Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 6638 ggr
Lorita
0

Inåttåad.

Hur påverkar det hästen? Jag har en bekants häst som är det och därför funderar jag på om det sliter mycket på hästen. 

Den hästen är under inridning och sliter mycket mer på sina hovar än vad mina gör ändå går dom lika mycket i (samma) paddock. Kan det bero på att hästen är inåttåad?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

FiffiD
0

Säkert kan hans slitage på hovarna bero på benställning eftersom det troligen innebär att han inte sätter ner sina hovar på ett korrekt sätt, utan kanske lite snett eller ojämnt. Det skulle ju isf innebära att hans hovar var relativt sneda eller ojämnt slitna, så det kan man ju enkelt kolla. Sen kan ju hästar slita olika på sina hovar av andra orsaker, hovkvalitet osv.

Felaktig benställning innebär alltid sämre hållbarhet, men man måste ju titta på vad hästen ska användas till och hur stora fel den har. En häst som är lite inåttåad kan säkerligen bli en bra hobbyhäst åt den inte allt för träningsintresserade. Man kan ofta se på hästar som är just inåttåade att de får pålagringar precis under karpus, vilket de får av den ökade påfrestningen just där.

Lorita
0

Tack för svaret

Han är under inriding, så det kanske är dressyr dom ska satsa på inte hoppning.

[Anna-N]
0

Det beror en stor del på hur och var problemet sitter. En intåad häst kan ha en hel vinkel i hela benet och det påverkar inte medans vinkeln kan vara bruten i någon led tex från knäet, kotan.
Finns intåade hästar som presterar bra utan att ha mer problem än andra och avelston som inte ens nedärver problemet. En duktig hovslagare = A och O.
Sen finns det ett visst problem hos vissa raser att de sliter snett, speciellt bak.

FiffiD
0

Jag förstår inte riktigt hur du menar…

Hur menar du med hel vinkel/bruten vinkel?  Om du menar som jag tänker mig så får jag inte ihop att en häst kan ha en hel vinkel och samtidigt vara inåttåad?

Vad gäller aveslston så är det väl egentligen svårt att säga hur vida de nedärver problemet eller inte, det är väl 50% (kanske mer eller mindre vad vet jag) chans att avkomman skulle kunna få någon typ av deffekt på sina ben. Så för mig verkar det vara en onödig chansning när det finns exeteriört korrekta hästar som jag hellre skulle avla på. Säger inte att det fel att varken köpa eller avla på en häst som inte är korrekt, det är väl upp till var och en, men jag skulle inte göra det. Jag har haft nog med problem med mina hästar som det är (dock inte cobbarna)…Flört

Lorita
0

Jag skulle aldrig avla på en häst med fel vinklar, även om fölet inte får defekten så har man ansvar flera generationer fram. Att en defekt hoppar över ett led och sen dyker upp är inte allas ovanligt.

Däremot så skulle jag ta ett sto ur avel som lämnar föl med fel vinklar, aven om hon är rätt vinklad, nu är mamman till denna häst tagen ur jordelivet så det är inte mycket att fundera på.

RC71
0

#5 Anlag kan nedärvas från förfäder flera generationer bakåt. Att kassera ett för övrigt bra sto till avel pga att den är tåtrång kan ju vara överdrivet. Det finns gott om hingstmödrar och andra framstående ston i detta land som är lång ifrån perfekta…

#4 Nej , det är helt korrekt. En tåtrång häst har alltid en brytning i någon led och därmed inte en rak ben eller tåaxel. En tåtrång häst är vanligen utåt bruten i kotled och/ eller hovled samt väldigt ofta pararellförskjuten i carpus.

Lorita
0

#6 nu ska inte denna hästen gå i avel alls hoppas jag, den ska bara ridas in.

Det beror ju på hur mycket fel det är i vinklarna såklart, men man bör inte sätta in en häst i avel och tro att bara för att fölen inte får defekten så finns inte generna kvar.

[Anna-N]
0

Problemet kan sitta i själva hoven (inte bruten i knä, kota etc) och att den med bra och regelbunden verkning inte behöver påverkas negativt för sin användbarhet. Som frågan var i #0.
Givetvis kan det nedärvas, chansen finns alltid. Men nog finns det värre problem än att hästen är in-/uttåad  om man ska hålla sig från att använda den i avel. Ingen häst är helt korrekt.

RC71
0

#8 Ja, det kan förekomma brytning i hovleden. Själva hornkapseln är formad efter hovbenet och dess läge.

Lorita
0

Han ska inte gå i avel så det är helt teoretiskt, jag har bara ett sto i avel och hon är diplomsto.

Så frågen var inte om han skulle användas i avel utan om dom felstälda benen var orsak till att han sliter snett, vilket det troligen är och vist är det synd att tvingas till att sko. När jag inte har det behovet på mina som är rättställda.

Det betyder att man kan spara åtsilliga tusenlappar på ett år genom att köpa rättstälda hästar.

RC71
0

#10 Snedslitning beror inte alltid på att hästen är inkorrekt-även om det är den vanligaste orsaken. Det kan också bero på att hästen har ont någonstans och avlastar eller felaktig hovvård.

Fourjoy
0

Jag har en unghäst som är väldigt korrekt, sliter inte snett någonstans… dock så är hennes föräldrar inte perfekta… så att ta bort en individ ur avel pga mindre exteriöra avvikelser låter drastiskt… att hitta en individ med perfekta ben är svårt..

Jag vet en fullblods hingst som fick nedslag av SH pga av "Parallellförskjutning"…. kan tillägga att det är en av USAs bästa galoppörer som såldes hit med många år på banan.. han höll…och är idag en 19 årig glad pensionär utan problem… så bara för att dom har sina små avvikelser så ska man inte räkna ut dom… Flört

Lorita
0

Den hästen jag pratar om har nog en 5:a max 6:a på benen och han/valack ska inte gå i avel. Det är ingen liten extriöravikelse det är tal om.