Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 4341 ggr
Fourjoy
0

Sektion C avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi är inte så många som håller på med sektion C, men dock så är jag nyfiken på vad ni andra tänker och framtidsplaner i avel.

Jag har spenderat åtskilliga timmar med att "forska" om sektion C både förr och nu, även läst mycket på både engelska och inhemska chat siter…tyvärr på denna sidan om vattnet så tycks den allmänna synen vara att det är en D cob i mindre storlek…. kan till viss del hålla med..då welshponnyn av cobtyp mer och mer ser ut som en D…MEN det är dock en welsh ponny och ingen cob!!  det verkar också.. tyvärr igen vara den sektionen där allt som inte platsar någon annanstans hamnar…och som entusiast för sektion C så känns det mindre roligt…att man på ett sätt avlar med det överblivna Fundersam

Tillbaka till mig och mina "mål"… jag har som mål att få fram mer ponny typ på mina då jag anser att det finns alldeles för lite ponny i de flesta "moderna" sektion C idag…dom blir mer och mer lik en D cob…detta (skulle jag tro) har kommit av det har avlats med D för att få upp storleken.  Det har också (tycker jag) blivit en överdrift i att få dom så kraftiga och tunga som möjligt…är det vettigt med tanke på att dom helst ska gå att använda som allround ponnyer som både kan hoppa och gå dressyr, köras? och helst hanteras av barn… hur många barn kan hantera en 137cm "ardenner" med ett ofta piggt temperament?….. sen att göda dom för att få upp massa har också sedan länge passerat alla gränser… det är ingen fröjd att titta på RWS bilder…

*Mitt sektion C mål är en lagom, välbyggd, varken med för kort eller för lång rygg. (i england är det idag inte så lätt att hitta en C med plats för sadeln enligt många ryttare, då många C har för korta ryggar)

*Den ska ha mycket ponnykaraktär, mer åt welsh mountain än åt cob. *Den ska vara av lagom höjd, 128-135 och ha en passande grovlek för sin storlek.. alltså ingen halv ardenner…med naturlig massa.. *Den ska ha ett fint, ädelt welsh huvud, igen mer den "gulliga" ponny typen som finns hos mountain…många idag har lite större cob huvuden… som ibland ser väldigt tungt och oproportinellt ut med en ponnykropp. (se bild, ponnyn är från ett av de mest berömda stuterierna inom C)

Sen slutligen skulle jag önska att rasbeskrivningen/standarden skulle bli mer detaljerad och mer specifik.. då det verkar vara svårt att kunna få fram svar på vad eller hur en sektion C ska se ut… alla andra sektioner kan man med blotta ögat se vad det är för typ….men en sektion C kan se ut lite som helst….vad är rätt och vad är fel?

Oj, Generad vad lååångt det blev.. hoppas ni orkar läsa….

NinnaH
0

Hej! Intressant läsning!

Jag kan inte så mycket om sekt C, men vad jag har förstått (intalat mig)  så ska denna sektion se ut som en welsh mountain ponny, fast lite större storlek bara, och den ska inte se ut som en cob.

En viktbärande welsh mountain… Skrattande

Obs, jag har inte läst rasbeskrivningen….Förvånad

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

Tywysoges
0

Jag håller helt med dig om huvudet… det ska vara litet och nätt!

ragnhild49
0

jag håller på och "filar" på ett svar, men jag handöser vintens spånlager……….ber att få återkomma när jag kan andas igen!

Fourjoy
0

ja.. det är många tankar som snurrat i huvudet ett tag som fått nya synvinklar med tiden…det som konfunderat en del är de olika utställnings resultaten som finns… då inte bara på mina utan även andra som jag följer både här och i UK… ibland undrar man om det är samma ponny som dömts… sektion C är lite klurigt… för inget verkar vara direkt fel och inget är heller riktigt rätt… oavsett om dom har mycket D cobs typ eller om dom har mycket (mountain) ponny typ så är ofta "bra/mkt bra rastyp" benämningen…

Sen verkar det finnas två typer, ridmodell och utställnings modell.. "ridfolket" vill ha så höga som möjligt och en plats att lägga sadeln, inte så tunga.. medans utställningstypen verkar vara kort och kompakt och så tung som möjligt…. sektion D verkar också luta åt det hållet… jag har svårt att tänka mig tex Broughton Replica att hoppa medans den fina Gary Glitter skulle ha fina förutsättningar (om han nu fått den chansen)

Det är som sagt lite av mina tankar som jag vill "bolla" med likasinnade… Skrattande

Fourjoy
0

..nu har jag studerat ännu mer, mesta dels engelska C champions under året som gått.. och jag slås av att många av dom har de sänkta ryggar som domarna här slår hårt på….och ytterligare en tanke slår mig att welsh cobben som 07 kom med i kvalitetsboken har mer än "svankig" rygg…utan att detta anmärktes… varför?  ska vara samma bedömning här som i england efter samma regler…

bilden är en Glanusk Show C 2:a…helt klart bra mycket värre rygg än mina två C som fått nedslag på just detta…intressant att engelsmännen inte verkar "se" detta…

Nu är jag på inget sätt en förespråkare som vill ha svaga ryggar men det är intressant hur olika det ses på trots att det är/ska vara samma regler…både här inom Sverige och UK…

FiffiD
0

Kanske egentligen inte ska uttala mig om avel överhuvudtaget, är helt okunnig inom det, men kan ju skilja på kass och bättre exteriör iaf så jag väljer att kommentera ändå Flört.

Hästen på bilden har ju svag rygg, men är ju också väldigt överbyggd bak, vad säger domarna om det Fundersam ?

Sen är det ju också så att ju mer överbyggd hästen är desto svagare rygg kommer den ju förmodligen se ut att ha, eller? Inget av det borde ju vara önskvärt, om man ska se till både hållbarhet och ridbarhet?

FiffiD
0

Glömde…

Dessa problem borde ju egentligen inte ha ngn koppling till ngn särskild sektion, eller ras, även om det var just sek. c som diskuterades i denna tråd.

Fourjoy
0

det är just att UK "släpper" och bedömer dessa individer med "svaga" ryggar högt… Glanusk är en av englands största shower under året…det borde inte vara något dom premierar eller favoriserar (i någon sektion) men efter ha frågat lite engelskt ridfolk så vill dom ha dessa långa ryggar då det finns plats för sadeln och dom är bekvämare att rida… medans de korta ratas… vet en som lämnade tillbaka sin C (mkt lovande) just för att den hade för kort (normal) rygg…

Även här hemma så verkar det inte vara entydigt att man väljer bort "svaga" ryggar då både A och D har godkänts till kvalitetsboken med detta…varför godkänns vissa medans andra inte gör det? om det är en negativ sida man inte vill avla vidare på..?

sen behöver det ju inte betyda att en sänkt rygg är en sämre rygg heller….många C som tävlar i UK ser ut som rena hängmattor och tävlas framgångsrikt i flera år..

FiffiD
0

En sänkt rygg är väl deffinitivt en sämre rygg, iaf enligt mig? Hästen går sönder om den arbetas med sänkt rygg, inga undantag.

Däremot behöver ju inte en längre rygg betyda att den automatiskt är svagare, eller sänkt för den delen.

Sen att hästar tävlas med sänkt rygg betyder ju inte att det är fördelaktigt, snarare att ryttare och domare inte vet bättre, jag tror mest på det senare tyvärr. Sänkt rygg i tävlingssammanhang ser man ju även ofta på de svenska tävlingsbanorna, även i högre klasser. För hög nacke för hästens styrka resulterar i sänkt rygg, men medför också showigare framben - ser ni mönstret Fundersam?

Fourjoy
0

.. med sänkt rygg menar jag inte ridbegreppet sänkt rygg utan en svankig rygg, även en ponny med svankig rygg kan gå rätt (ej sänkt rygg) och givetvis att en kuse som går med sänkt rygg går ofta sönder det vet väl alla…(borde alla veta iaf) Flört  men tittar man på ridklasserna från just UK så är det många som är ordentligt svankiga och det är den typen ryttarna vill ha….och just svankiga ryggar verkar finnas rätt gott om inom welsh, iaf bland A,C,D det är sällan man ser en B med svankig rygg…så det verkar som om att i UK så bryr man sig inte så mycket om "svankiga" ryggar… och frågan är varför? skulle det vara negativt i större bemärkelse borde det väl bedömas negativt även i UK?

…. frågan är hur domarna anser hur en C ska se ut….det har jag inte fått något direkt svar på… helt klart är väl iaf att det döms på olika sätt om man jämför Sverige och UK….men vem dömer rätt? sämre/bättre kvalitet på utställningarna?

För hög nacke för hästens styrka resulterar i sänkt rygg, men medför också showigare framben - ser ni mönstret Fundersam?

Skrattandeja…. det finns väl inte en cob som inte får huvudet placerat i bland molnen på utställning i UK.. Flört

Fourjoy
0

tillägg till svank ryggiga C och D… lite RWS resultat från i år… helt klart mer svankiga än mitt gråa sto…har varit lite konfunderad över henne med tanke på dom omdömen hon fått om sin rygg… dom här två är bland det bästa i england…så jag tänker inte fundera mer på om hon duger eller inte med sin "sänkta" rygg…. Skrattande

Kul att se att det är två väldigt fina ponnyer som vunnit, dessa två är (tycker jag) helt godkända i hullet och inte övergödda till max som dom brukar vara…

Om det ska vara något jag inte gillar så tycker jag att sektion C´n har ett för stort huvud- D cobs huvud på ponny kropp…

ragnhild49
0

jag har svårt att tänka mig tex Broughton Replica att hoppa.

Låt dig inte luras av en tämligen fet BR. Han kan hoppa, och är myckt road av det.

"Humlans" Fjordglimt Sir Thomson "hoppar hus" och han ser i vanliga fall ut som vilken cob som helst. Dock, hans cob-attribut, rejält med tagel, massor med hovskägg är ju borttaget. Han är ju dessutom i tävlingskondition, och vad jag förstått på ägaren, missar även welsh-folk att han är en cob.

humlans
0

Det är väl kanske inte direkt så att dom missar att han är en cob men deras fördommar säger att han inte kan vara det eftersom en cob är klumpig, kan inte hoppa och absolut inte vändbar. Jag skulle aldrig kunna ställa honom i dagsläget. Här http://www.youtube.com/watch?v=JacjpD78Dhw finns en film på hur han ser ut i tävling konition och bilden är när han är i någorlunda utställningfit

[Hallonqvist]
0

Intressant disskusion.
Jag är helt och hållet på Fiffis sida. Dom ryggar som "kanske råkar sitta på de ponnyer som går högt i ring" utomlands skulle jag då aldrig vilja se på en svensk ponny. Ska dom sen dessutom tävla och prestera och sätta press på sin kropp kan jag aldrig i livet tänka mig att kroppen håller i längden.
Hellre en snygg ponny som går att rida på (och hoppa hus med) än en fetknopp med sänkt rygg som springer med flygande man på utställning men däremellan inte gör ett jota.

Förstår Humlans som kanske "tagit bort" rasutseendet med tävlingskondition och trimmat tagel. Men 20 gånger hellre en sådan ponny! Bara jättekul att folk verkligen få se att det även finns cobbar som används normalt och presterar på tävlingsbanan.
(jag har tom gjort helgerånet att klippa bort hingstens pannlugg! Cool men stilig blev han och välvårdad ser han ut, även om husse tycker att hans charm blivit degraderad)

FiffiD
0

Dessa ponnyer på bilderna ser ju ut som om de har sänkt rygg, men de är också ganska kraftigt överbyggda. De står dessutom väldigt mycket bakom sig, vilket i sin tur medför sänkt rygg - oavsett hästens exteriör.

Detta medför att det är svårt att avgöra på en bild om hästen ifråga exteriört sett har svankig/sänkt rygg eller ej.

Hur som helst tycker jag att det är ngt som aveln bör sträva bort från, eftersom det är en fråga om hållbarhet och hästens förmåga att utföra korrekt arbete.

Fourjoy
0

följande rasbeskrivning hittade jag på SPAFs hemsida angående sektion C…

**Typ: **Welshponnyn av cobtyp är en mindre variant av welsh cob.

inte undra på att alla tror det är en mindre D….Rynkar på näsan  suck..

[Hallonqvist]
0

men det SKA ju vara en mindre D!

[Hallonqvist]
0

men det SKA ju vara en mindre D!

Fourjoy
0

Hm.. det håller jag inte med om… bla. Mr Blair har fler än en gång sagt tydligt och klart att det ska vara en PONNY av cobtyp och inte en liten cob…och varför ha två skilda sektioner om det nu ändå ska vara en liten D? då kan dom lika gärna ändra reglerna för höjderna..

utdrag ur C ras standarden

Sektion C är en kraftigare ponny inom welshfamiljen med cob-blod. Stark, tålig och aktiv med ponnykaraktär och med så mycket massa som möjligt.

detta är en sak som skiljer C och D åt…alltså är det en viss skillnad mellan C och D… den är egentligen inte är en cob utan en ponny… sen kan man ju personligen tyda ras-standarden olika, "med cob-blod" kan ju tas för 100% cob blod och det tror jag många gör…

Typen har ändrats över åren från just en stark ponnykaraktär till en mer D liknande ponny, tittar man på storheter i blodlinjer som tex Paddock Lightning, Synod William, Lyn Cwmcoed så har dom mycket mer ponnykaraktär än de moderna hingstarna har….idag har tyvärr mycket av den karaktären försvunnit och det kan vara väldigt svårt att se skillnad på C och D idag… dock så håller trenden på att vända och den "gamla" typen är på väg tillbaka Skrattande

se bifogat foto på den "gamla" typen C och en D här syns klart och tydligt en skillnad…överst Paddock Lightning och nederst Brenin Gwalia.

[Hallonqvist]
0

Jag menar att en sektion A, C och D ska vara mycket homogena med samma stuk. Sedan märker jag inte ord i rasbeskrivningen utan håller mig till poängen med avel. Att skapa en homogen individ där man kan ställa de 3 sektionerna på samma äng bredvid varandra och de ska smälta in i varandras konturer.

Kan dom det så har man lyckats.
Den som inte håller med får gärna säga emot. Flört

Fourjoy
0

Givetvis ska alla sektioner har en "röd tråd" av welsh men det ska gå att se och vara skillnad på alla sektioner, du kan tydligt se skillnad på en A, B och en D men C är idag varken eller…

Det finns lika många typer av C som det finns folk som äger dom…det finns ingen fast röd tråd mer än att det ska vara en ponny med cob-blod.. kan se ut allt från en stor A till en liten D och (beroende på modet för året) det är just det som är så synd… och förvirrande för oss som försöker föda upp dom… man vet inte vilket material som är "lämpligt" utan allt verkar både vara godkänt och mindre godkänt beroende på vem du frågar…en chansning rakt igenom…

Utan en medveten avel på att bevara en enskild sektions typ så försvinner ju sektionernas olika karaktärer och det blir en welsh utan tydlig sektion och går vi åt det hållet vore det katastrof…

Fourjoy
0

Har läst en väldigt intressant artikel i WPCS journal (08) sidorna 204-205 om just disskussionen om vad en sektion C är, författare är Mr Peter Jones - Menai stud.

Nu vet jag inte hur många som har tillgång till årets journal men jag uppmanar dom som har den att läsa detta.. mycket som står där känner jag igen och samtycker med…

Bla står där (översatt) ett urdrag från 1963 år journal:Författ A-L Williams

"Jag ifrågasätter ibland om den beskrivande benämningen: Welsh Ponny av Cob Typ verkligen är den rätta? ponnyer i sektionen ska inte i väsentligheten vara små cobbar så som oftast dom utges att vara, tvärtom ska dom ha en distinkt ponny typ och karaktär som är egen och passande inom den angivna höjden"

Mr Jones påpekar detta många gånger i sin text att sektion C inte ska förväxlas med D och han är även mycket frustrerad över den allmänna benämningen av sektion C, "Section C cobs"

han anser också att sektion C inte fått den uppmärksamhet/erkännande den borde ha av moder föreningen WPCS och att uppfödare av denna sektion många gånger får "nöja" sig med domare som egentligen inte vet något om eller kan döma en sektion C korrekt…

många intressanta och tänkvärda ord… och jag väntar med spänning på ev svar eller reaktion på detta från WPCS (om det nu kommer någon?)

Någon annan som har tankar?

(bild sektion C hingsten Tawelfan Red Robin, brorson till mitt sto Saltmarsh Rowena)

PernillaJ
0

Jag tycker nog att sektion C verkar vara den typmässigt minst konsoliderade av alla welshsektionerna? I de flesta individer finns inslag av någon annan sektion inom några generationer. I och för sig tycker jag det är OK med viss variation inom sektionerna, men det är en verklig utmaning att avla sektion C som verkligen är en welsh ponny av cobtyp och inte ser ut som en "Welsh Cob of pony height". Rastyp är ett svårdefinierbart och subjektivt begrepp. Men personligen ser jag hellre än maffig cobbig C än en alltför lätt och gracil C.

[Hallonqvist]
0

C har ju fortfarande inte funnits särksilt länge i Sverige heller, kommer fortfarande ihåg när dom första kom. Så att man får varierande bedömningar är ju inte särskilt konstigt. Sen det här med typ, vem har rättigheten att avgöra vad som är rätt och fel? Inte en specifik person i Wales iallafall. Det går ju mode och trender i alla raser. Det som var modernt då behöver inte vara det nu och vice versa.

Fourjoy
0

Detta var ett sammandrag från den årliga avels och domar konferensen, det står även likande saker om sektion B och D.

I det stora hela (i alla sektioner) så vill dessa WPCS representanter bevara och återfå sektionernas "typer" och med stor vikt på rörelserna. Domare ska utbildas/rekommenderas i att välja rätt djur, dvs djur med bra för sin rastyp konfirmation och bra vägvinnade rörelser samt inte som idag belöna djur med defekter som dom kan ärva vidare till sin avkomma. För de djur som domaren prisar är dom djur som vi uppfödare avlar på… mer nogrannhet och hårdare bedömning mao.

Dom vill också försöka hitta tillbaka till allround individen dvs att den ska vara lämpligt till allt, utställning, ridning, körning.. idag finns olika typer inom samma sektion då ofta rid och utställnings folk vill ha olika typer.

Jag tycker det låter väldigt vettigt och tittar man på sektionerna genom åren så har mycket förändrats. ibland till det sämre och ibland till det bättre… och som sagt att OM dom nu kan få igenom dessa ideer så kommer det även vara lättare för oss uppfödare att välja bra djur till vår avel… mer kunskap åt oss alla!!

[Hallonqvist]
0

Okej jag missförstod, trodde det var Peter på Menai´s egna åsikter. 
Det är ju bra om dom är överens, då kanske "ardennerna och araberna" börjar återgå att likna cobbar och welshar i framtiden. Oskyldig
win-win situation för alla som du redan skrivit!

Fourjoy
0

frågan är väl om det tas några specifika beslut inom toppen av WPCS som ger skillnad på dagens sätt att se…att alla avlar på "sin typ" ..och enligt deras tolkning av standarden…. dock så tycker jag att det låter lovande att få ner dagens breda sortiment inom varje sektion och få en mer genuin typ, passande för sin sektion… dock så lär det ta tid… och möta motgångar…

Jag är ingalunda ett proffs eller vet bäst men jag försöker alltid ha ett öppet och ödmjukt sinne…det finns alltid något nytt att lära och prova och i den här "branshen" ska man inte vara rädd för att prova nya vägar… och självklart ta del av de erfarenheter som dom som hållit på länge har… den är guld värd…oavsett om man har samma åsikt eller inte så finns det alltid något man kan lära sig…

Maroy
0

Intressant! För min del fastnade jag helt enkelt för typen och våran ponny exteriört.

Vi köpte Maroy i juni och tror att rasen passar oss perfekt då vi vill ha en bra förstaponny till våra tjejer nu 5 och 7 år en ponny som även jag kan rida och utbilda 1.60 lång och väger 50kg.

Han är grövre i typen än den vanliga welshen men ändå ädel, spänstig, känslig, lyhörd och super smart. 1,28 i mkh. Han kommer att köras in för att bygga mycket ryggmuskler innan jag kan utbilda honom från ryggen.  För mina och säker många andra ponnyfamiljer kommer denna rasen bli jätte poppis då även vi vuxna kan arbeta dessa små söta.

Han skall ställas ut den 31/8 i Nossebro så jag återkommer med kommentarer från domaren.

[Hallonqvist]
0

Snygg ponny! vad är det för stam?

Houdini
0

Yes vaaad fiiiiiiin.

En sådan önskar jag mig i julklapp..

Kanske någon som finns till salu?

Houdini
0

Hur gammal är han?  Var har ni köpt honom?

Maroy
0

Va kul att ni gillar honom.

Maroy är 3 år och köpt av Margona Nilsson Horred/Isatorp, uppfödaren och ägaren av Maroys pappa Kokkedals Impression. Hon har ett underbart sto som hon avlar på Lyckås Mandarin som är Maroys mamma e. Rockery Full Flight. Bifogar bild på Kokkedals Impression.

Margona har en helbror, valack till salu som är 2 år med supergång samt årets stoföl, helsyster med min.

Sofia, jättebra forum du har startat. Jag fick tipps om att vända mig till dig för hjälp inför utställningen innan jag läste att du har flyttat till "baksidan" ;). Jag är uppvuxen med mina ponnyer hos Arne på Lexbydalsvägen. Dina hästar är jättefina.

Fourjoy, du har jättefina Cob typ. Var inne på din hemsida.

Personligen så tycker jag att vi skall avla utifrån vårt behov här i sverige. Men jag förstår om man har en ponny med lite svank att man ifrågasätter kritiken från de svenska domarna och jämför med våra grannländer.

Efterom jag är ny inom welsh cob typ så är detta forumet toppen!

Mia

[Hallonqvist]
0

Jag tackar och bockar för berömmet men påminner om att det är ju medlemmarna som gör forumet så ni är alla guld värda!

Vad kul att du är gammal partille-tös! Jag är på baksidan bara tillfälligt, kommer att komma tillbaka om några år, man kan ju inte vara utan hästarna alt för länge… Flört Då får vi prata massa cob tillsammans! Lycka till med din lille!

Fourjoy
0

… tackar.. man gör så gott man kan…Flört 

Det ska bli spännande att se vad som kan komma iom WPCS avelskonferens…om det tas på allvar eller om det kommer att fortsätta i samma spår.. önskar även att ämnet kommer upp här i sverige och kanske även en dialog med WPCS om hur vi skulle vilja se reglerna för att bedöma ev. defekter, mindre bra djur…en enhetlig bedömning oavsett i vilket land du är….skulle tro att det skulle slå hårdare i england än här då vi redan är och har varit vaksamma på sånt…men att få hela moderföreningen i samma tankar? Förvånad 

Vet att det finns intresse för ett poängsystem som vårat bland uppfödare i UK… men vill inte WPCS och domare ha det så blir det inget… drömmen inom welsh vore ju ett universal system för alla länder….Skrattande…. welsh revolution!! Oskyldig

men det är svårt med bedömnings sporter…vad är rätt och vad är fel?

Tywysoges
0

Frågade en uppfödare i Wales om en Sec C skulle se ut som en stor Mountain eller en liten Cob.

Svaret blev: En stor Mountain

Fourjoy
0

…då har man inte haft så fel då… av alla jag frågat så verkar merparten gå åt mountain hållet.. sen finns ju alla variationer av C… och alla har sin egen tolkning av hur den ska se ut… frågan är om det är så bra att det är så fritt att tolka ras standraden själv??

en mer exakt beskriving/ras standard kanske vore på sin plats?  så det inte blir så stort utrymme att tolka själv…

ja, det finns lite frågor att fundera på….

Nu vet jag vem den snygga nyimporterade 7 åringen är!!   Flört  han är far till ett av mina stons avkommor… hon var även betäckt med honom när jag köpte henne men hon resorberade tyvärr…. en mkt fin hingst!!!  kul att han är här…. snart kommer även en av hans fd flickvänner hem..

vildapillan
0

#36. Åh vad roligt!!!! Har ni avkomman kvar???

Visst är han fin! Hoppas bara att domarna kommer att tycka det till våren också då han kommer att visas….Obestämd

Men tycker de inte det så tycker de ju fel eller hur!!!Skrattande

Vad är det för fd flickvän som snart kommer till sverige då???

Nu blir jag allt väldigt nyfiken…

Fourjoy
0

Avkomman finns i England, den enda jag inte hittat..(ännu) Tyngwndwn Sabrina heter hon  f.2004

Hans fd flickvän heter Saltmarsh Rowena, köpt från Tyngwndwn sommaren 2006 tillsammans med en vacker hingstunge som numera är licensierad hingst här i Sverige, Tyngwndwn Renown.

Dom borde gilla honom… men som sagt man vet aldrig hur dom tänker för dagen… vi kanske också ska till premieringen nästa vår (om den ligger på någorlunda avstånd)  då kanske jag får se honom live då?  roligt!!!