Föl 2009?
Läste precis att alla föl födda efter 1 Juli 2009 måste chip eller frysmärkas…
Bra tycker jag…
Förstår inte varför folk envisas med att chippa unga föl. Trots allt går man ju in och skapar en reaktion i halsmuskeln. Även om det är en pytteliten del som förstörs så är det trots allt ett ingrepp.
Chippar inte små föl utan väntar tills dom är äldre med mer utvecklad muskulatur.
Inom hur kort tid står det att dom måste vara chippade?

Mina tre är cipade, Ametist när han var en månad, Karisma var tre månader och Kiara var fyra år. Det har nämligen varit krav på chip på knabstrupper länge nu, sen 04 har jag för mig. Kiara chipades samtidigt som Karisma eftersom Kiara då fått diplom och då gällde att hon skulle chipas.
Kiara har en halvsyster som är försvunnen, fin stam efter sandstorm, utställd med guld, men passet ligger hemma hos upp födaren. Så troligen så tror den som äger henne nu att hon är en korsning utan stam. Hästen försvan i samband med ett dödsfall och det går inte att hitta henne. Hade hon varit chipad så skulle, det ju upptäckts vid en ny passansökan.

Jag håller med TS - äntligen! Samtliga gotlandsruss som grundstambokförts ("registrerats") fr o m 2004 är chipmärkta, majoriteten av dem som föl.
#1 När jag gick chipmärkningskursen sades det faktiskt inget om hur unga föl man fick chipa, och jag vet att det finns chipmärkare som chipar väldigt unga föl. Själv vill jag inte chipa föl yngre än en månad - oftast är de snarare 3 - 6 månader. Jag känner mig väldigt frågande inför ditt ordval att man "förstör" en liten del av muskeln. Ett chip är 2,12 x 11,5 mm, samma typ av chip används även i mycket små djur (möss, kaniner, etc) utan problem.
Det är min egna veterinärs ordval, och när hon förklarade vad som hände i muskeln lät det mycket logiskt.
Jag skulle tippa på att det ska vara gjort innan fölregistrering så allt kommer med i ev pass.
Mina fölisar var 4-5 månader innan jag chippade dom… man behöver ju inte chocka dom det första man gör när dom är små… det gör ju trots allt ont och dom har bra minnen de små liven…
Frågan är väl egentligen varför? för även om dom har chip så kan det fipplas med papper och byte av chip om det är någon som besvärar sig med det… det nya ska vara att dom läser av horn hinnan.. ska vara ungefär som vårat fingeravtryck.. unikt på varje individ.