Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: avel-uppfödning
Läst 800 ggr
[Hallonqvist]
0

När säljer ni era uppfödningar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*Spinoff*

ska inte kapa ponnymagaizinet-tråden så vi fortsätter här.
När har ni uppfattningen om att uppfödare säljer sina avkommor och när vill ni som föder upp göra det själva?

Jag kan börja. "vill" helst sälja dom som föl pga att vi har ett lite mindre stall och tyvärr inga möjligheter att ha många ungponnyer. Dock får alltid alla plats och blir det trångt så hoppar vi över att betäcka ett år istället.

Kommer det ett föl man känner lite extra för så får det stanna ett år i taget tills vi ser vart det barkar hän. Sparade ett hingstföl för att visa men sålde efter premiering. Fick rättvist betalt för honom så där gick vi inte så mycket back. Har sedan sålt ett par som föl/åringar runt nyår.
Nu har vi en i stallet som vi återigen känner lite extra för och som jag kan tänka mig att spara ett par år till innan den säljs för att se hur han växer upp, medans den andra nog blir till salu direkt.
Hade gärna haft kvar dom och utbildat dom innan försäljning och så är väl tanken att det ska bli också om ett antal år.
Ska bara få med mig den andra hälften till rätt sida sverige där hästarna bor och sedan skaffa gård.
Då får Moder i familjen ta hand om fölstona och jag vill ha unghästarna hos mig att leka med för att sedan sälja.

I en perfekt värld. Men sedan tycks ju ordspråket människan planerar och Gud skrattar förfölja mig så vi får väl se hur det blir med den saken.

bilden föreställer Gwylfah, en ungponny som tillsvidare sparas hemma

Lorita
0

Jag, vill sälja som föl men jag vill att fölet ska var hos mamma häst tills den fyllt 8 månader. Jag tycker inte dom är mogna att skiljas från mamma häst tidigare.

Om fölet/fölen blir kvar så utbildar jag mina föl får tidigt lyfta hovar och bli leda sen så bygger jag på och utbildar, så dom kan mycket väldigt tidigt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

många vill väl helst sälja som föl, vad jag har sett…. jag har ju bara tagit fram lite fölisar men jag har aldrig sålt något före 2-3 års ålder….det är hiskeligt svårt att sälja ett gulligt föl….och jag vill nog ge dom en bra start och få känna sig trygga med sig själv och världen innan dom flyttar hemifrån…

#1 samma här…helst gå kvar med mamma eller ha mamma i närheten tills 7-8 månader…kan vara skild hage eller dyllikt… dom får ofta egen box på nätterna till att börja med från ca 6 månader..beror lite på individ…

Dom får vara med på det mesta från början, löshoppning, i skogen, bli spolade, lyfta hovar osv… ju tidigare desto bättre..

UG
0

Jag säljer för det mesta när ponnyn passerat tre års ålder. Jag vill genom att själv visa fram ponnyn försäkra mig om att den blir bedömd på premiering, för individens skull och för att meritera föräldrarna. Som treåring har jag hunnit köra in den, utställningsträna och all träning som följer med det. Detta höjer (välbehövligt) värdet på ponnyerna i min ras, vilket är shetlandsponnyn.

Arhults
0

Vi föder upp 6-8 föl om året, en del säljs som föl andra som unghästar. Vissa sparas för framtida avel.

Det är väldigt sällan vi utbildar våra ponnier utan man arbetar på med dem tills de är sålda, oftast före 3 årsålder.

Vi skriver in i kontrakten att vi vill att de ska visas på ungponnytesten i den mån det går. Vi lämnar också alltid med en fri 90 dygnsavg till betäckning på valfri av våra hingstar till de ston vi säljer.
Köper man en annan ponny e. våra hingstar får man alltid 20% rabatt på 90 dygnsavg.
På så vis är det ett vinn/vinn system, vi får stona betäckta med våra hingstar och ponnyköparen får en bra rabatt!

Om vi skulle spara alla och utbilda skulle vi behöva en hel stab med folk som hjälper till!!!Förvånad

ZABA
0

Jag har inget eget stall utan samtliga ponnyer samt ridhästen är inackorderade. Får mellan 1-4 föl per år.

Försöker/vill (om än med sorg i hjärtat) i möjligaste mån sälja fölen under födelseåret. Absolut bäst för mig är när fölen tingas som unga, går med mamma tills de i mina ögon är lagom gamla att skiljas av och sedan kan flytta till sina nya ägare. Då hinner jag ändå umgås med dem, vara med när de träffar hovslagaren, ev. transporteras till och från utställning eller betäckningsstation osv.

Det har några gånger hänt att jag inte fått fölen sålda som önskat. Jag har då naturligtvis ordnat så att jag kunnat spara kvar dem. I två av fallen (ston) så finns båda fortfarande kvar och är nu 8 (Guldsto) respektive 4 år (Avelsdiplom, BIS-vinnare) gamla. I fallen med hingstfölen så såldes de som treåriga valacker utan något som helst ekonomiskt plus, snarare tvärtom. Mina små A/B-ponnyer bidrar öht inte till några stora ekonomiska inkomster vid försäljning… 

Har man möjlighet att spara kvar sina uppfödningar, utbilda dem, rida/köra och kanske t o m starta lite smått på tävling är det ju naturligtvis jätteroligt och på många sätt givande. Säkert kan man då få lite mer betalt men du har ju också lagt ut både mer arbete och pengar själv. Precis som Arhults skriver: "Om vi skulle spara alla och utbilda skulle vi behöva en hel stab med folk som hjälper till!" Att hitta den staben är inte lätt. Själv hittar jag knappt folk som kan följa med som medhjälpare på utställning.