När stoägare inte betalar???????
Hej folkens!!
En liten fråga bara; hur ni gör när stoägaren inte gör rätt för sig????
Tack på förhand

Lämnar inte ut papprena när fölet är fött.
Jag bytte en hingst mot 2 NF ston i våras, när jag hämtade dem så var de inte registrerade utan det fanns en skuld till hingsthållaren på ena hästen ( 2 år gammal) jag löste ut den och fick däremed papprerna.
Då håller du hårt i papprena! Hur goda vänner man än är privat så finns det ingen vänskap i affärer *missförstå mig rätt*.
Jag har haft tur och har haft bra stoägare som alla gjort rätt för sig medans vänner haft otur. Betäckningsrapporten är ett värdepapper och ska behandlas som sådant. Fölungen är "oduglig" fram till dess att ägarna får sina papper på den så att den går att regga. Är det en seriös stoägare så kommer betalningen om än sent, men vik dig inte. Du håller i värdepapprena även om dom lovar att skicka pengar. Det är du som sitter på "trumfkortet"
Money talks and bullshit walks som det heter. 

Lämnar inte hem betäckt sto utan betalning. Detsamma gäller betäckningsrapporten. Dessutom är det viktigt att ha ordentliga avtal . Det underlättar vid ev.tvist.

Hallå
Det går på två håll……….
Tänk om stoägaren gör rätt för sig, i de flesta fall så betalar stoägaren språngavgift men språngsedeln ges inte ut förrän till våren när fölet är fött.
Jag är en glad optimist och tror gott om folk, de flesta vill ju göra rätt för sig. Eller hur?
Det skulle aldrig falla mig in att lura stoägare av rapporten. Isåfall borde det vara en enkel match att anmäla denna till SWF som beslutar om lämplig åtgärd, makulera genast hingstens licens tex
eller något liknande straff.

Men man får väl ändå kvitto som stoägare? Det har i alla fall jag fått, där det står att det är för betäckning med en viss hingst. Det kvittot ser jag till att behålla till jag fått språngsedeln. Det måste väl vara juridiskt hållbart, eller?
Det finns kvitto på betäcknings rapporten som stoägaren ska ha (och vara rädd om), men språngsedeln får inte stoägaren förrens allt är klart med betalning osv. Helst så ska väl allt vara betalt när stoet hämtas.. om man nu inte har levande fölavgift..
Tråkigt när inte folk gör rätt för sig… 

Man ska aldrig lämna ut språngsedeln förrän fölet är fött. Om inte fölets föds levande eller stoet kastar ska den vita språngsedeln skickas in till avelsföreningen.
Vi skickar ut med vårt årliga julbrev #lappen där stoägaren ska fylla i resultatet av sin fölning" när vi fått denna lapp skickar vi ut papperna till stoägaren d.v.s om dom har betalt.
Vi har haft tur, jag har låtit dom som behövt betala av sin betäckning. Från och med i År är vi anslutna till en jusrist firma som sköter inkasso år oss. Men vi har inte ännu behövt använda den.
Läs noga på Betäckningsrapport blocket så står det att man lämnar aldrig ut betäckningsrapporten förräns sto ägaren rapporterat in fött levande föl.
Jag hade en fajt med en människa en gång som skrek o levde att hon skulle ha betäckningsrapporten, han satt dessutom i SH styrelse, så jag kunde bara hänvisa henne till sin egna förening så fick hon läsa innantill!

Hej!!!! Tack för alla svar.Det är så jag trodde att vi kunde göra.Jag blev ganska förvånad när jag ser att en ponny har pass,fast jag har språngsedeln hemma i hingstens block!!!!!
Tack för ordet
Som många andra här sagt… Lämna aldrig ut språngsedeln förräns fölet är fött. Och defenitivt inte förräns stoägaren gjort rätt för sig.Skicka gärna en räntefaktura, det brukar sätta fart på det hela.
Vi har haft en del problem så vi har blivit lite skeptiska. Helst ser vi till att alla betalar när de hämtar sitt sto. Så slipper man allt tjafs som lätt kan bli. Det är ju så himla lätt att bli godtrogen,för man vill ju kunna lita på folk eller hur.
Lycka till…
Hur har de lyckats med det???????
Det måste väl gå att anmäla på något vis?

#9 Undrar också hur detta varit möjligt? 

#4 Hur menar du nu?

Jo jag har språngsedeln.Men stoägaren har ett pass på sin ponny. Med rätt härstammning ska bifogas,så tydligen så behövs inte språngsedeln för att registrera

Jo jag har språngsedeln.Men stoägaren(eller egentligen nya ägaren) har ett pass på avkomman efter "min" hingst. Med rätt härstammning ska bifogas,så tydligen så behövs inte språngsedeln för att registrera

Jag tror jag har hört talas om linners fall och den nya ägaren som var tredje part fick blodtypa föl och mamma för att få sitt pass

Så blodtypningen reglerade skulden?????
#4 Språngsedeln (betäckningsrapporten) lämnas aldrig förrän fölet är fött, den ska skickas till avelsföreningen om det inte blir något föl.

Och tredje part hör inte hit,annars så kan vi alla åka runt och betäcka våra ston och sedan sälja avkommorna till varandra för att köpa tillbaka dom när passet kommet

#19 Hade jag råkat ut för något liknande hade jag direkt kontaktat aktuell registrator för att "spärra" registreringen .

Som hingsthållare är jag noga med att alltid använda ett mottagningsbevis, där alla uppgifter om stoet och också överenskomna avgifter (som ska betalas senast i samband med stoets avhämtande) anges. Det står också några rader om ansvar, och om att veterinär får tillkallas vid akut sjukdom/skada utan att stoägaren först tillfrågas. Både hingsthållare och stoägare skriver under. Alla vet exakt vad som gäller, och det har fungerat perfekt - ta i trä - jag har aldrig haft problem med betalningar. Givetvis lämnar man inte ut någon betäckningsrapport förrän man fått rapport om att levande föl fötts och alla avgifter är betalda…
Bifogar ett exempel på mottagningsbevis som jag lånat från NF-hemsidan.
Jag tycker exemplet linners beskriver låter helt galet. Är hästen svenskregistrerad, och hur motiverar SWF i så fall agerandet? Vad säger SH?

#21 Har exakt sammas system som dej. Fungerar bra.
Undrar också hur SWF agerat i det nämda fallet.
Jag använder mig också utav ett avtal from i år, har bara inte tänkt på det innan då man varit ny som hingshållare och det är nog så mycket att hålla reda på i början. Alla stoägare tycker att det har varit en trygghet med avtalet - åt bägge håll. Framförallt så vill jag känna en trygghet med vad jag har rätt att göra med stoet vid eventuell olycka, då vi tragiskt nog råkade ut för en sådan förra sommaren. Man lär av erfarenheter, inte bara dom bittra.
Till alla nya hingsthållare så kan jag bara varmt rekomendera att man använder sig utav någon form av avtal. Även om muntliga avtal gäller så är det bevisningen som är svår att säkerställa OM det skulle bli en tvist.

Vi har alltid avtal och man skriver på det i samband med att man lämnar sitt sto hos oss, eller då vi har 5 hingstar på semin måste man skriva under det avtalet på den semin station man lämnar sitt sto. Detta avtal faxar stationsägaren till oss vid beställning av semin hos oss.
Vi träffar ju aldrig hälften av våra stoägare, men vi har kontrakt från dem.
Vi har nog haft tur också.
Linners fall med ponny som fått pass utan betäckningsrapport låter otroligt. Det måste finnas någon svag länk, detta ska ju inte kunna få ske.
Jag tycker nog passet ska kallas in och behållas av föreningen tills avgifterna till hingsthållaren är betalda.
Givetvis ska fölet var fött innan språngsedeln ges ut.. men igen.. inte förrens allt är betalt och klart…
Låter väldigt fel att avkomman kunde få pass utan språngsedel… #24 ide om att kalla in passet och behålla det tills skulden är betald låter bra… hur gammal är avkomman? lägga på en straff ränta för tiden som gått kanske ?
När jag köpte Jack var alla papper i o-ordning, ingen betäckningsrapport eller rapport om föl från tidigare år… det var bara att jaga stoägare och se glad ut… rörigt värre var det då ett sto bytt ägare två gånger…allt detta gjorde att jag inte fick lösa betäckningsbevis innan allt var klart… och givetvis inte ett ord om detta från gamla ägaren…
.. tänkte på att om ägaren nu sagt till SWF att språngsedeln försvunnit borde inte SWF (om det nu är dom som registrerat) kolla med hingstägaren först om språngsedeln är utlämnad? hade det gjorts hade det inte blivit så här..

Jag känner en (som jag inte vill känna
) som har satt det i system att inte betala levande föl avgiften förren hon fått sålt fölen, brukar ta så där 2-3 år 
Jag tycker det är oförskämt
Klart man betalar, det är ju som att handla mjölk har man köpt så har man
nu har alla hingstar jag betäck med bara haft språng avgift och då betalar man när man hämtar sitt sto så enkelt är det ju 

Hej igen!!!
Tack för alla kommentarer, kloka råd och inlägg. Jag vet inte hur jag ska svara utan att det blir"pajkastning" av det hela. Men SH som man rapporterade till på den tiden visste om hela saken,och delar av SWFs styrelse visste det oxå.
Jag är väldigt ledsen och besviken på hela grejen.Kanske mest för att det kändes bättre att betala blodtypning än skulden.Tydligen var det en principsak att jag inte ska få betalt….
Hej Linners,
Författa snarast en skrivelse och skicka den till lämplig person i SWFs styrelse så ska vi ta upp detta på styrelsemötet 25-26 okt.
Mvh Maria

Det här måste verkligen avelsföreningarna och SH se till att skydda oss hingstägare ifrån. Jag förstår din besvikelse. Registreringen är ju det enda vi kan hota med när vi inte får betalt!
..hoppas det löser sig till det bästa… jag skulle också blivit väldigt besviken och arg…

Vad som ska hända när man kommer med en ponny utan reg papper men som man vet stammen på är att man först får DNA typa mot bägge föräldrarna, sen skickas resultatet in till registratorn som i sin tur kollar mot språngrullorna. Sen ska man döda orginalhandlingar och då skriver de in en rad om detta i Ridsport, tror att den ligger ute i minst 2 nr så att andra har möjlighet att protestera mot detta.
Så gjordes det när jag köpte 2 NF ston som inte var registrerade och där den enes papper var borttappade. Det andra stoet löste jag ut uppfödarens skuld till hingsthållaren, och fick på så sätt tag i språngsedeln.
Fast har man inte Ridsport är det ju oerhört lätt att missa, inget vattentätt system, nej. 

#32 Men nog borde den som utfärdar språngrullan dvs hingstägaren bli kontaktad av ansvarig registrator före en "dödandekarusell " drar igång? Det hela låter mkt märkligt i mina öron.
#28 Har du klara kontrakt och fakturaunderlag kan du driva in pengarna-med ränta, med hjälp av inkasso. Antar att du varit i kontakt med alla berörda parter i detta ärende. skulle fortfarande vara intressant att höra hur ansvariga resonerar. Har fel begåtts tycker jag att din rasförening ska hjälpa dej att driva in dina pengar.

34# Det är mkt möjligt att NF registratorn hörde av sig till hingsthållaren i mitt fall. Här visste hingsthållaren om hela karusellen då hon även var kontaktad ang den yngre NF.

#35 Ja, så borde det vara.
Personligen har jag inte råkat ut för ngt liknande . Men visst har det hänt att folk inte betalat, hämtat häst när jag varit på jobbet osv. Dock har jag alltid fått in mina pengar på ett eller annat sätt även om det tagit lite tid ibland. I det stora hela är folk väldigt skötsamma tycker jag. Av dom närmare 200 ston som är betäckta här genom åren tror jag det är endast 4 st som ej gjort rätt för sej till en början. Det är ju inga stora summor det handlar om i ponnyaveln, så visst blir man fundersam hur dessa ska ha råd att föda upp en unghäst sedan…
Man kan ju tycka att det billigaste vore att betala betäckningen direkt när det är dags… torde vara billigare än alla DNA-typningar etc.

#37 Tyvärr så är det nog billigare i vissa fall att DNA typa. Totalt gick det på 2500kr för mitt sto med chippning/idkontroll/registrering/DNA typning (mor o dotter). Inte så mkt dyrare än att betala en welsh hingst i språngavgift.