Ny svensk stambok
Har hittat en ny (för mig i alla fall) svensk web stambok på nätet, alla raser… man kan skicka in bidrag själv..
Nja, en stambok är det väl i alla fall inte.
Detta är, i mina ögon, ytterligare en "sight", där vem som helst kan gå in och lägga in vad som helst.
Vad jag önskar, är att vi inom SWF skulle kunna få råd att lägga in alla welshar på webbstambok, som shetlandsponnyerna har. Misstänker dock att det kan bli dyrt, om man måste byta system och framför allt, någon skall göra det.
Skulle vara fantastisk roligt om dom kan ha det… behöver dom någon som kan göra det ställer jag gärna upp!

Hej!!!
Gå in på http://ponniavl.no så ser ni vilken super bra "ponny-sök" dom har.En sådan för Welshponnyer står högt på min önske lista…
Utställningsresultat,kritiker och avkommor allt finns där för en Nosey Parker som jag.
positivt som vanligt…. jag har sällan stött på någon som är så negativ..
Har erbjudit mig för länge sedan och undrat över en webstambok för welshar… dock så tror jag att man måste gå via England.. om den nu inte ska innehålla enbart "svenska" welshar.. svaret jag fick då var att dels det var för dyrt och dels för omständigt för registratorn som vid den tidpunkten var den skulle få göra jobbet..
Men med tanke på den fina ekonomi som SWF har så kanske det är dags att fundera nu..men tills dess får vi väl hålla till på dessa "sighter"…
Något som jag kan tänka mig att man måste ta beslut om är hur man skall göra med namn på uppfödare och ägare (det får man väl inte publicera hur som helst, eller hur!?).
På den norska sidan som Linners tipsade om, finns både uppfödare och ägare angivna. I "shettisarnas" webbstambok finns inte uppfödaren namngiven och som ägare måste man göra ett aktivt val mellan:
Visning av ägare är inte valt. /Ansvarig ägare visas då ett aktivt val registrerats om detta.
Det borde bli WPCS som skulle lägga ut welshar med WSB-nummer. Här i Sverige, får vi hålla oss till ponnyer registrerade i detta land.
#4 Jag hoppas så att du har möjlighet att ta dig till avelskonferensen och där kunna prata med berörda, om ditt tidigare erbjudande. Det kanske passar bättre nu. Jag förmodar att det finns behov av människor som är villiga att ta på sig olika sysslor som finns i rasföreningen.
Rent allmänt hoppas jag att alla som vill kunna påverka, kommer till Avesta i helgen som kommer.
sorry men denna gång är jag bokad hela helgen..hade dock varit väldigt intressant med allt som händer och kommer att hända…
tyvärr måste jag välja tillfällen att åka bort med 14 pållar i stallet och bara jag och min dotter som hanterar grabbarna.. förutom min stackars man som får "äran" ibland… stackarn..han visste nog inte vad han gav sig in på för 15 år sedan…
nu bygger han fler boxar åt sin halta tant… trots att "det blir inga fler" vid 5st…

Det blir ju automatiskt WSB welshar med i webboken i alla fall då alla har på ett eller annat sätt har WSB i stammen men det får man väl lägga in vart efter… ja, ägaruppgifter….jag antar att man får fråga resp. ägare om tillåtelse om publicering… bäst vore ju om alla uppgifter finns med och som ändras vid ägarbyte så det är aktuellt hela tiden. Mail svar till ansvarig vore simpelt.
Men det vore häftigt med en webstambok för welshar!! vilken källa till information…

Som härstamningsnörd applåderar jag initiativ typ Hästkatalogen, jag tycker alla stamtavlesajter är kul. Ur ett welshperspektiv känns det dock så här i globaliseringens tidevarv mer intressant att nyttja en internationell och engelskspråkig databas - Sverige är inte precis någon stormakt i welshvärlden.
Jag gillar föralldel finska Sukuposti, för att den är så korrekt, men tycker den handikappas av det finska språket. Även om man väljer svenska eller engelska anges ändå t ex hästarnas kön och färg på finska.
Med alla sina fel och brister har jag inte hittat någon härstamningssajt som slår All Breed Pedigree ännu. Är det någon som har något annat tips?
#7 Håller med Du och insticker med att jag föredrar Sukuposti.
Dom är väldigt korrekta med informationen där, jag fick inte ens lov att uppdatera mina stons föllistor då jag inte hade regnumret på dom i huvudet
och inte hingstens heller trots att jag hade både mammans och pappans och definitivt kunde gå i god för avkommorna då jag var handen som höll i snöret vid betäckning.
Så jag tror att man med mycket stor rätt kan lita på Sukuposti iallafall.
Sukuposti är bra men det är just språket som ställer till det.. det är ju inte så lätt att förstå om man inte kan finska.. annars så är Allbreed pedigree ett värdefullt verktyg… kollar på den var och varannan dag i jakt på stamtavlor… är helt klart en stamtavle nörd jag med..
Jack´s stamtavla har jag spårat bak till Goldophin Arabian..
Allbreedpedigree litar jag inte på alls… har hittat många knasigheter där…
Har ju mina egna stamtavle-sidor…