Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 5051 ggr
jinxx
0

Cremello -önskvärt eller ej??

Som rubriken lyder..Hur ställer ni svenka uppfödare till cremello färgen? Är den önskvärd eller inte?? Hur stora är möjligheterna att få in tex en cremellohingst i kvalitetsboken, naturligtvis förutsatt att den har de exteriöra kvaliteterna som krävs?  Kan de tänkas bedömas lägre på premiering pga färgen?

Som ni ser, många funderingar… Jag skulle nog tycka att en bra cremello skulle vara en tillgång i avel för mig.. Skriv gärna vad ni tycker/tänker då jag gärna vill höra era åsikter. Färgavel är något som intresserar mig, naturligtvis utan att avla på sämre individer. Skimlar verkar ju tex inte finnas många av i sekt C i Sverige..Eller har jag fel?=)

Lorita
0

Jag, få ju inte använda gulanlag i min avel så det kvittar för mig.

Men jag hade aldrig själv velat avla fram en Cremello, eftersom dessa hästar är känsligare för sol än andra och min avel går ut på att avla fram friska individer

Jag har ju tigrar och har rannsakat mitt samvete och vill inta avla fram homozygota tigrar, av ungefär samma anledning Jag nöjer mig med 50% tiger möjlighet och är mycket tacksam att det finns så fina welshar att tillgå.

En redan befintlig cermello är ju en snabb genväg att skapa många föl med gulanlag, för den som vill färg avla.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Hallonqvist]
0

Jag tycker sådana hästar är ganska fula rent av, och har inte för avsikt att medvetet avla fram någon sådan eller använda mig av en sådan hingst om det funnits.
Färgmässigt säger ju rasstandarden alla färger utan skäck. Så den skulle nog vara välkommen i Kvalitetsboken om det funnits någon.

jinxx
0

Tackar LoritaGlad

Intressant att höra olika åsikter.Inom shetland verkar det vara vanligare med cremello..men många ggr (inte alltid) tycks det göras avkall på kvalitet….

Detta är en rent hypotetisk frågeställning då det inte är aktuellt för min del att avla på cremello, då jag visserligen har ett bra isabell sto men hon är betäckt med en fux=) och nästa år blir det förmodligen en skimmel eller svart…

Angående hälsoaspekten… Har en cremello sämre hälsostatus överlag än en mer "färgad" individ? Vi har under några år tidigare haft en cremelloshettis hemma och hon reagerade inte mer på sol,mm än våra andra ponnyer… Visserligen så smorde vi in hennes näsa ibland när det var riktigt mkt sol på försommaren, men sämre hälsa? Nej, det upplevde jag inte att hon hade…

En sak som också intresserar mig är att  avel med gulanlag inom många raser anses som lite fult och … Vari ligger egentligen skillnaden mellan att använda en homozygot svart hingst till sina fuxston om man vill ha på svarta individer, eller att använda en cremello hingst till sitt fuxsto om man vill ha en isabell?? OBS att jag inte är särskilt hemma på färggenetik, men jag tycker att det är ett intressant ämne.. Att alla har olika åsikter om detta gör det bara mer intressant  att diskutera…. Någon fler som vill lägga fram sin syn på saken?? Allt läses med stort intresse och utan förutfattade meningar…

jinxx
0

#2 Ja det kan jag ju hålla med om att de inte är de vackrast i världen precis, men mina funderingar går även i andra och tredje led. Att de i sin tur lämnar färgen vidare tillsammans med andra ston än cremello och isabell borde nog vara försvinnande liten..

Om den hypotetiska hästen håller en exteriör kvalitet på säg 41-43 p och man är garanterd att cremellofärgen inte slår igenom på avkomman? Fortfarande inte intressant?  Som sagt, rent hypotetisk fråga då jag bara kan komma ihåg att jag sett en cremello welsh i Sverige (Ekbäckens Siskin?)

Arhults
0

Utomland är dom väldigt eftertraktade. det har sålts minst ett cremelloföl sek B till Sverige i år, förra årets såldes det en åring cremello. Dessa kommer från UK och är sek B.

Jag skulle inte ha någon större avighet att ha ett cremello sto i min sekB avel, jag inbillar mig bara att dom är mer känsliga än andra p.g.a sin färg. Känsligare i slemhinnor och mot stark sol etc. men jag har absolut inget belägg för detta.

Jag använder en hingst som inte ger fuxfärg i min ridponnyavel och det är ganska populärt bland stoägare. Jag tror inte att jag skulle använda cremello i Ridponnyaveln då färgavel är lite fånigt därimot mindre raser är det mer accepterat.

Lorita
0

#4 ögonen är kännsliga och även ökar risken för soleksem på en cremello. Jag får/vill/kan inte använda gulanlag i min avel så det är uteslutet för mig.

Hade jag haft ett fuxsto och det var en hingst med poäng upp mot 43, då hade jag inte tvekat att få isabell garanti. Isabell är föresten nästa modefärg på hästar tror jag. jag hade aldrig köpt en cremello hur fin den än var.

Fourjoy
0

Jag har inget emot en cremello, dom är mycket eftertraktade just av färg-avlare, dock mest utomlands..(hittills) så får man en snygg cremello kan man nog få hyfsat bra betalt av rätt person. Jag skulle inte tycka illa om att få en cremello fölis….bra häst har ingen färg.. som det heter.. vore ju häftigt med en cremello  sektion C hingst…Skrattande  

Angående känslighet mot sol osv så är väl alla med vita tecken känsliga för tex solen… det flesta av mina reagerar när vår solen tittar fram med röd näsa.. man får ju vara lite uppmärksam.. även vi människor i vissa färger är ju känsligare än andra..

Isabeller har legat på mode ett par år nu… men det är först nu som dom börjar komma upp antal och synas.. dock så ska man ju inte avla bara för färgens skull… skäckar har ju varit en sådan färg…det finns gott om konstiga korsningar i skäckfärg idag..

Houdini
0

På shetland har de med gulanlag en tendens att ha sämre "typ", lite sämre resning och massa helt enkelt (även om inte alla ska dras över en kant)…

Hur är det på welsh-sidan?

Det är ju en mycket trevlig färgvariant med gulanlagen även om kanske cremello avviker något (med sina skära detaljer)

Lorita
0

#8 färg har inget med exteriör att göra, däremot så är det kanske inte så många gulanlag i aveln och det ger sämre individer när man går in för att bara färg avla.

Jag upplever (har själv tigrar) att många mer väljer hingst till sina ston efter färg än efter andra kvalitéer den dagen du inte ser färgen då kan du ha färg i sitt stuteri.

En vacker häst är alltid en vacker häst oavsett skinn,

Arhults
0

Ja det är konstigt detta med färg, en dag när jag släppte ihop mina treårs ston med de äldre stona insåg jag plötsligt att alla mina ston var fuxa med bläs!!! Helt otippat, jag hade aldrig tänkt varför. Jag köper alltid mina individer först efter stamtavla, sen går jag ut bland dom som har rätt stamtavla och letar efter rätt typ! Jag skulle aldrig köpa den vackraste ponny om inte stamtavlan stämmer med min avel!

Nu har jag ett skimmelsto och en treåring som är mörkbrun, annars fortfarande bara fuxar med bläs! Bland unghästarna har jag lite roligare färger så på sikt blir det lite mer variation!