Visning av welsh
Den gjord och inspäningstyglar som ibland används i England vid visning av hingstar, får man använda sånt här i sverige?
verkar också bli mer sällsynt i England, på gamla bilder är det nästan standard att dom har gjord och är inspända…. men idag ska ju alla springa med huvudet i vädret för att få "fina" frambens rörelser…(med förlust av bakben istället)
så, någon som vet? är inte tillåtet eller en trend som försvinner?
har hört att det inte är tillåtet här i Sverige, men jag har inte kollat om det stämmer
Har inte en susning faktiskt.
tränar mycket med en form av inspänning, men det är ju inte alls samma sak som att använda det på utställning. 
Jag skulle nog gärna vilja prova om man får använda det… han skulle röra sig lite bättre då (tror jag) inte med cob-knän men med mer balans och action.. och inte kunna busa så mycket…
undrar varför det inte är tillåtet? (om det nu inte är det)
Funderat lite till om det här med gjord… OM man kanske skulle skicka in en förfrågan/motion på att få det tillåtet på SWFs welsh utställningar? någon mer än jag som skulle tycka det var intressant?
Det är ju trots allt en "klassisk" utrustning precis som hästskobett och vita repgrimmor…och utrustning är ju viktig att den är "rätt" Givetvis ska det vara valfritt att använda…

#3 Det är väl så att domaren vill se hästens fria, naturliga rörelser.
#4.. Fråga nån i SWF om man får använda dom…. tycker personligen att dom är ganska snygga….
Jag tror mer på att ponnyn får ett bra stöd och vågar ta för sig mer än fladdra fritt och obalanserat… många gånger så hinner man inte med i den fart som behövs för att få samma resultat… en gjord kan hjälpa till i det fallet… då "störs" inte ponnyn av ev misstag av handlern. många skulle nog visa bättre gångarter med stöd av gjorden.
Skulle man ha fria rörelser utan påverkan så krävs nästan fri rörelse dvs lös ponny… det vore det optimala… men tyvärr omöjligt i praktiken.
Ska göra en liten skrivelse till SWF och fråga…

En brittisk domare som jag talade med berättade att visningsgjord ansågs vara gammalmodigt, och att inte alla domare accepterar dem. I så fall ombads visaren plocka av gjorden, annars skickades hingsten ut. Andra domare tycker tydligen det är OK.