Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 1975 ggr
ZABA
0

Ny ponnytidning!

Ponnymagazinet är här! Jag har inte läst den ännu. För många år sedan fanns tidningen Ponnysport (utgiven av tidningen Ridsport) vilken jag prenumererade på. Vann bl a en t-shirt i en tävling där. Tyvärr blev inte Ponnysport någon hit så tidningen lades ner. Vi får hoppas det går bättre för Ponnymagazinet.

[Hallonqvist]
0

Spännande! DÅ måste jag nog köpa ett nummer och kvalitetskolla den :)
En tidning jag saknar är Kentaur som fanns i mitten av -90 talet. Har alla nummer kvar och sitter fortfarande och bläddrar i dom ibland.

Arhults
0

Har precis läst tidningen som är rosa och ger mig ett intryck av att den vänder sig till barn och amatörer….

Reportaget om Ridponnier var sorgligt!
Vi man ha en ponnytidning som vänder sig till ponnyfolket får man nog göra en tidning likadant som man vänder sig till hästfolk.

Ponny är inte enbart ridskola och barn, inom ponnyvärlden finns massor av hårt arbetande vuxna med ponny på programmet. Därtill kommer ridskolor, ponnyföräldrar och allt annat så som utställningar etc.

Hoppas dom gör den till en bra faktatidning även för oss som arbetar med och för den svenska kvalitets uppfödda ponnyn, med reportage från pålästa journalister! Oskyldig

jojjehanna
0

Jag måste bara köpa den och läsa.

ZABA
0

Har lagt in Ponnymagazintråden i flera ponnyforum utan att själv ännu inte läst själva tidningen. Mycket intressant dock att se hur olika läsarna uppfattar tidningen. Nog helt beroende på vad man förväntar sig och framförallt anser mest läsvärt. Smaken är som baken heter det visst…

Arhult: En kommentar jag läst i en av trådarna var från en person som ansåg att tidningen vänder sig mest till vuxna. Som jag läser ditt inlägg anser du att den vänder sig mer till ridskola och barn. Det är väldigt vad olika man uppfattar saker. Vad som sedan är fel eller rätt är svårt att säga. Tolkningsfråga.

mariajalrup
0

Högg också tag i denna tidning direkt - men blev väldigt besviken när jag insåg att den var helt inriktad på en yngre publik…

Undrar hur de tänker? Var finns den köpstarka kundkretsen tror de??

jojjehanna
0

Har köpt den men bara hunnit bläddra hittills. Är dock inget jättefan av Hästmagazinet som denna är en avknoppning av. Hittade bara i bläddringen missade ord och stavfel, tex hngsten i en ingress. Sådant ska inte förekomma.

Arhults
0

Jag blev eld och lågor, kanske man hade ett forum för oss "ponnyfolk", men jag blev väldigt besviken. Jag vill ha en tidning som inte enbart vänder sig till ponnyföräldrar och barn, utan till proffs som föder upp, ställer ut, utbildar tävlar allt som man kan komma på att skriva om i en tidning som vänder sig till halvblodsfolk. Måste tidningen hela tiden vända sig till så väljer du ridläger, så köper du din första ponny, Lojsta hed svensk ponny….. inte sagt att hela tidningen ska handla om det jag tycker men vill man ha upplaga så får man nog inrikta sig lite mer priffsigt.

Till min förtvivlan beskrivs ridponnyn som ett svenskt projekt som Power Boy kom in och räddade som man blandar upp med imp ponnyer och halvblod! Jösses sen sattes en ful bild in på vad en ridponny är.

Hur fel kan inte saker bli! Jag hoppas att någon på den redaktionen läser all kritik och tar till sig den.

jojjehanna
0

#7 du får nog läsa Ridsport ;-)

Arhults
0

Ja men man är bortskämd när det gäller trevliga reportage om ponnier t.ex i Holland har man Welsh Magazinet som kommer 12 nr/år. I england har man Green Journal/årsboken som är fullproppad med intressant läsning.

Varför skulle man inte kunna i Sverige ha en tidning med intressant läsning. Ridsport special är kul. Ridsport handlar sällan om ponny.

Vi har welsh årsbok här som också är en jättekul bok som läses om och om igen…..

Vi måste bli profffsigare.

UG
0

70 spänn! Jättedyrt och innehållet kändes riktat till något orutinerade ponnyföräldrar och deras barn.

jojjehanna
1

#10 svindyr, håller med. Tog bara tidningen och blev chockad vid kassan när jag hörde priset.

UG
0

Sidorna om att köpa ponny blev som ett slag i ansiktet på mig. Det står om vart man kan leta efter en ponny: Att man kan köpa direkt från uppfödarna men att de oftast säljaer outbildade hästar. Mina ponnyer säljs inkörda, med ett undantag då stoet jag sålde var föl.

ZABA
0

#12 Fast där håller iaf inte jag med. Jag tycker att de allra flesta uppfödarna i alla fall försöker sälja sina ponnyer som föl.

Det är inte alla uppfödare som har möjlighet att spara kvar hur många föl som helst för vidare utbildning. Självklart skall man dock som uppfödare ta med i beräkningarna att man inte alltid får fölen sålda vid den tidpunkten man tänkt sig.

UG
0

#12 Vi kanske känner olika kategorier av uppfödare? Min uppfattning är att de flesta uppfödare säljer sina uppfödningar som treåringar efter att visat fram dem på premiering.

Oj, nu gled vi ifrån ämnet. Det är kul att diskutera!