Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 1466 ggr
sanderfors
0

Dräktiga ston

Jag känner mig lite osäker på vårt betäckta sto, vad man bör tänka på när det gäller vaccinationer.. Hon skulle behöva stelkrampas igen och satt och funderade på abortvirus, hur brukar ni göra med er ston?

Sen funderar jag fortfarande över dräktighetskontroll, är det värt att ta ett blodprov? ultraljud känns inge bra!

PernillaJ
0

Ultraljud är överlägset för dräktighetsundersökning! Men, om du inte vill UL:a ditt sto kan du kolla den här länken.

Angående vaccination är det bäst du hör med din veterinär. Abortvirus brukar man vaccinera mot i dräktighetsmånad 5, 7 och 9. Stelkramp och hästinfluensa är det bara att följa din normala intervall, fast en del vaccinationstillverkare och veterinärer avråder från vaccination i sista trimestern (=sista tredjedelen av dräktigheten).

ZABA
0

Jag tycker att ultraljud är helt outstanding! Ett ultraljud berättar så mycket mer än att "bara" konstatera dräktigt/inte dräktigt. Rutinerad veterinär med armar i lagom storlek för stoet i lugn miljö och undersökningen går galant. Även för ston som gör det första gången.

Jag har varit med på säkert ett hundratal ultraljudsundersökningar och det har endast varit två gånger då veterinären inte genomfört undersökningen. Dels den gången då det var ett riktigt "stoigt" sto som helt resolut sparkade sönder dörren som skyddade veterinären. Detta betäckningssto (D-ponny) hade klara hormonproblem, blev aldrig brunstig trots pg-sprutor och uppmuntrande hingstar i närheten och var på många sätt riktigt otäck i sitt beteende. Det var fler än jag som ansåg att detta sto absolut inte skulle användas i avelssammanhang. Ägarna bestämde till slut med sorg i hjärtat att låta slakta den triangelmärkta ponnyn. Den andra gången veterinären avstog från ul var på ett extremt lilla minishettissto. I övrigt gjordes ul på ston av alla storlekar, från minishettis till stora halvblod utan problem. 

Mina dräktiga ston får endast påfyllning av sin grundvaccinering av Tetanus.

Denna kommentar har tagits bort.
[Hallonqvist]
0

undvik blodprov. Det kan vara gravt missvisande och ditt sto blir kanske felutfodrat en hel vinter. Under denna våren/sommaren har vi blivit avrådda från ett flertal veterinärer att använda blodprov då de själva får in ston för seminering som vid undersökning visar sig vara högdräktiga istället.
Gärna ultraljud, och när fostret beräknas vara så stort att det kanske inte syns längre, då är det bättre att använda sig av palpation.

Fourjoy
0

Jag har gett mina stelkramp en 4-5 månader innan nedkomst men annars får naturen sköta sig själv…och det har fungerat bra Skrattande

Inga fölisar här nästa år men 2010 ska det bli en hel hög…Flört

sanderfors
0

Jag hade verkligen tänkt UL Kiara tills i våras då jag läste en artikel här, där de kunde medföra en risk att UL små ston. min är ju endast 120 cm hög.

Men annar blir det väl till att göra det inom 90 dygn stämmer det?