"Jag mötte Lassie"
I söndags morse, när jag trampade iväg till jobbet på min cykel, mötte jag henne!
Danskan som på sin shirehäst skall förverkliga en dröm om en ritt söder ut. Hon planerar att sova i tält och göra en enkel hage mellan träden, till sin Zeus. Ja, läs förresten själva!!!!
http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article342056.ece
Jag tyckte att det var mycket roligt att möta denna dam, som i mina ögon har gett optimismen ett ansikte. Har tänkt så på henne i dag, då det har öst ner i princip hela dagen. Förhoppningsvis har det inte regnat så mycket på henne, där hon är…..

Jag körde om henne, också i söndags morse, en knapp mil sydväst om Leksand! Jag hade inte sett artikeln i tidningen utan reagerade mest på att ryttaren red utan hjälm (i westernhatt), och tyckte synd om den tunga hästen som makligt marscherade på landsvägens hårda och stumma asfalt (risk för hovbroskförbening?). Fast hon rider nog inte på asfalt hela tiden.
låter som en öm bak om inte annat efter ett tag….kul att se om det går vägen för henne… vilken ide..
vad hette hon nu igen… von Rosen som red till Rom eller vad det var? Läste hennes bok och blev så fashinerad till att göra en liknande resa själv.
Det fattas en dag i fem veckor, sedan jag mötte Zeus och hans matte när de var på väg söder ut.
Vädergudarna har inte varit speciellt vänliga mot paret….
Så har gick det i alla fall.

#3 Hittade den här notisen i Katrineholms-Kuriren: "I en ålder av 97 år har Linde Klinckowström - von Rosen (född 1902, död 2000), Stafsund, Ekerö, avlidit.
Hon var en av våra tre Rom-ridande svenska kvinnor. Den Heliga Birgitta på 1300-talet, Drottning Christina på 1600-talet och Linde på 1900-talet. Redan 1926 gjorde hon sin första långritt på hästen Castor. Efter 60 dagar nådde hon målet Paris där hon skulle hälsa på sin syster. Redan 1928 gav hon sig av mot Rom.
Allt som allt blev det sex långritter genom Europa, totalt 12 751 km. 1933 gifte hon sig med Hans von Rosen och flyttade till Lindö utanför Nyköping. För några år sedan flyttade hon tillbaka till barndomshemmet på Stafsund. Reseutrustningen såsom sadel, sadelväskor från Hermés, kläder, aftonklänning och pistol skänkte hon till Livrustkammaren.
Om allt som hände under hennes ritter kan man läsa i böckerna "På långritt med Castor (1929)", "Ritt genom livet (1962)" och "Ett hästminne (1990)".
#4 Oj då…
hihi.. tycker det är roligt att dom ska över Ölandsbron för att komma hem till Danmark… står så i båda artiklarna…