Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 975 ggr
[Hallonqvist]
0

All denna doping

På tal om OS och alla dopade hästar.
Nu har ju även Rodrigo Pessoas häst ertappats med dopingklassat preparat i A-provet. Tydligen ska det tillhöra samma typ av familj som de fyra andra hästarna ertappats nu. Och när det gäller dom hästarna verkar ju ingen ryttare förstå hur dom fått det i sig. Den ena kan härröra det till ett liniment och en annan häst kan ha fått det i sig via ett No-Bite preparat. Skuldfrågan ännu inte löst.
Frågan är inte huruvida dom är skyldiga eller inte. Jag ställer mig frågan om vi vet vad vi stoppar i/på hästarna egentligen!?
Nog har väl de flesta av oss använt liniment och diverse bitmedel på våra hästar. Och med nutidens "alternativ läkekonst" med diverse prestationshöjande tillskott kan man ju ta sig en funderare på hur hästen mår eller ser ut om 10 år. Eller hur des avkommor reagerar mot diverse behandling.
Det finns ju faktiskt någonting som heter evolution och mutation. Har hästen förut haft en extra tå som blivit bortavlad kan väl mindre saker än så hända idag när man trycker i den massa preparat….Obestämd

VeronicaP
0

Jag har den uppfattningen att ridfolk har sämre koll eller bryr sig kanske inte att kolla vad sakerna innehåller som  de ger använder till sina hästar  eg, tycker ofta man hör folk som tex använder alovera gel och sen tävlar dan efter , det är ju faktiskt så att det är 96 timmars karens på det.

Vet att tex Emins produkter är alla kollade och står på STC karenslista tex.

Själv kollar jag allt även flugmedel om det är tillåtet då vi som har barn som tävlar inom ponnytrav vet att det tas rätt så ofta dopingprov på dem , inte sagt att man kan missa lite ändå men jag är jätte försiktigt vad jag ger dem .

sanderfors
0

Ja förra sommaren läste jag på vårt flugmedel att det var evig slaktkarens, jag blev ganska förvånad då jag inte upplever det som "superbra" utan mer som ett i mängden!

[Hallonqvist]
0

Skulle bra gärna vilja veta vad hästarna har i sig och på sig som visas på utställning utomlands… är mest intresserad av "extremfallen". Tror inte vanliga dödliga med flit gör något med sina hästar men det är ju alltid några - gärna hingstar - som helt klart inte har någon hemma fast lyset är tänt mellan öronen.
Dopingprover på dom skulle vara intressant Cool

Fourjoy
0

tyvärr mer och mer vanligt… väldigt tråkigt… olyckshändelser händer ju dock då kusen tex fått i sig av misstag men när dom med flit dopar är det en helt annan sak….