Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 2438 ggr
Tywysoges
0

Storlek täcke

Jag har tänkt sy ett stalltäcke i fleece. Nu undrar jag, vad har era vuxna cobbar för storlek i täcke? Killarna jag har nu har 135 men dom är ju bara 1 o 2 år.

[Hallonqvist]
0

Mina ligger faktiskt bra runt 125. Har några täcken på 130 och dom är alldeles perfekta (horsewear - absolut bäst för cob!) för de på 135 är för stora.

Arhults
0

Glädjedödare nr 1, jag fick av frun till en av våra domare ta del av en undersökning som nyligen gjordes, att vi förkortar livet på våra ponnier med alla täcken!

Skrämmande eller hur?

Tywysoges
0

Håller med #2 helt, undviker så långt som möjligt täcken… men ett stalltäcke/transporttäcke tycker jag man kan ha..

WelshD
0

Mina har 1.45 i täckeslängd.

Lorita
0

#2 berätta mera Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Dyblygiad
0

Jag har en drös 145 åt Ida på loften, nerpackade som aldrig används. På henne använder vi enbart ylletäcket, ett tjockt rejält från Hansbo, stl 145.

Cobåringen brukar låna welsharnas ylletäcken stl 125 inför utställning. Här går enbat tävlingsponnierna med täcken då de är klippta, samt Besk när det börjar bli kallare,  han är en fryslort och där hjälper det inte med mera mat. Han är uppväxt på lösdrift men är en porslinsponny……

Arhults
0

#5 Jag vet inte mera, hon sa att det var en undersöknng som visade att man har sina ponnyer täckade förkortade deras liv avsevärt. Hästen har ju en päls för att stå emot väder och vind så jag antar att det har med hudens andning och porerna att göra.

Detta betyder ju inte att man skyddar en klippt häst eller en svettig häst, men jag tror att det är skadligt att ha täcken, när man läser andra sighter och tittar på fölbilder hur folk numera även täckar sina föl!!!!Förvånad Man blir ju skrämd.

Alla vill skydda sina gunstlingar men gör dom förmodligen mer skada än hjälp.

Mina föl går ute om nätterna ännu på ett fält utan träd! Jag har sec B och mycket ädla ridponnier! Inga täcken här inte. Mina ridponnyston lever ute dygnet runt året runt utan täcken och de flesta har runt 50% fullblods gener. Men dom sätter päls och med mat trivs dom och kan röra sig dygnet runt.

Tilläggas bör att hingstarna som rids är täckade på vintern…. hos oss!

Fourjoy
0

frågan är varför det förkortar livslängden??  lite mer fakta tack…

kan tänka mig om man har samma täcke en hel vinter utan att tvätta det med jämna mellanrum och inte heller lyfter av det och borstar ponnyn dagligen att man förkortar livslängden med div sjukdomar som följd… man måste ju ha lite sunt förnuft både med och utan täcken.. en människa skulle också bli sjuk om den gick i samma kläder en hel vinter utan att tvätta dom…..

Mina är täckta och har alltid varit det och våra har inte varit några unga hästar när dom gått bort… idag har vi en 28 åring som alltid haft täcke och mår prima… nä.. det finns så mycket ska och inte ska och "forskning" om vad som är farligt eller inte…och det är samma visa varje gång… efter ett par år kommer dom på att det kanske inte var så bra i alla fall som man sagt tidigare…

Har varit samma visa med foder i många år…. och hälsan vad det gäller våra hästar har inte precis förbättrats med åren med fler fall av kolik, magsår, fång osv…

Erfarenhet och en nypa salt…

ylle
0

Tja, man skulle gärna vilja veta vilken vetenskaplig bakgrund en sån där undersökning har….  "väsentligt förkortar livslängden…"???

Jag är väl inte direkt en sån som förespråkar täcken i tid och otid, men jag tycker att med förnuft så kan man visst använda det ibland. Skräckbilden är väl när hästar går med tjocka vintertäcken i solen och det är 25-30 grader varmt…!

Men gamla och/eller frusna hästar kan säkert uppskatta ett täcke, på vilket sätt skulle det förkorta livet för dem? Vad vet vi om sånt som ledbesvär hos hästar för att de frusit i blöta och vind utan skydd?

Jag tycker däremot inte att det låter som idealiskt att ha sina föl ute på fält helt utan träd eller annat skydd nu i oktober. Visst överlever de, men är det riktig livskvalitet?

Om man nu får komma med en åsikt?

Arhults
0

Jag har inte läst undersökningen själv men kan tänka mig att det rör sig om att man täpper till porer och hindrar hästens hud från att andas på det sätt som naturen har tänkt det.

Vi måste ju alla hålla med om att när hästen skapades var det inte tänkt att den skulle ha kläder! Hästen är ju inte speciellt väderkänslig utan tål mycket låga temperaturer, inte heller är den känslig mot värme. Därimot är den mer känslig mot vind och regn, då hästen strövar fritt och söker upp en plats med lä.

Vi har täcke på 4 av våra hingstar, samtliga våra unghästar och ston lever året runt utan täcke utomhus. Det enda vi ger mot kyla är mat och halm att sova på. Det fungerar utmärkt. Vi har märkt att våra avelsston mår prima när dom kan röra sig dygnet runt och ha fri tillgång på hö. Inga svullna ben och inte heller några otäcka gjordar som spänner runt deras spända magar!

Fourjoy
0

Men när hästen skapades var det inte samma typ som den moderna förfinade, framavlade indiven vi har idag… det är en viss skillnad  Det finns fåtal urhästar kvar idag men dom raserna som exsisterar här på forumet är inga urhästar..

Kan tänka mig att hästar som går ute på lösdrift inte ofta får komma in och bli borstade varje dag heller…mycket skit som samlas i pälsen.. där måste det även tas med täppta porer i så fall..?  regnskållor, svamp är väl tämligen vanliga åkommor idag.. 

Faran är inte kyla eller värme utan att dom blir blöta och inte hinner torka mellan varven…dom är känsliga för sånt och ryggen är det mest känsliga stället…och där hamnar allt som kommer uppifrån…snö-regn…

Täcken idag är OM man sköter det som man ska med att hålla det rent osv så är många täcken bra gjorda som andas och ventilerar. MEN om man nu inte sköter det rätt och låter stackars kuse gå i samma täcke hela vintern…(inte ovanligt tyvärr) då är det inte konstigt att det blir problem… och då är det bättre om dom går utan..

Ja, dom överlever och accepterar det vi ger dom.. tom svält om det är illa… men som "ylle" säger "riktig livskvalitet"??  jag tycker det är att få sova i en egen, trygg box och få rätt mat och bli inspirerad och ompysslad varje dag… ingen lerig, smutsig päls eller behöva frysa eller vara hungrig…

Glad min morfar brukar berätta att varje kväll skulle nordsvenskarna ryktas och det skulle vara 10 st "skrapor" med stöv innan man fick ställa tillbaka hästen i spiltan… hur många gör det idag?

Fourjoy
0

.. mina sektion C ston 137 cm har allt från 125 till 145!! och min gula C hingst bara 105-115!!  många olika täcken blir det….stall lådorna är fulla..

ylle
0

Givetvis var hästen inte tänkt att ha kläder!  Människan egentligen inte heller, i början hade vi väl bara nåt ländskinn för att skyla vår blyghet…?

Människan var inte heller skapt för att röka, då skulle den ha försetts med skorsten, sa en bekants pappa alltid….

Det finns mycket som inte är som det var från början.

Pleasure
0

Har precis som Arhult hör att all vår användning av täcken många gånger orsakar våra hästar större skada än nytta. Hästen har ju en naturlig förmåga att vid ex.vis kyla både resa sin päls och vinkla hårstråna för att på så sätt skydda sig mot väder och vind. Om hästen i tid och otid täckas får hästen inte någon möjlighet att använda sig av metoden, varpå hästen till slut förlorar sin medfödda förmåga. Om detta stämmer torde ju täcket ha medfört att hästen förlorat en viktig funktion och gjort den samma betydligt mer utsatt och sårbar.

Själva täckar vi bara de hästar som inte går på lösdrift och som alltså inte har något vind/väderskydd i hagen vid extremt dåligt väder (blåst, regn/snö) och då endast med ett ofodrat regntäcke som ett skydd. Kan ju säga att det inte blir många dagar per år som dessa täcken ligger på.

Kan ju förstå att man av praktiska skäl täckar sin häst när man har den klippt eller  väldigt leriga hagar och ont om tid, men tror annars att man rent generellt kunde dra ner en aning på all täckesanvändning, för hästens skull.

Storlekarna varierar, allt  från 125 till 145 cm.

Arhults
0

Våra C ponnyer har 115 - 125 i täcke D ponnyerna har 125 - 135 cm.

Höjden av livskvalite är att på kvällen ligga i liggahallen och sova i djup halm med bästa kompisens mage som huvudkudde, sen kunna resa sig upp och leka och busa när andan faller på….

Vi ryktar endast de hästar som rids och arbetas, de andra hålls rena genom en lätt borstning för att inte förstöra det naturliga fettet som hästen har i sin päls just mot väder och vind.

Lorita
0

Jag kan tänka mig att det både är att man täpper till porer samt sätter naturliga reglage ur spel.

Sen är ju huden en stor upptagare av D-vitmin, den hindrar vi hästen och oss själva att utnyttja om vi täcker ytan.

En annan effekt med täcke är att man hindrar hästens bogfrihet, vilket nog i vissa fall kan leda till ryggproblem tex

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning