Föl o Ungponnyutställning 081018
Hej!
welsh resultat från dagens dubbelutställning.
Föl
Welsh cob
Stoföl
1. My Thai 37-08 under reg 8 7 7 8 8 =38p
Sto glbr född hos ägaren
E Gribsvads Rosehal 42-0010 u Derwen Secret Arrival RWD 53
ue Derwen Quartz WSB - Derwen Adventure Boy WSB
äg Ingalill Dagbäck LJUSTERÖ
Feminin god rastyp. Vackert huvud, ngt sluttande kors, välformad och väl ansatt hals ngt matt rygg. Välbenad från sidan , tåvid fram. Energisk avspänd skritt. Något låst trav fram mkt bra bak.
hingstföl
2. Nattens Aragorn 37-08-8058 9 8 8 7 7 = 39p
Hingst svart född 14/4 hos ägaren
e Gribsvads Rosehal 42-0010 u Vallas Ida RWD 74
ue Vallas Caracas RWD 11 - Capston Comet WSB
äg Marie Kurtson, Nattens stuteri, Mellansjöv 72 184 95 LJUSTERÖ
Välutvecklad av mkt god rastyp. Vackert huvud, välformad ngt bred hals, bra bogläge djup o kors. Nöjaktigt korrekt. Skritt god energi, ngt kort. Lätt trav ngt oelastisk.
WPB
Stoföl
3. Nattens Cinnamon Tree 87-08- 8 7 8 8 7 = 38p
Sto brun född 16/4 hos Nattens stuteri, Ljusterö
e Gribsvads Rosehal 42-0010 u Peach Tree xx
ue Inchrory xx - Grant's xx
äg Madeleine Eklund, LJUSTERÖ
Ädel feminine för dagen överbyggd. Uttrycks fullt huvud, bra bogläge och djup, ngt kort hals, välformat kors. Nöjaktigt korrekt, stela kotor bak. Energisk skritt med god takt. Lätt men kort trav.
Sv Ridponny
Hingstföl
6. Bagheera 93-08- 8 8 7 9 7 = 39p
Hingst skm född hos ägaren
e Bostorp Besk RW 115 u Campionessa
ue Campari M - Chirac
äg Catarina Ostrozanszky, Drottningv 47, 195 71 ROSERSBERG
Ädel långlinjerad av god ridponnymodell. Vackert huvud, lång välformad hals bra överlinje o kors. Ngtt tåtrång fram beddar bak. Ledig vägvinnande avspänd skritt. Ngt kort oelastisk trav.
Welsh sekt B
Stoföl
9. Nattens Cillah 35-08-0429 8 8 8 8 7 =39p BIM
Sto skimmel född 17/4 hos Nattens stuteri, Ljusterö
e Bostorp Besk RW 115 u Celmah RW 1100
ue Paddock Camargue RW 91 - Breccles Minstrel Boy RW 45
äg Theresia Blomkvist, BROTTBY
Femin av mkt god rastyp. Vackert huvud bra manke djup o välformad hals. Nöjaktigt korrekt. Avspänd och vägvinnande skritt. Framåtgripande ngt markbunden trav.
Bästa föl blev en underbar Dartmoor kille, Stjärnsunds Winston och BIM Nattens Cillah.
UNgponny
Welsh Mountain
1 åriga ston
10. Exzentrics Nyponros 36-07-0187 8 9 8 8 7 = 40p BIR
Sto sthfux född hos Stuteri Exzentrics
e Ekbäckens Savoy RWM 32 u Ekbäckens Nypon RWM 488
ue Molstabergs Sandstorm RWM 31 - Twyford Gamecock WSB 4508
äg Ulla Britt Block Pl 5742, 762 92 RIMBO
Välutvecklad feminin av mkt god rastyp. Vackert huvud lång välansatt hals, välmusklad i bog o bakparti. Välbenad. Ledig vägvinnande skritt. Bogfri trav kort bak.
Welsh
1 åriga ston
11. Beauty of Sunflower 35-07-0145 7 8 7 7 7 = 36p
sto brun född hos ägaren & Johan Ingvast
e Bostorp Tuborg RW 122 u Sunflower II36-94-5749
ue Ekbäckesn Krumelur RWM 22 - Molstabergs MolnetRWM 28
äg Angelica Wickholm, Boängsvägen 4C, 741 92 KNIVSTA
Feminin av god rastyp. Vackert huvud, lång ngt lågt ansatt hals bra bogläge o kors. Tät o tåvid fram. Energisk ngt kort skritt. Lätt men kort trav.
1 åriga hingstar
12. Nattens Chianti 35-07-7776 8 8 8 7 6 = 37p
hingst brskm född hos Nattens stuteri, Ljusterö
e Bostorp Besk RW 115 u Chamira RW 978
ue Glansevin Gadabout RW 80 - Coed Coch Targed RW 68
äg Thereseia Blomkvist, BROTTBY
Välutveklad av god rastyp. Vackert huvud, välformad hals bra överlinje och kors. Nöjaktigt korrekt. Avspänd men markbunden skritt. Bogfri trav men kort o markbunden bak.
Welsh sekt C
2åriga hingstar
13. Linsa Ladykiller 42-06-7706 9 8 8 6 6 = 37p
hingst fux född hos Gunilla Olesjö Andersson, Uppsala
e Parvadean Double-U-Jay WSB 60551 u Parcybedw Flying Lady 42-97-0073
ue Leyeswick Mark WSB 17194 - Menai Bonheddwr WSB 24175
äg Åsa Almebäck Blekingevägen 26 186 45 VALLENTUNA
Välutvecklad maskulin mkt god rastyp. Vackert huvud, välformad hals med naturlig resning bra manke ngt matt rygg välformat kors. Välbenad från sidan ngt tåvid fram. Kort o spänd skritt. Kort o spänd trav.
Welsh Cob
2 åriga ston
14. Nattens Rosenröd 37-07-0135 8 8 8 8 8 =40p BIR reserv BIS
sto brun född hos ägaren
e Gribsvads Rosehal 42-0010 u Vallas Ida RWD 74
ue Vallas Caracas RWD 11 - Capston Comet WSB 6656
äg Marie Kurtson, Nattens stuteri, Ljusterö
Harmonisk välutvecklad feminin. Vackert huvud lång väl ansatt hals harmonisk sida. Välbenad. Avspänd och vägvinnande skritt. Lätt bogfri trav.
WPB
1 åriga hingstar
15. Exan´s Revansch 87-07-0368 8 8 7 7 7 =37p
Hingst fux född hos ägaren
e Gribsvads Rosehal 42-0010 u Exelencja ox FA 93/94
ue Festiwal ox - Exelsjor ox
äg Lotta Kaukonen, Gudingv 6 184 61 ÅKERSBERGA
Välutvecklad välpropotionerlig. Vackert huvud välformad hals djup bål välmusklat kors. Välbenad från sidan instabil bak. Energisk ngt markbunden skritt. Lätt ngt kort trav.
Sv Ridponny
3 åriga ston
17. Tuilerie 93-05-1035 8 8 8 8 8 = 40p BIR
Sto isabell född hos ägaren
e Henfynyw Tywysog RWC 3 u Aida ox FA 475/93
ue Red Baron ox FA 140/76-80 - Caribbean ox
äg Ulf Juhlin & Anne Engqvist , NORRTÄLJE
Harmonisk och feminin av mkt god ridponnymodell. Vackert huvud välansatt hals bra överlinje o kors. Nöjaktigt korrekt. Naturlig avspänd skritt. Lätt trav med bra mekanik.
BIS blev NF hignsten Esse Golden Brown NRF 188 som även blev dagens total champion
Reserv BIS Nattens Rosenröd
tack för snabb info!
En reflektion bara, vilka låga poäng! Var domaren snål för dagen eller var inte ponnyerna bättre ön så? Vart har alla högpoängare tagit vägen…

Jag tycker också det var väldigt låga poäng, vem var domare?
Jag kanske var lite för snabb för jag har inte sett resultaten för de andra raserna ännu, men welsh brukar ju ligga bra till bedömninsmässigt. Dock ska en BISvinnare ha mer än 40p tycker jag. Eller så har jag bara för höga ambitioner om domeriet 

#4 Ponnyerna kanske inte var bättre helt enkelt. Varför tycker du att en BIS-vinnare ska ha mer än 40p ? Bara undrar…

Jag tyckte att det var en rättvis bedömning på alla ungponnyerna. Tänk på att den äldsta var 3 år gammal. BIS gick med 42p, reserv BIS 40p, Fölchampion 41p och BIM 39p.
Ingen brons lägst utdelat poäng tror jag var 37p. Jämn o fin kvalite på alla ponnier i olika växtfaser.
Domare var E.LJungstorp.
Jag tycker det är sällan man ser 40p och över på växande unghästar. Får man klass I så ska man vara nöjd. Många gånger är de överväxta och kan inte röra sig för dagen, halsen vuxit men inte övriga kroppen el vice versa. Det var 2 godkända hingstar med i fältet, roligt att se.
Fullständig resultat lista ligger ute på rpaf.se

"för dagen något överbyggd bak" ja den har man ju hört
bara bedömningen är rättvis mellan individerna så är det ju rätt 
#5 det var det jag undrade, om dom inte var bättre för dagen. Många 3-åringar ser ju väldigt färdiga ut i kroppen och kan absolut bli högt belönade.
Är mest van vid trenden att BIS-hästen är creme de la creme, och det är ju det som är roligt, att sålla ut en som verkligen är litegranna extra.

Ja hjälp vad stor hon var! Grattis till fint resultat.