitter nog på svaren skulle jag tro. 

#66 Ok, då får vi se om någon annan kan räta ut mina frågetecken…

Missnöjda är väl de flesta hingstägare som inte får önskat resultat
.

#68 Så sant 

#68 Du har så rätt så .
Men det är ju allmänt kännt att Welshponnyer har problem med sina testiklar , det är ju det jag har fått talat om för mig alltid i allafall.
Men det är ju inte så svårt att känna hemma och vänja hästarna vid att man känner på *kulorna* , bakben och annat.
Jag tror ju att de är de som har haft problem som har *gapat* högst om att det ska göras på klinik.
Men jag tycker att en bra häst klarar av att undersökas på plats , för annars är ju frågan hur är tempramentet på hästen om den inte klarar av det , då kanske man ska ta sig en funderare på att antingen träna sin häst mer eller att den inte borde vara i avlen i allafall…
Jag är en av de missnöjda med besiktning på plats… min fick domen tuppspatt 2006…men efter 1 besiktning av Distriktarn och en klinik besiktning där 4 veterinärer och 4 assistenter tittade på honom till slut så fanns ingen tuppspatt.. han har aldrig haft detta… Överklagan gjordes till SH med intyg från både distriktarn och kliniken.. men detta var inte verifierande nog…
Kommentaren skriven av vet. på premieringen var så okunnig att klinik chefen (gångartsexpert) skrattade och skakade på huvudet när hon läste…
Den besiktningen som gjordes på prem. var under all kritik och under tidspress då det var flera på kö och tids schemat låg efter… han tog knappt i ponnyn… och på det sättet som SH och veterinär agerade när överklagan togs upp är mer än avskyvärt.. tänker inte gå på detaljer då det är för mycket, men… mindre än 4 månader efter premieringen blev samma ponny Supreme Champion i England…
Men det går alltid att hitta fel om man vill.. men det har varit för mycket oklart på besiktningarna på premieringarna för att kunna förbise det som udda händelser. Sen kan säkert en och en annan säkert slinka igenom som inte borde göra det på klinik också men jag tror att under lugna förhållanden med bra veterinär så blir det mer nogrannt och blir det oklarheter så kan man få en andra åsikt utan att direkt få en "stämpel" som kanske inte stämmer… som ovan… det var en stor chock att stå där och höra en sådan sak av nämnden och inte kunna göra något åt det… och veta att det är felaktigt!!
Det tog ända tills i somras att få ordning på hela historien och rentvå hans namn från denna falska stämpel….han har ingen tuppspatt och har aldrig haft….över 2 års skit pga en i ämnet okunnig och stressad veterinär som fastslog detta på inte ens 10 minuter…så ska det inte vara.
#58 Det är väl i alla fall rasvisa krav som kvalificerar ponnyerna både för RS-stamboken och Kvalitetsboken, det är inget sh skriver eller bestämmer utan RASFÖRENINGARNA
Det är därför rasföreningarna ska komma in med ev ändringar i god tid inför kommande år..
Något du missat kanske?
Vad menar du "kallar RS-boken" det är väl helt enkelt riksstamboken fast den inte kallas för det längre utan RS!!! (Riksstamboksnummer)
Eller har du kanske någon alldelens egen benämning på detta?
# 72 Welsh innefattas inte i SH:s hingstreglemente 2008.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#71 Nej , det är mycket bättre att man använder oberoende proffs än den lilla klick av personer som rör sig i SH svär. Jag har råkat ut för liknande, men där har jag aldrig fått upprättelse av SH.
Jag har premierings vetbesiktat många ponnyer och alla UA anmärkning, så jag har ingen dålig erfarenhet av just det, men det finns andra saker dom kan hitta på för att stoppa en hingst om dom vill.
Kan du nu lösa licens för din hingst i Sverige? Jag tycker det är posetivt att SWF är oberoende och följer sitt hemland. SWF och alla andra avelsföreningar är medlemsföreningar och ska arbeta utifrån det. Vilket SWF är duktiga på. Det finns skräckexempel på korrumtion och elände på andra ställen
.
Jag tror detta blir bra, om inte är det bara att gå in på årsmöte eller avelskonferanser och påverka påverka påverka!
# 75 "men det finns andra saker dom kan hitta på för att stoppa en hingst om dom vill."
Tror du verkligen att det är så att SH vill stoppa vissa hingstar, och i så fall, av vilken anldening då!?
Minns alla turer kring Dancer, men det var väl mest ASRP som opponerade sig mot honom eller hur det var?

#76 Ja det tror jag verkligen, det har jag fått erfara med råge!!! Har du inte hört den historien kan jag berätta den en gång så håret reser sig på era huvuden!
Det gick så långt att en reporter på Ridsport kontaktade mig för att undersöka bland domarna hur man kan göra så här från SH sida???
#77 Nej det var bägge - jag är otroligt lojal mot SWF då dom var de enda som stod på min sida - speciellt vår nominenta ordförande
Numera kan dom alla slänga sig i väggen då hans avkommor är bättre än någon hade vågat tro! Årets ponny WPB var e. Dancer och det är numera flera tävlingponnier imp till Sverige, Finland, Spanien etc e. Honom. Han har haft en fölchampion varje år i Sverige! Dom högst tävlande i Tyskland går MSV klass.
Morgan var och dömde i B-måla då min dotter skrev, han kunde inget säga högt för det var Asrp tillställning, men när det kom in ett D föl så hade han inte nog med beröm att säga, 9 på Typ och 9 på gångarter…. han har fått fixa sin egna upprättelse den hingsten!
YES!!
(säkert till mångas förtret) han har sin licens idag och han har alltid haft sin engelska… han besiktades efter resan till England och den veterinären skakade också bara på huvudet och undrade vilken kompetens nivå den svenska veterinären hade… även Mr Blair som sett hingsten under hela dagen tillfrågades också ett par veckor senare och även han var väldigt frågande…men jag har inte fått upprättelse eller form av ursäkt/erkännade från varken veterinär eller SH och det förväntar jag mig inte heller vid det här laget…
Jag blev också kontaktad av Ridsport för ett reportage och det var flera som hört av sig i liknande ärende men vid det laget så var han i full gång leasad till England och avelsreglerna var på gång att ändras.. så det blev inget.. men jag ställer dock upp om dom frågar igen..

#78 Vad var det som var tokigt då? Säkerligen fler som inte har en aning….

Om man vill ha mer ingående förklaringar så får man gärna kontakta mig via mail!