Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 5027 ggr
vildapillan
0

Erfarenhet av cystor???

Igår hade vi en tragisk dag på stuteri fiffilura!!!

Jag åkte till Slöinge djursjukhus i Halland för att göra en hältutredning på min fantastiska 3åring som varit halt till och från nu i 2 månader.

Då fick jag det tragiska beskedet att hon hade en stor cysta i vänster bakknä. Så pass stor att det inte fanns något att göra åt det. Om man skulle operera bort den så var man tvungen att ta bort halva bakknät!!! Och det säger ju sig självt att det går ju inte.

Nu är det ju så att hon är dräktig….. Och med lite tur så kan vi kanske hålla henne så pass frisk( med lite medicin) så hon kan bära fram fölet åt oss.

Ända sen den dagen hon föddes så har jag bara väntat på att hon ska bli så pass gammal så jag kan betäcka henne. Och sommaren var planerad för henne med en massa utställningar och 3års premiering. Men nu blir det ju inget av det alls…Gråter

Är det någon annan som har någon erfarenhet av detta?????

Dela gärna med er av era erfarenheter!!!!!

Veterinären sa att han aldrig varit med om en "cob" som haft en cysta.

Tacksam för svar då allting känns tungt just nu!!!

[Hallonqvist]
0

Vad tragiskt!!! Jag beklagar verkligen! Ledsen
Har dessvärre (eller snarare dessbättre) inga erfarenheter av cystor, bara när dom sitter i livmodern men det är inte alls samma sak. Jag har hört talas om en cob innan faktiskt, på ett annat forum, men utöver det stoet så är det för mig väldigt främmande med cystor på cobbar.
Hade veterinären några teorier om vad det kan bero på?
Är det ärftligt?
Som sagt, mina kunskaper om ämnet är begränsade men vet ju att arabaveln har problem med det.

Hoppas någon annan skriver ett klokt svar här som kan utbilda oss lite!

WelshD
0

Nej, vad tråkigt. Vet oxå att jag läst om ett annat cobsto som haft en cysta, troligvis samma som Hallonqvist skriver om.       Kram på dig…

vildapillan
0

Nej, veterinären hade inga större teorier om vad det kunde bero på. Och det finns inget som visar att det är ärftligt, men det finns väl diskussioner om att det kan vara det.

Fourjoy
0

åh, så tragiskt med en så ung individ… tyvärr inte heller några erfarenheter med cobbar och cystor..

[Hallonqvist]
0

Hur har det gått med ditt fina sto, har ni hittat någon bra medicin hon kan gå på?

vildapillan
0

För dagen så är hon ganska ohalt, men om (när) hon får ont så kan vi åka till veterinären och ge henne cortison rakt in i leden.

Vi håller tummarna för att hon inte får så ont iallafall än på bra länge.

Izzi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick tyvärr ta bort mitt 3-åriga welshsto för tre veckor sedan pga systor och artros i bägge bakknäna. Men på ATG sa de att det var ärftligt. Annars hade jag gärna haft henne kvar o avla på.

Jag köpte henne i tro om att hon hade patellaupphakningar, som förhoppningsvis skulle växa bort. I höstas blev hon lite halt och veterinär togs ut. Hon fick Metacam och blev bra. (veterinären trodde också att det berodde på upphakningarna) I våras var det likadant. O sen två veckor innan premieringen, men då åkte vi till ATG istället och fick dessa hemska nyheter efter röntgen.

Snällare ponny har vi inte stött på tidigare.

Vi saknar dig Kristall

lillaTuva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hadde en 1-åring min första uppfödning som jag fick ta bort för 14 dagar sen hon hadde en cysta i v.bak precis mellan lederna.. Det började med att jag såg en svullnad där efter 2 veckor blev hon halt, tog ut vet som gav pencillin, skulle spruta henne i 5 dagar men det hjälpte ingenting så de blev att åka till mantorps veterinär klinik och röntga henne o där såg dom cystan Tyst som hadde kalkat ur skelettet så pass att det hadde blivit en fraktur Gråter fanns ingenting att göra.. Troligtvis medfött..

Visste inte att sådant här kunde hända. Så fruktansvärt o jag sörjer med alla som varit tvungna att gå igenom detta, så fruktansvärt jobbigt och offatbart?! och det gick så fort!! i sommras sprang hon o lekte med jämnåriga o det syntes ingenting alls

andaloce
0

Jag hade en häst, dock en varmblodstravare som dom uptäckte en cysta i bakknät på. Det var ingen stor cysta och det ända hon inte klarade var att träna snabbjobb. Nu hade jag henne inte så länge men dom gånger jag red henne märkte man ingenting.