Welsh Cob hingstar på semin?
Någon som vet om det finns någon cobhingst som brukar tappas på seminstation eller någon som kommer att göra det i framtiden. Fryst sperma existerar det inom rasen?
Jag skulle vilja ha mina framtida hingstar på semin… kollade lite snabbt på det men verkar väldigt krångligt och väldigt dyrt….

Vart kan man gå in och läsa vad som gäller? Sitter och tittar på avelshingstar nu och funderar på vad jag ska välja till mitt sto till våren. Har inget emot att lasta och åka men ibland är det lite väl långt vilket medför en hel del extrakostnader. Gotland känns lite avsides…

Jag har planer på om (allt funkar) att lägga min hingst F sir Thomson på semin, men jag misstänker att det är lite för närbesläktat.

#1 Ja, tyvärr är det en kostsam historia för hingstägaren. Får inte hingsten ett stort antal ston så är det ingen ekonomisk vits alls. Stationen ska ha betalt för sitt jobb oavsett om tappningen är till ett eller tio ston per gång. Sedan får ju inte hingsten betäcka naturligt samtidigt heller vilket naturligtvis inte gynnar dom som bor nära. (detta gäller transporterad ,kyls sperma)
Jag har fryst från min hingst ett par gånger. Detta går i första hand på export. Att seminera med fryst i Sverige kostar ca 8000kr bara i veterinärkostnader..
#0 Jag har också kollat upp det här med att låta honom stå på fryst semin och vi hade tom bokat in när vi skulle åka och tappa honom (örebro) men så kom saker och ting emellan och det blev aldrig av och med handen på hjärtat hade det blivit för dyrt och inte gynnat någon. Eventuellt så kommer vi att tappa honom på fryst vid tillfälle och spara strån för att ha just in case, om olyckan skulle vara framme eller dylikt.
Vi har haft långväga gäster ändå, det är ju inte så dyrt att skicka stona med buss om man vill betäcka naturligt om dom står långt bort. (färjan till gotland vet jag dock inte vad den kostar), billigare än att seminera skulle jag tro. Eller plus minus noll. I år åkte ett sto 120 mil tur och retur för ett par språngs skull. Dräktig blev hon, "tur" för stoägaren! 

Hade varit lite intressant att veta hur stort intresset är för seminhingstar kan inte Hallonqvist knåpa ihop ngn undersökning.
I min hingsts fall sneglar jag på semin pga av att han tävlas flitigt och jag vill inte ha honom skadad, han betäcker bäst på fribetäckning för då är han inte så "het" utan betäcker bara när det är dags och fribetäckning fungerar inte riktigt när han ska vara i tävlingkondition.
Samma här, fungerar absolut bäst på fribetäckning då det blir mera lugn och ro över det hela. Har haft ett antal pissmärrar som brunstar som skökor men slår vilt och vill absolut inte ha några onödiga skador. nu rids han även av ett par olika personer och det gör att han "försvinner ur hagen" vilket är ett stressmoment både för honom och stona. Semin hade varit suveränt men nog tyvärr för dyrt, och där jag bor finns det inga seminstationer som kan ta emot hingst för tappning i närheten heller. 

Jag har hört det ryktas att Åsa och Arne på Ljungstorp skulle ha station nästa år hoppas det stämmer.
Det blir nära för Haly också
Jag tycker det ska bli väldigt intressant med föreläsningen om semin på avelskonferansen… tappstation ligger nämligen i mitt intresse

Tack för alla svar! Det är väl egentligen inga problem att åka långt för min del. Nackdelen är ju att man gärna arbetar lite mer med sina hästar under sommaren och om hon tar om kan det bli strul med premieringar och annat. Är just nu dödligt trött på att resa med färjan där av kom tanken på semin upp.
#3 Jag får använda honom till något annat sto i framtiden i stället…
storlek 145 tror jag det får bli… nu väntar jag bara på tyget….
Fel tråd 
… nu blev det rörigt…