Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: welshar-på-väg
Läst 2491 ggr
linners
0

Transportörer från Wales

Hej!!!

Det var INTE Owen Jones från Nebo som kom med det lasset från Wales där en ponny dog!!!!

Detta vet jag helt säkert eftersom det var hemma hos mig som ponnyn dog.

Owen har rastat ett stort antal ponny och cobbar hemma hos mig och det har ALDRIG funnits något att klaga på överhuvudtaget.

Hörde ett rykte idag så jag vill bara säga detta!!!!!

Fourjoy
0

Det var det värsta!!! Skrikandes  

Alla mina ponnyer som jag skickat från och till England har ALLA (10ggr) varit i toppskick när dom kommit fram… lite trötta men i övrigt mått super…. Owen är duktig på det han gör och även dom som inte gillat att åka bil har det inte varit några problem med…

Skulle inte använda någon annan till mina…

[Hallonqvist]
0

Nu har jag helt missat nåt. Vem är det som har dött?

Arhults
0

Jag har hört om det ryktet om den döda ponnyn men den som sa det till mig berättade också vilken Chaufför/transportör det var! Ibland blir en fjäder en stor anka!

[Hallonqvist]
0

Och framförallt så händer det ibland saker och ting på vägen. Transportsjuka är inte helt ovanligt, det förekommer även på sträckan malmö-stockholm! Givetvis måste man sörja för att våra ponnyer/hästar är i gott skick när dom reser, och det är väl en transportörs uppgift att se till att ponnyerna mår bra där bak.

Vi lägger ju våra ponnyers liv i deras händer.

Mycket tråkigt att en ponny nu dött, men jag hoppas innerligt att det fanns en bakomliggande orsak, så att det inte var transportörens fel allena.

Welsh-C
0

Det är sällan jag blandar mig i debatten men jag tycker det ska vara slutsnackat om detta.

Ponnyn det pratas om var frisk när den anlände med avlivades ett dygn senare pga transportsjuka. Till saken hör att Skara djursjukhus vägrade ta emot ponnyn som kanske klarat sig om den fått adekvat intensivvård. Den fick istället nöja sig med den vård Linners och jag kunde uppbåda och vi gjorde vad vi förmådde. Prognosen vid transprtsjuka är dock urusel

I Wales dit ryktet nått pratas det om ett sto med föl vid sidan som dött på transporten och fått dras ur denna med traktor.

Att en häst/ponny får transportsjuka kan drabba vilken transportör som helst och det är idag helt ointressant vem eller vilken transportör det gäller.

ALLA transportörer från UK jag känner har haft olycksdrabbade transporter men alla gör sitt bästa för att hästarna ska få en sån behaglig resa som möjligt

[Hallonqvist]
0

Vet knappt om jag kan kalla detta för rykte, för ingen tycks veta någonting mer än walesarna då Tungan ute
Shit happens ibland så är det och ingen ifrågasätter det ju heller.

PernillaJ
0

Väldigt ledsamt med ponnyn som avled.

Information om "transportsjuka" från Agrias hemsida, utdrag:

Transportsjuka är en sjukdom som orsakas framförallt av stress och kan leda till så kallad lungsäcks-inflammation. Sjukdomen förekommer framförallt i samband med transport, men kan också utlösas om hästen blir mycket stressad av andra faktorer.

En typisk patient har fått transportsjuka i samband med långa eller svåra transporter (som sjögång eller oskicklig chaufför) där man har haft dåliga möjligheter att stanna och rasta hästen. Den har ofta inte druckit tillräckligt och trailern eller lastbilen har inte varit tillräckligt väl ventilerad. Då blir luftfuktigheten hög vilket gynnar bakteriebildning.

Charlie Lindberg är veterinär på Agria:
- Det är väldigt individuellt om en häst drabbas av transport-sjuka, berättar han. Man ska komma ihåg att det är en förhållandevis ovanlig sjukdom, men som kan få allvarliga konsekvenser. Det viktiga är att alltid genomföra transporten efter varje individs förutsättningar.

- Helena Lundbäcks hästar behandlades i förebyggande syfte mot transportsjuka under de dygn de var fast inne på Stena Nautica, kommenterar Charlie. De är rutinerade tävlingshästar som är vana att resa, så risken att de skulle drabbas av sjukdomen var kanske mindre än för en ovan häst.

Lungsäcksinflammation innebär att vätska samlas mellan lungsäcken och själva lungan, vilket skapar ett tryck på lungorna. I vätskan kan bakterie- och svampinfektioner utvecklas. Om det samlas stora mängder vätska i lungsäcken måste den tappas ur. Har sjukdomen gått så långt innebär det en både lång och dyrbar behandling - ibland upp till en månad.

Symptomen är hög feber och smärta, hästen står bredbent och vinklar ut armbågarna. Den gör allt för att minska trycket på lungorna så att andningen underlättas. Hästen brukar inte heller äta eller dricka och är hängig och slö.

- Överlevnadsgraden på transportsjuka är bra, men ju förr hästen kommer under behandling desto bättre, säger Charlie Lindberg.

Det är viktigt att diagnosen kan ställas tidigt. Odlingsprov från lungsäcksvätskan avgör vilken typ av antibiotika som ska sättas in. Antiinflammatorisk medicin och annan behandling, som till exempel näringstillförsel i form av intravenöst dropp bör sättas in snabbt. Om en häst haft en svårare form av transportsjuka kan det påverka prestationsförmågan i framtiden.

Så här kan du förebygga transportsjuka:

* Transportera bara hästar som mår bra och är i god kondition.

* Bind inte upp hästen för kort.

* Dra ner på kraftfodret innan långa transporter och ge inte hästen något kraftfoder alls samma dag.

* Ge hästen elektrolyter. Ett annat alternativ är att ge dem salt i fodret några veckor innan avresa.

* Se till att hästen har druckit ordentligt innan transporten och erbjud vatten under resan, helst var fjärde timme och gärna när den är avlastad. Då är den mer benägen att dricka. Vill hästen inte dricka kan man ge uppblött betfor för att få i den lite vätska.

* Se till att transporten är väl ventilerad.

Arhults
0

Debatten är bra tycker jag, men helt ointressant  vem som är transportör. Vi har alltid hämtat våra ponnier i Holland själva. Vi ber alltid säljaren att förbereda dem och kör dem två och två.

Jag ber alltid säljaren att ställa ihop dem i boxarna

bredvid varandra veckan innan så de känner varandra.

Kommer fölen/ponnyerna från olika ställen ber jag en av säljarna att lämna sin ponny/föl till den andra så dom kommer att få trygghet av varandra.

Jag är på väg nu att ta hem ett par ponnier från Wales och uppfödarna är mer än sammarbetsvilliga när det gäller att förbereda fölen för resan!

Vi håller verkligen tummarna för att resan ska gå bra hit oavsett vem som körde eller ej.

Detta är något som gemene man bör veta kan hända när man importerar exporterar sina hästar/ponnier.

Vi har alltid hämtat våra ponnier själva från Holland. då stannar vi ger vatten etc. många gånger under resan.

Vi har endast kört en av våra hingstar själv.

En vännina till mig hade transportsjuka på sin hingst från Holland, han var hemskt sjuk med hög feber, men mår bra idag.

Jag beklagar verkligen den lilla som fick sätta livet till men olyckor händer ju trots allt. Vi anlitar en av de transportörer från Wales via rekommendationer från en kompis till mig.  Dessutom ska han hit med en annan ponny bara 3 mil från oss.

Jag talade med en transportör från Holland för ett par år sedan, han sa tyvärr att dom ger inte vatten eller hö under resan för det blir så mycket gödsel etc….. han anlitar vi inte kan jag säga!

Men jag tycker det är viktigt att tala om det som händer och inte lägga locket på för det gynnar bara oseriösa spekulationer och ryckten.

Detta är väl en av anledningarna till att man måste gå och ta kompetensbevis, vilka jag ska göra i November. Där talar man mycket om hästen säkerhet vad jag förstår.

linners
0

Observera att jag inte kommit med några anklagelser,utan rätt ska vara rätt.Det var inte Owen som var transportör,alltså ska det inte sägas så ryktesvis heller…..

Fourjoy
0

Att det kan drabba vem som helst är väl klart men om man vidtar försiktighets åtgärder så kan det undvikas… och Owens lastbilar är väldigt fina med bra luft och dom får både hö och vatten så mycket dom vill ha, rastas gör dom också. Flash Jack stod på Arvalon i Tyskland på vägen hem, han hatar att åka bil men var mer än fräck och utvilad vid ankomst trots 3 dagar lång resa… jag var väldigt oroligt just för att han inte är så ung längre och att han stressar något fruktansvärt under resor… men det gick utmärkt.. Owen skulle inte vara där han är idag om han inte var duktig på det han gör…

Man får ju använda lite eget förnuft också när man ska transportera djur, det är en väldigt lång och påfrestande resa helt klart från England och man bör ju givetvis se till att individen är i mycket gott skick och förberedd för en lång resa med foder, kondition osv.  Jag fick rådet av en Engelsk veterinär att inte transportera mitt föl före 3 månader då dom inte fysiskt är färdiga för en lång resa innan dess.. helst ville han också att fölis skulle genomgå en förebyggade antibiotika kur innan avresa också. Sen brukar jag också tala om för transportören om individen har stress/åkproblem eller om dom är känsliga på något sätt… då har transportören en chans att bättre kunna förbereda resan och vara uppmärksam…

Och vara nogrann med försäkringar OM något skulle hända…. det är en risk och det måste man vara förberedd på… man kan inte lasta allt på transportören heller om något går fel.

Arhults
0

Hur försäkrar man en ponny i England som är på väg till Sverige. Jag vet att Agria kräver klinik besiktning för att försäkra sina ponnyer i allt annat än A2? Är intresserad då jag har två ponnier som strax ska åka?

När det gäller den ena eller den andra transportören från olika länder har jag hört att alla har haft någon typ av transportsjuka med tråkigt utgång, så jag tror inte det spelar så stor roll vem man tar. Utom den som vägrade ge dom vatten eller hö för att hålla transporten ren……

Fourjoy
0

Jag har haft mina försäkrade i lång tid innan avresa, mitt sto som kommer hem i november har haft försäkring sedan jag köpte henne två år tillbaka. Det är dock bara en livförsäkring (ej vet.vård) och sedan så är hon försäkrad om något skulle hända på vägen hem, då är det inga begränsningar. Dock så vill dom (Sveland) ha en besiktning väl hemma igen så att allt är ok inom en månad och då får hon fullförsäkring.

Jag hade Agria förut men efter en del "händelser" så bytte jag till Sveland, har aldrig haft några problem med dom.

dejavu
0

Vi föräkrade vår i Brightwells Insurance.

humlans
0

Upp till 30000 är det väl man alltid kan försäkra på de flesta bolag utan vetrinärintyg.

Fourjoy
0

ofta vill dom ha veterinärintyg oavsett "summa" på importer..

humlans
0

Jag försäkrade mina när de stod på färjan på vägen hit utan problem.

Däremot när jag ville ha en högre summa var försäkringombudet tvungen att komma ut eller vet.besiktning. Klinikbesiktning behövs väl bara om du ska försäkra för 100000 eller uppåt.

Arhults
0

Nej Agria krävde klinik besiktning på mina importer för att försäkra dem, numera har jag bytt till If istället!

RC71
0

#10 men att ge antibiotika i förebyggande syfte låter lite märkligt. Rubbar ju tarmfloran osv…

RC71
0

Som någon skrev så går det utmärkt att försäkra i Sverige även om djuret står i annat land. Försäkringen gäller då för akuta saker. Sen bör man kolla noga att transportören har försäkringar som täcker olycksfall också. Jag har fått lov att veterinärbesiktiga samtliga importer på hemmaplan innan försäkringen gällt fullt ut. ( Sveland)

humlans
0

#17 Då beror det nog på vilket försäkringsombud man har. För mig var det inga problem var viserligen två år sedan.

[Hallonqvist]
0

Jag har Folksam till samtliga och har heller inte behövt någon klinikbesiktning. Försäkringen togs över telefon och sen när hästarna kommit hem så kom ombudet ut och besiktigade.

mariajalrup
0

Jag importerade en åring från Wales till Skåne 2006 och kan ju berätta vår historia.

Vi köpte honom efter rek från en person i Sverige, h*n förmedlade kontakten med stuteriet d v s. Vi fick några olika videos skickade till oss, tittade på dessa och på stammen, valde därefter ut en av åringarna.

Därefter betalades en handpenning in, de gjorde i ordning alla papper till oss i Wales, ordnade med vet besiktning inför avresa. Vi skulle också ha fått transporten ordnad av stuteriet men efter ett par månaders väntetid tröttnade vi på att inte få klart besked och började söka efter transportör på egen hand. Många var väldigt oseriösa i kontakten upplevde jag och kan de inte kommunicera på hemmaplan hur ska det då bli när de kör omkring med min häst i bilen…

Till sist hittade vi en transportör i Skåne, som körde regelbundet mellan Irland, Wales, England och Sverige. Han var den förste som var rak och seriös i kontakten. Jag kontaktade djurskyddsinspektören i transportörens kommun för att få veta om det fanns anmärkningar mot denne transportör eller om de kände till ngt om honom. Jag fick bra svar där och det kändes tryggt.

Hästen betalades dagarna innan avresa. Han besiktigades, resplan upprättades och efter lite strul från walesarnas sida kom min åring iväg. Transportören gick att nå under hela resan, han uppgav att han tyckte att åringen var tunn vid avresan men att veterinären godkänt och gett klartecken. Transportören kom på avsedd tid, tog betalt det som överenskommits, inget strul.

Jag var inne i lastbilen själv när vi lastade av, den var fräsch, bra luft, de andra hästarna såg välmående och pigga ut.

Inte min. Ut stapplade ngt av det värsta jag har sett när det gäller hull, hårrem och allmäntillstånd. Dagarna som följde var en kamp för livet för min åring. Han hade drabbats av transportsjuka och vi vakade, satt med dropppåsen hos honom på natten hemma. Han var mkt svag.

Det tog ett år att få honom i hull och bli fri från sviterna i lungor och luftvägar. Året efter fick han tarmvred, och överlevde efter intensivbehandling i Hbg. Idag är han frisk.

Det är vår historia. Vems var felet? Transportören? Uppfödaren? Veterinären? Mitt? Jag vet inte. Jag vet bara att min cob måste ha nio liv och att jag inte ångrar mitt köp trots allt.

Ang försäkringsbiten så försäkrade jag honom i Folksam i god tid innan avresa så försäkringen täckte all veterinärvård som följde.

Med facit i hand skulle jag aldrig köpa en häst osedd igen och def vara på plats vid avresan, om möjligt medfölja i lastbilen.

Fourjoy
0

Det var helt klart uppfödaren och veterinären i Wales fel som skickade en ponny i så dåligt skick.. transportören kunde dock också vägrat ta med den…men vad det låter som skulle den aldrig ha rest utan stannat tills den var i bra kondition.. i dåligt hull blir dom inte på resan över, dom förlorar en del men inte så mycket… så det problemet fanns innan…du hade en väldig tur att den klarade sig.. dock så vilar ju ansvaret på ägaren i sista led som ska ha koll på läget… kan dock vara väldigt svårt när det är så långt bort och kommunikationen inte fungerar.

En besiktning inför avresa är ingen vanlig veterinär besiktning utan en minimal koll att den tex inte bär på några smittsamma sjukdomar.. sen tyvärr så spelar inte resten någon större roll… och är det då någon som är det minsta oseriös så händer sådant här.. 3 stycken kunde ha förhindrat det hela och det är fd ägaren och veterinären och även transportören… alla tre tycker jag har varit oseriösa i detta fall..

Det gäller att ha goda kontakter på "andra sidan" som kan hjälpa till eller om man inte har det kontakta någon som tagit hem ponnyer förut.. de flesta är mer än villiga att hjälpa till…

Tråkig historia… jag har dock aldrig haft några problem med mina, har väldigt goda kontakter som ställer upp i vått och torrt och det är jag tacksam för!

[Hallonqvist]
0

Ibland kan det vara värt att vänta de där extra månaderna för att få hem sin häst, bara man får den med en transportör som det avsändande stuteriet är vana att samarbeta med.
Bara en parantes. Vi valde det alternativet när vi skulle importera och är mycket glada över det beslutet trots att vi fick vänta till efter cobauktionen.

mariajalrup
0

Jag tycker absolut det kan vara värt att vänta men då ska det vara raka rör från början tycker jag - det kommer inte att ta 3 veckor utan mer realistiskt är 3 månader innan din inköpta häst kan transporteras hem…

Känner man vederbörande väl så kanske man ändå känt sig lugn och med säkerhet vetat om att hästen verkligen kommer att levereras, att man inte blivit blåst på handpenningen. Det kändes inte tryggt för min del eftersom jag inte fick några klara besked utan bara löften och undanglidande svar hela tiden. Sen tycker jag väl inte att man som seriös uppfödare ska hålla unghästar i det skick som min var i när han kom hem. Veterinären här hemma påpekade detta att det skick som åringen var i inte kunde ha uppstått bara på de dagar resan hem tog. Transportsjuka kan de få på resan men mask, kraftigt underhull etc uppkommer inte så snabbt.

Man ska nog helt enkelt själv resa ner och se hästen på plats, se under vilka omständigheter de föds upp, och närvara vid veterinärkontroller samt transport så vet man säkert att allt sköts på rätt sätt. Man lär så länge man lever.