Back on Track - människa
Jag har använt mig av BoT till min gamla tävlingshäst med mycket goda resultat. Han hade kronisk lymfangit i ett bakben och stod lindad med Bot nattetid och benet höll sig mycket fint och smalt efter att vi börjat med detta.
Nu lider jag själv att stadigt återkommande "stress-värk" i nacke och bröstrygg. Jag går regelbundet till naprapat för massage och elterapi men så fort jag slutar gå kommer ju värken tillbaka. Kom helt plötsligt på att jag ju borde kunna använda BoT till mig själv, då ju marknaden för de produkterna till människor har ökat radikalt.
Är det någon här som har använt BoT till sig själv på något vis eller känner någon som gjort det? Har sett ett nackstycke jag verkligen vill pröva men vill göra lite research först.
Så fram med era erfarenheter av BoT!

BonT måte användas med största försiktighet och det kan vara extremt obehagligt för känsliga hästar.
BoT alstrar infrarött ljus som kroppens celler är uppbyggda av, hästen har detta i sig själv och för att förstärka ljuset mot leder muskler och ligament lägger man på BoT.
Jag har alltid ont i nacken så jag köpte mig en löspolo i BoT, tog på den och gick ut för att mocka. PÅ 5 minuter kändes det i mitt huvud som jag höll på att få en hjärnblödning, jag fick i boxen börja slita av mig polokragen för bli av med känslan. Jag har också ett hanledsskydd i samma, detta har därimot fungerat super.
Jag tänker alltid om man lägger på ett BoT täcke hur vet man att hästen inte känner på samma vis som jag gjorde?
Infrarött ljus som man använder för att läka allt som man kan tänka sig t.ex kotledsinflammationer, muskelskador sårskador etc.
Vi har en IR terapet som kommer ut och tillsätter Infraröttljus på akupunktur punkterna på hästarna.
Jag har en så posetiv upplevelse av detta. En av våra hingstar skadade sig så svårt i en muskel under en träning att ett bakben släpades efter honom. Veterinär ville behandla med Finylbutazon, men vi valde infraröttljus. Veterinär ställde först diagnosen korsförlamning han var så illa därann.
Vi lät vår IR terapet behandla med Veterinären bredvid och på två dag var han frisk, bättre än innan och vi kunde sadla och rida, det fanns inte en spänning i hela kroppen!
Jag ställer gärna upp som referens maila ring så ska jag berätta om IR behandlingen som många veterinärer nu börjar använda!
Vi har sedan dess behandlat två andra ponnier med otroligt bra resultat. Bl.a en med ligamentsskador efter ett 30 dagars test, han blev som en gummiboll på 5 behandlingar!
Vi kommer att på vårt stuteri ha en föresläsning i detta under vintern.
Intressant läsning! Vilken otrevlig reaktion du fick utav det, nu blir jag ju rädd…. Man är ju trots allt "uppe i huvudet och pillar" men elterapin är så skön så jag tänkte att lite IR inte kunde vara farligare.
Det står ju i följebladet att man ska vänja in hästen mycket försiktigt på BoT. Bara några minuter i början och sedan låta täcke/bandage vara på längre och längre stunder. Jag vande försiktigt så att min häst sedan hade det nattetid och han hade inget emot det. Det vill säga jag tolkade det som okej för honom att ha det på sig då han står och sover med spetsade öron fullkomligt avslappnad, och som sagt, hans svullna bakben var alltid superfint varje morgon. Detta fick mig att konvertera till BoT-dyrkare och absolut kan jag gå korståg för den saken!
Hade även en halt gammal hund med muskelförtvining i bakpartiet som blev laserbehandlad, resultatet blev en skuttande - nåja aningen stelbent fortfarande - glad hund med livskraft!
Det finns en stor marknad för alternativmedicin som är långt ifrån fullutnyttjad. Men det glädjer mig att även försäkringsbolagen långsamt med säkert börjar att ersätta kostnader för friskvård med alternativ behandling.

Ja det är av infra rött ljus vi är uppbyggda, så den behandling vi använder oss av och BoT bygger på samma sak att tillföra med ljus till cellerna!
Men jag är absolut inte emot BoT tvärtom men man måste veta varför och hur man använder det. Vi måste också uppmärksamma att man kan inte endast tillföra oss själva och våra djur alla kemiska preparat i leder och muskler utan att det i det långa loppet blir en negativ reaktion.
Jag talade med en veterinär som har införskaffat just grejor för att tillföra ljus och han sa att det var det mest fantastiska han varit med om, han behandlar sig själv också.
Min IR terapeut har gått en utbildning på 9 månader och utrustningen kostar 160,000 sek
Intressant tråd. Vi diskuterade just BoT för både människor och djur på Solna Ridskola häromdagen. Jag har precis som ts "stressvärk" eller vad man ska kalla det i höger sida, främst vid skulderbladet och sen uppåt mot nacken och ner mot höften. Lite lätt högervriden kan man säga.
Ska till massören igen i morgon och vet precis hur dj-a ont det kommer göra under behandlingen. Men det är det som kommer efter man får tänka på. Man blir nästan som en ny människa. Om det finns något BoT-skydd som kan göra i stort sett samma som massören gör skulle jag ev. våga testa. Det är inte direkt billiga grejor, varken återkommande besök hos massören eller BoT-skydden.

Japp! Har en ryggördel som är hur bra som helst. Man mår som en prinsessa efter att ha haft den på en stund efter en hård arbetsdag 
Fast det var inte så dyrt som jag trodde! När jag köpte paddarna till hästen så tror jag att för runt om gick lös på ca 3000kr. Men nu när jag letade efter skydd till människor så var det inte alls lika dyrt, titta lite på denna hemsidan!

Det finns T-shirts, strumpor vantar och allt möjligt. Jag har haft bäst nytta av handleds skyddet. Grejorna till oss folk som jag köpt i min hästaffär, Annas Hästshop utanför Kalmar är inte speciellt dyra.

Herrn i huset skuttade ut ur sin lasbil för ett tag sedan och lyckades trampa på en bräda vid landning, så en ordentlig stukning fick han. Han var fruktansvärt svullen och hade djuriskt ont i sin fot.
Då kom jag på att han kunde prova pållens BoT. Första kvällen i soffan bara en liten stund, till frukost en liten stund. Nästa kväll och natt sov han i den. Svullnade hade lagt sig betydligt.
Jag tror absolut att du kan ta hem dom och pröva.
Ska jag skicka?
Ja tack, skicka upp bakbenspaddarna vid tillfälle, man kanske kan lägga dom under lakanet eller nåt när man sover.
Dj-drans Hallonqvist att "lura" på folk en massa saker!
T-shirt och ryggskydd beställt. Ska bli mycket intressant att se hur de fungerar. Jag hoppas innerligt att de gör det med tanke på vad de kostar.
/ Marie som gnäller lika mkt som hennes muskler…

Ha ha- kalla mig för BACK-ON-TRACK-MÄNNISKAN!!!!!!!!!!! Det jag inte har av BoT finns nog inte….
Har värk, fibrobetingad i i stort sett hela kroppen. Muskler och leder, hela köret.
Fick tips om BoT för cirka fem år sedan, och använder hela serien vid behov. Har aldrig fått någon sådan våldsam reaktion, bara positiv reaktion…
BoT ryggbälte är suveränt även för människor som "bara" behöver ett stöd när de tar i. Utan det skulle jag inte kunna sköta mina hästar så mycket som jag gör!

Har ryggbältet, Älskar det, Slipper all värk i korsryggen som ofta kommer när jag står stilla i kyla länge..
Här är en till som gillar BoT skarpt ; )
Kan inte "leva" utan mina handledsskydd.
Jag har även ett nackstycke(polo) men det är lite
för stort (fel storlek : / ) så det använder jag inte
speciellt ofta….. även om jag eg skulle behöva : )
Hästen, den gamla.. 24 år…, har benskydd, pad +
kardborre i ett, och ett ryggstycke, 1x1 m.
Benskydden använder jag även på mig själv vid behov,
vänder dem då "upp och ner" så räcker kardborren runt
vaderna även på mig ; )
Den gamla får även IR-behandling några gånger per år,
numera i förebyggande syfte.
Hon brukar nästan somna, gäspar och tuggar,så nog tycker
hon att det är skönt alltid.
Tidigare har hon haft problem med ryggen (spänd)
men numera är hon pigg igen. Hennes galliga framben
förvinner helt efter IR-behandling, för att sedan succesivt
komma tillbaka. Hon har även fått behandling vid akuta
skador( bla på läppen ) vilket hjälpt mycket för
att få skadorna att läka fortare.
Sen att man har IR-terapeuten mitt emot stallet gör ju att
det underlättar ; )
Går även själv och får IR-behandling för mina leder/muskler.
Har väll inte känt ngt jätte revolutionerande, men framförallt
känner jag att jag har bättre ork och energi sedan jag började
gå på det. Värken i kroppen har även minskat, även om den
inte försvunnit helt, men det känns som om det är på väg åt
rätt håll : )
Ryggbälte är väll det som står härnäst på inköpslistan….. ; )
Så visst är BoT och IR ngt att tro på ;)
Mina beställda BoT-saker kom idag! Sitter sedan två timmar tillbaka med ryggbältet på mig. Redan efter max 10 minuter började jag känna värmen spridas. Nu ska jag vara duktig och försöka ha den på mig "enligt ordination".
Ska också med stort intresse prova t-shirten. Den känns som om den blir perfekt för heela ryggen och framförallt axlar-skuldror. HÄRLIGT säger min kropp - än så länge!
Trådkap?
Har snabbläst artikeln i dagens (nr 18/08) av tidningen Ridsport om just BoT. För min del spelar det egentligen ingen roll varför det som händer i kroppen händer utan mer att det gör det och självklart då på ett positivt sett. Artikeln tycker jag mest är skriven för att klanka på de - som även jag anser - höga kostnaderna för skydden och att det tydligen inte skulle vara så värst mkt keramik i tyget som man kan tro. Allt är inte guld som glimmar men det kan fylla sin funktion ändå!
Oj det var snabb leverens! sådant är ett stort + !
Lämna rapport sedan hur t-shirten fungerar, om du märker en skillnad efter någon vecka eller så. Är det verkligen så bra kommer jag också köpa på mig diverse plagg!
Någon som läst nya Ridsport som kom idag….? 
har inte läst artikeln ännu utan bara skummat igenom, men det känns som att BoT blev sågat och att det mest var en dyr investering för att få lite värme.
Jag säger tvärtom. Så länge man anser att det fungerar för en själv så är det väl bara till att fortsätta använda det. Placebo kan vara positivt också.
#16 Samma dag som jag fick leveransen var jag på halvtimmesmassage. Det gjorde dj-igt ont men ack så nödvändigt. Efter det har jag sovit i t-shirten från BoT varje natt samt haft rygg-grunken på mig när jag jobbat i stallet. Ryggen mår prima varje morgon. Om det är massagen eller (som jag tror) kombinationen med BoT som gjort sitt kommer vi förmodligen inte få veta. Jag vet iaf att jag mår bättre än för en vecka sedan.
Kalas att det fungerar för din kropp!