Hänger inte med längre
Djungeltelegrafen är snabb, men når tydligen inte överallt i Sverige. Läser lite här och där att Morgan Johnsson ska ha avgått ur SWF´s avelsvärderingsnämnd.
När blev detta beslutat och finns det något officiellt som säger det?
Vill bara ha fakta och inte "rykten eller skvaller".
Så, har vi förlorat Morgan? Om så är fallet vill jag personligen deklarera en stor personlig förlust för den svenska welshaveln! 

Ja han avgick självmant efter förra avelsvärderingen. Hur det kommer att se ut i framtiden får framtiden utvisa!
men…….. detta hade inte jag heller "hängt" med på. Mycket tråkigt..

Utan att veta hur MJ resonerat förstår jag om personer i AVN får nog och avgår. Givetvis får man i sin funktion som domare vara beredd på att ens beslut ifrågasätts, men AVN är mänskliga och tål inte hur mycket som helst.
Jag tycker det varit åtskilliga onyanserade och skarpa attacker mot namngivna AVN-ledamöter och -veterinärer, inte minst på olika internetforum, de senaste åren. Man undrar ju om det här avhoppet är vad de klagande hingstägarna tänkte sig uppnå, och hur de i framtiden tror att SWF ska lyckas få funktionärer att ställa upp vid föreningens hingstvisning?
Det kom verkligen som en nyhet för mig att han inte längre finns kvar, en riktig chock! 
Jag förstår också om personer i AVN säger stopp en dag och hoppar av tåget, och vill inte heller fundera över varför, då det säkerligen är många faktorer som spelar in. Samtidigt är det ju så att som officiell person hamnar man ständigt under lupp, precis om med vissa högre positioner på en arbetsplats, det tisslas och tasslas i fikarummen och de i högre rang kommer alltid få sina åsikter, sitt styre och banala saker som klädval disskuterade.
Sen är det väl så med en sport/hobby full med "kärringar som tjafsar o alla vet bäst" så kan det inte vara lätt att hålla ambitionen på topp.
Accepterar beslutet men sörjer likväl. Det finns ingen med undantag av kanske en eller ett par personer som kan axla hans mantel, personlig åsikt. 

Det finns kanske en person i Sverige som kan axla hans mantel, och jag tror inte att någon som ej själv är en "welsh" människa ska ens försöka axla den rollen!
Jag hoppas att SWF tar ett beslut och ger oss en person som håller welshen närmast sitt hjärta, en som är bevandrad i Wales, som ger oss en konkurrans kraftig welsh ponny med Internationell prägel!
I Danmark har man dessutom endast domare från England i sin AVN och dom byts ut var tredje år!
Jag tror vi har mycket nytt att hämta, sen hoppas jag på en långsiktig avel där våra svensk uppfödda welshar kan konkurrera på Internationella utställningar så vår marknad utökas!
tråkigt, men kanske dags för nytt blod? spännande fortsättning hur det än blir..
Håller med om att det är tråkigt att han hoppar av… men det kanske är bra med lite omväxling i AVN… hur länge har dom som sitter nu varit med? Hur väljs dom som får vara med i AVN?
AVN nämnd från England vore väldigt spännande… tycker också att utbyte av AVN med jämna mellanrum låter bra…

#4 Men detta är väl inga nya nyheter. Var länge sedan jag hörde detta.
Jag har inte hört det. Alltså är det nyheter. För mig.
inget har stått i SWF´s tidning eller på hemsidan iallafall så jätteofficiellt kan det inte vara.
#10 inte jag heller.

Det hände direkt efter avelsvärderingen 2008, så jag har kännt till det sedan dess.
Jag tycker det ska bli spännande med något nytt, hoppas att det blir en welsh AVN.
Vi är ju lite speciella i Sverige då vi har domare som dömer alla raser. Alla andra länder har man domare för welsh och dom dömer welsh familjen.
Vad jag har hört är inget bestämt så till alla er som bor nära där avelskonferansen ska vara åk dit och påverka!
Min enda önskan är att det åtmindstonde blir en person/nämnd som har varit i Wales och är en welsh människa, en som kan dom 5 sektionerna och som vill föra welsh aveln framåt!
Efter förra avelsvärderingen åkte väl många därifrån och var totalt förvirrade, de ponnier som fick 33p är man ju förvånad att dom överhuvudtaget kan gå! Det är sällan en AVN staterar exempel så tydligt. Likaså att det fanns ponnyer som under ett år blivit paralellförskjutna i benen efter att fått 8 på benen året innan av samma nämnd!!!
Om jag bara hade bott närmre hade jag gärna åkt och försökt att påverka!
# 12 japp.. helt klart dags för lite nytt "blod"
förhoppningsvis en person som inte har stora intressen att "ta hänsyn" till i Sverige..
Har han hoppat av efter att ha bedömt welsharna alltså?
Eller vilken är orsaken?

Jag tror att han tyckte det var bra nu, han har varit med i så många år att det var dags att byta.
Sen har ju welsh föreningen gått ifrån det svenska systemet till att bli mer som sin moderförening precis som EG reglerna säger, och då kanske det spelar en roll också. SH har väl inte varit alltför glada åt att man inte slaviskt följer det svenska systemet.
Det finns mycket kvar att arbeta med, bl.a WPB som måste anta en form nu. Man måste lägga ned lite energi på att få domare som dömer WPB rätt likväl som man vill ha en domare som dömer sek D.
Vi måste titta hur man avlar WPB i England och Holland som är föregångsland med WPB avel.
Läste att Danmark ska ta tag i sin WPB avel nu.
#15 Åk till avelskonferensen och framför dina åsikter och önskemål på plats! Jag veeet att du (och flera med dig) tycker det är lång resa men vi får stå ut med långa resor så länge vi bor i Sverige. Nästa gång är det långt för "oss" här uppe.

Vilket datum är det? Jag är bra sugen….
inte denna helgen men nästa. 8-9/11

Det gick inte min dotter tävlar….

Det hade jag inte heller hört faktikst , men även jag kan förstå att han gör det eller om övriga också skulle göra det så mycket skit de får från hästägare och övriga. Har inte heller sett någotn i welshtidningen om det , konstigt kan ju jag tycka.
Sen kan jag ju även tycka att nu när det är släppt fritt att det kan kännas lite hopplöst att stå och döma , samma är ju tyvärr inom shetlandsponnyerna men där visas som tur är fortfarande väldigt många fram sina hingstar.
Tycker att det tappas en väldigt duktig och kunnig person här.