Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 2150 ggr
[Hallonqvist]
0

Säkerhet i stallet

I förrgår hände det en olycka i mitt inackorderingsstall som kunde slutat mycket olyckligt. Efter en ambulansfärd och halva natten på sjukhus fick tjejen dock åka hem blåslagen och på kryckor. I detta fallet handlade det om en incident i stallgången där hon kom emellan två hästar som tjurade mot varandra och drog på sig upprepade sparkar.

Hästar är ju stora och starka djur som har sina naturliga instinkter och även om man tänker sig för händer det olyckor då och då, även om man gör allt för att minimera riskerna.
Förutom sunt "hästvett" så har vi ett par extra regler hemma hos oss.

• Ingen utav barnen få gå in i hagen utan att ha hjälm på sig. Likaså om dom ska hämta häst i hagen, hjälmtvång även där.
  • När man varit ute och ridit eller jobbat hästen på töm och kommer tillbaka till stallet ska alltid hästen ställas upp med näsan från stallet. Detta för att den inte mitt under avsittning/tömborttagning börja gå in i/mot stallet då vi ofta har barn hemma och rider som kan fastna mellan häst och stalldörr. Detta sitter i hästarnas ryggmärg och dom vänder alltid på klacken bort från stalldörren nu när man gör halt utanför.

_Nu undrar jag, förutom normalt stallvett, vad gör NI för extra åtgärder för att minimera olycksrisken i era stall? Det är ju som oftast barn eller ungdomar som hanterar hästarna eller springer i stallet och vikten av att tänka på säkerheten kan inte nog understrykas.
_
Ser fram emot era svar för att se om jag finner något som går att införa även hos oss.

Lorita
0

jag behöver nog se över regler och rutiner i mitt stall nu, jag har ju normalt varit ensam och då tänker jag själv steget före. Men nu har jag ett par unga flickor i stallet och det är inte alltid dom tänker.

Bara så svårt att formulera regler, som tex när en flicka skulle hämta Kiara och tog inte med sig någon grima utan bytte och tog Karismas grimma till Kiara. Kiara har aldrig grimma men Karisma är svårfångad och ska ha grimma om hon kommer lös. Hur skriver man ner det, utan att skriva romaner Tungan ute för det är ju massa detaljer små som liksom grå på rutin och som ändras efter hur hästarna ändrasObestämd

Jag har fått förbjud handmatning av hästarna, det blev för mycket och hästarna blev tiggiga och Ametist nafsig.

Eller kan man skriva en regel först, ta det lugnt och tänk efter innanSkrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

Vi har tack och lov varit förskonad från skador… ja.. inte jag då.. med min ridolycka..Skrikandes

Vi har alltid spenderat mycket tid med barnen i stallet även tonåringarna då dom ofta inte har rätt förstånd till att hantera ponnyerna själv… då kan man hela tiden övervaka och lära och förhindra olyckor…aldrig att dom får hantera hingstarna eller krångliga hästar ensamma… dock så får dom lära sig det när vi är med…dom får prova på allt…. då vi bor 100 meter från stallet och ridvolt har vi alltid översikt på vad som händer och även om man inte står brevid så kan man ha koll… ensamma barn och ponnyer/hästar är ingen bra kombintion oavsett om ponnyn är sååå snäll.. det är levande djur och oväntade saker händer då och då.. det gäller bara att preparera och lära för att minska riskerna.

Regler är bara till för att brytas tycker oftast barn… speciellt 10-15 åringar.. då man kan allt….. och då blir effekten tvärtom mot för vad man vill… ibland får dom sig en snyting och lär sig.. det tillhör också livet.. men man ska göra allt för att undvika att dom blir allvarliga..

Generella #regler" i vårt stall är att

stallet är hästens hem och där är man lugn och tyst, inget spring eller lek..

Hästen ska behandlas med respekt och är ingen leksak..

Ingen ponny får vara ensam kvar i hagen eller i stallet, alltid minst två.

Ska dom yngre rida ut ska dom vara minst två… aldrig ensam.. även om dom har mobil telefon, vilket tyvärr en del föräldrar tycker räcker!!!SkrikandesFörvånad

Alltid säga till att dom är i stallet eller att dom kommit och helst vart dom ska rida så vi vet vart vi ska börja leta…

Kan tänkas vara lite jobbigt att passa hela tiden men det är värt varenda minut både för barnens och pållarnas skull… båda ligger i skadezonen om det går illa..

Tywysoges
0

#1.. förslag på formulering: Varje häst har en egen grimma, och är grimman på så ska den vara på.

Dyblygiad
0

Hos oss har vi möten varje månad då vi drar igenom nya säkerhetsmål med alla barnen. I stallet med 12 boxar så har vi allt från avelshingstar till gamla valackar till små föl. Vi har även ungar från 10 år och upp till tanten som är 70. Här skriver barnen upp vart de rider och vilken tid de rider iväg. De rider aldrig ut själva när de är mindre men 15 åringarna rider ibland ut själva. Alla barn har hjälm o ridväst på vid ridning men vi har inget krav på de större barnen att de ska ha hjälm i hagen, mina smågrabbar däremot har hjälm om de ska hjälpa till med hästarna.

Alla vet vilka hästar som ska ha grimmor på i hagen, det står på respektive boxdörr. De hästar som inte ska ha grimmor på har sina grimmor vid grinden. Sommartid så finns det en extra grimma vid grinden ifall en häst skulle tappa bort sin grimma.

Hingstar leds alltid med kedja under nosen, oavsett hur snäll den än är. En säkerhetsåtgärd.

Vi ahr många uppstallningsplatser i stallet så man ska inte behöva hamna mellan 2 hästar som sparkas. Likaså har vi höga boxdörrar oh galler ut mot stallgången så ingen häst kan attackera en annan förbigående häst. Stallgångarna är dessutom relativt breda.

Därmot så lär sig våra hästar tidigt att stå ensamma i stallet /hagen. Det är en säkerhetsåtgärd. Någon gång händer det att en häst blir lämnad ensam och då ska den kunna det. I ridhuset får ungarna rida själva. Peppar peppar så har vi inte haft någon skada i stallet på flera år, inte sedan Tobias blev sparkad i huvudet när han olovandes sprang in i en hage med unghästar i.

Lorita
0

#3 jag har pratat med henne, för en dag kommer hon till ett annat stall. Den flickan behöver egentligen bara en regel "Tänk efter före" jag försöker förmedla lite NH tänk till flickorna, men just denna flickan är väldigt spontan. Föräldrana säger att hon lungnat sig mycket sen hon började var i mitt stall, så med lite undervisning och prat så tror jag hon också kommer tänka säkerhet i framtiden.

Det skulle bara bli så mycket utifall regler och det i ett stall med tre,(just nu fyra) snälla hästar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning