Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettövrigt
Läst 1258 ggr
Lorita
0

rundcorall

jag ska bygga en rundcorall, bara för markträning, jag vill ha den ganska liten, vad föreslår ni för mått.

Min största häst kommer inte att bli över 148 cm

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Sasser
0

Ingen som har idéer?? Jag är ochså nyfiken på ett bra svar i #0 fråga… Och bilder om sånna finns:)

ylle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är personligen mer för en "picadero" av den sort som Klaus Hempfling använder. Alltså en FYRKANTIG liten arbetsyta. Han menar att en rundcorall kan göra hästarna vimmelkantiga, eftersom det bara går runt runt och de inte har några hörn som fästpunkter för blicken. Jag håller med, blir själv yr i bollen av att stå i en rundcorall!

Han rekommenderar 11 x 11 meter när han jobbar med sina spanska hingstar, men jag tycker nog att man gott kan gå upp mot 15-16 i sidomått. Att tvinga hästen runt på ett för litet spår sliter onödigt mycket på hästens ben.

Sen anser jag att man bara ska arbeta mycket korta stunder på en sådan liten bana, vare sig den är rund eller fyrkantig. Man ska alltid ha ett mål för ögonen, det må vara att kolla hur hästen rör sig för dagen eller för att jobba med "join-up" på en motsträvig eller skygg häst.  Ja det här är mina åsikter….. 

Bilden föreställer 3-åriga WM-stoet Mälby Cinnamon som jobbar litet i min picadero i vintras när hon kommit till mig….

ylle
0

Ja, att "picaderon" är av det mycket enkla slaget framgår ju av bilden. Helt enkelt en liten gräsyta omringad av elband. Naturligtvis är det bättre om man gör en RIKTIG med trästaket och bra sand/grusunderlag… men man tager vad man haver, sa Kajsa Warg….  och för första lära-känna-jobb funkade det bra!

Lorita
0

Jag ska ha den rund, jag kommer att jobba korta stunder med att låta hästarna gå över bommar mm

Sen ska den användas som vänt och sjukhage, trästaket kommer det också att bli.

Picaderon, kan jag lätt fixa ett hörn i paddocken, som är 35*35 meter och där jobbar jag dom ofta lösa.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning