Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 4920 ggr
ragnhild49
0

utsällningen på Salsta

Jag misstänker att det fortfarnade är OK att anmäla till Salsta, utan att det blir förhöjd avgift (rätta mig om jag har fel, ZABA!)

Kom igen allihopa, så att vi kan få en trevlilg dag på denna fina anläggning, med våra älskade ponnyer!!!!!Kyss

Wippen
0

Kan man anmäla så är vi jätteintresserade med både Duncarra Beauty och Briolen Jake, skriv gärna om det går så snart som möjligt vore jättekul det är så fint på Salsta

Arhults
0

Jag har anmält två ponnisar!

Fourjoy
0

Vi tar också med två… Salsta kan man ju inte missa..Skrattande

ragnhild49
0

Ring och /eller maila till "ZABA" här på forumet! Det är hon som är utställningsansvarig. Annars så skickar du helt sonika in en anmälan (blankett finns på SWF:s hemsida, "blanketter") och skickar in anmälningsavgift. Det värsta som kan hända är att du får dina pengar tillbaka och ni inte får vara med, eller hur!

ZABA
0

#4 Precis så:  … skickar du helt sonika in en anmälan (blankett finns på SWF:s hemsida, "blanketter") och skickar in anmälningsavgift. Det värsta som kan hända är att du får dina pengar tillbaka och ni inte får vara med, eller hur!…

I dagsläget är det exakt 50 anmälningar (alla sektioner väl representerade) men jag vet att fler är på väg. Jag tycker ni som ännu inte anmält ska göra det och sen får vi se om ni får plats. Meddelar snarast möjligt om ni INTE får plats! Observera dock att anmälan nu är mot förhöjd avgift, precis som ts skriver.

Vi ses på Salsta - både med och utan ponnyer och cobbar!!

ZABA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev totalt 64 stycken anmälningar. Alla sektioner representerade vilket jag tycker är jättekul. 

Meddelande till utställare (och den förhoppningsvis månghövdade publiken) kommer finnas på www.swf.nu inom kort. Skickas även ut med e-post/vanlig post till utställarna.

Katalog får man på plats….

BILD: Hundar är tillåtna på utställningsplatsen - i kopplat tillstånd!

Arhults
0

Nu har jag läst utställningemeddelandet till Salsta och det var väldigt bra upplagt tycker jag Skrattande. Iallafall för oss!

Vi kan ju ta sovmorgon nästan då det är 30 WM före oss, så vi har god tid att köra till Salsta.
Men nu tycker man att man skulle vilja veta vilka som kommer…. Hmm vem är den godkända hingsten Hmm Hade jag varit hingstägare skulle jag velat att folk skulle veta att min hingst skulle komma, det är ju reklam!

Jag ser fram emot en underbart solig och trevlig dag på Salsta med många vackra ponnisar. Jag har listat ut 7 ponnier på sek B som ska ställas ut men det är 9 kvar som jag inte vet….

Fourjoy
0

jag skulle gärna vilja veta sektion C… 1 är min men resten?

1, 1 åring, 1, 2åring, 1, 3 åring och två godkända hingstar…?

ZABA
0

Visst ÄR det spännande när man inte har en aaning om vilka de övriga anmälda är? Jag tycker som sagt absolut att man borde få lägga ut katalogen på SWF:s hemsida när den är klar men som bestämmelserna är nu går inte det. Skickades för kopiering idag…

Nu ska jag vara Hemlis!

ragnhild49
0

jag har anmält min hingst Henfynyw Tywysog RWC 3.                Vilka kommer du med, Fourjoy!?

Loviiisa
0

Nu ser det ut som om jag faktiskt har möjlighet att komma upp :) Dock efter lunch så jag missar Mountainponnyerna. Men bättre att få se en del än inga alls ;P Om jag fattade det rätt så är det allså 30 WM? Hur är startfältet uppdelat på övriga sektioner? Någon som vet?

Arhults
0

På fm 30 WM

ca 11,30 4 WPB

Efter Lunch 16 sek B

sen kommer C och D

Loviiisa
0

#12 Tack så mycket för upplysningen :)

Fourjoy
0

Vi tar skimmel damen med, det var hennes tur denna gång.. ska bli spännande att se vad domaren tycker om henne.. skimmel färg bland sektion C är inte så poppis i england.. men domaren ska visst gilla maffiga skimlar enligt tips från england..Flört dock ska ju färgen inte spela någon roll…

ZABA
0

#11www.swf.nu finns meddelande till utställare. Där står bl a preliminära starttider, antal anmälda per sektion och klass, vägbeskrivning osv osv. Välkommen!

Tywysoges
0

ligger det många mountain stuterier i krokarna där? Eftersom det är så många menar ja….

Arhults
0

Ja du har ju Salsta, Mälby, Molstaberg och inte jäättelångt bort Ekbäcken. Sen finns också Zaba med sitt Exentrix stuteri (stavade jag rätt?) Det finns säkert fler i trakterna.

ZABA
0

#16 Utställningen hålls ju på ett welsh mountainstuteri så det kommer en hel del därifrån. Sen är det som Arhults skriver förutom att hon stavade fel i Exzentric. Krångligt ska det vara!Flört

Arhults
0

Jag kände det på mig… jag får skrivträna på ditt stuteri namn Förvånad

Hannapanna
0

jag hoppas att det är utomhus? :-)  väldigt sugen att komma och fota!

ZABA
0

#20 Utomhus på gräs OM det inte ösregnar för då går vi in i ridhuset. Underbart att ha alternativ ifall inte vädergudinnan är på vår sida. Fast regnar det är det en väderGUD…

Hannapanna
0

ah härligt! ja verkligen bra att kunna ha alternativ! :-)  men fint väder är beställt! ;)

Hannapanna
0

föresten, kan man läsa nånstans vilka ponnyer som ska vara med?

Fourjoy
0

verkar kunna bli vilket som på väderfronten… förra året hade vi tur… många svarta tappar men inget regn…kanske samma tur i år?

ZABA
0

#23 Tyvärr tillåter inte SWF att man går ut i förväg med katalogen. Däremot har du ett "Meddelande till utställare" på www.swf.nu där vägbeskrivning, antal anmälda ponnyer osv står.

Antalet i klasserna är dock - i ett fåtal fall - något ändrat då vi fått in strykningar och istället haft möjlighet att låta welshägare som stått på väntelista få med sina ponnyer på dessa platser.

Hannapanna
0

Jag tänkte lite på om de va nån som ville ha sin ponny/häst fotad så kan ni skicka ett privat mess och tala om vad hästen heter och vilken klass!

Jag kollar in här flera gånger idag och ska hinna med att kika in innan vi åker i morgon bitti också.

Fourjoy
0

den grå damen är tvättad och trimmad… hoppas hon står upp i natt…. Flört  skimmlar är inte roliga att hålla rena…dom verkar ta det som en sport att vara så smutsiga som möjligt… ju vitare desto mer ska det rullas…tur att man har en spolbox med varmvatten…

ragnhild49
0

Det skall blir roligt att se Fourwinds Llinos. Hon är mycket snygg på bild, så det skall bli roligt att se henne live.

Jag lämnar dessvärre min hingst hemma. I stället skall jag sitta i min medhavda stol och bara glo, prata med folk och njuta av alla vackar ponnyer och sist men inte minst äta av vår medhavda "gourme´-sallad"

UG
0

Tack för idag! Hälsar Ulrika och Jaxon!

Om någon tog bilder på min ponny under dagen, vill jag gärna köpa dem.

Hannapanna
0

#29 jag tog på dom flesta. Ska se vad jag hittar när jag går igeom alla bilder! :)

Fourjoy
0

Hemma och väldigt nöjda med resultatet Skrattande det var inte lätt att få guld idag, hård men bra domare!!  skimmeln blir nog kvar ett tag till…Flört

Tilly kunde dock visat lite mer av hennes fina gångarter.. dom finns där men det är inte lätt att få fram dom när man vill… mera träna!!

Grattis Marie till en hel hög fina placeringar !!

Dagens kalaspärla var i alla fall (tycker jag) Kulltorps Kalle… helt underbar!!!

Sasser
0

HUR HAR DET GÅTT??? Resultat??

UG
0

BIS: Broughton Replica

Res BIS: Salstas Sweet Pea

Champion Valack: Cloigen Sinbad (enda valacken med guld)

Fölchampion: Kulltorps Kalle

Tywysoges
0

Grattis till dom!

ZABA
0

#31 Tack tack! Inte för att det blev någon direkt "hög" med placeringar för min egna ponny som visades. Exzentrics Mixed Memoriez (wpb-fölet som sprattlade omkring) fick brons som så många andra idag och det trots att han var en "good free mover".

Dagens höjdare var - för mig som visare och för Göran Furugård som mycket stolt ägare - duktige men mot slutet lite trötte Cloigen Sinbad. Plac 1 av 2 i sin klass, Senior champion sektion B, Reserv BIR sektion B och Champion valack totalt. En kul ponny att springa med och OJ, vad glad jag blev att han var en av de "hela" sex (?) som fick guld idag.  

Återkommer så snart som möjligt med länk till fotosida där några av mina foton från dagen kommer att finnas.

Arhults
0

Trötta men nöjda är vi tillbaka!

Tack alla ni som arrangerade utställningen på Salsta, den var lyckad och trevlig! Ser fram emot bilder!

ZABA
0

#36 Jag tar åt mig en del av tacket som arrangör. Det ÄR verkligen mycket pyssel före, under och även efter ett arrangemang. Själva bedömningarna och vädret är inget som går att påverka men resten gjorde vi så gott som möjligt.  

Såg att det blåa Arhultsekipaget gjorde en liten "detour" när alla andra transporter hade åkt…. Kanske ni i glädjen över de framgångar som Arhults Waldemar hade (Guld, juniorchampion och BIR sektion B) glömde bort att packa in ponnyn när ni skulle hem?

Arhults
0

Nej så illa vardet inte, men Madeleines väninna som kom för att hålla tummarnahade en bil som la av! Vi trodde det var oljan så vi åkte och köpte olja, men tyvärr var det värre än så det var topplocket. Bärjningsbil blev det. Vi som hade 30 mil hem kunde inte stanna och hjälpa till mer utan efter ca en timmes försening reste vi hem med Waldemar som längtade efter sina kompisar!

Salsta är ett trevligt ställe att ställa ut på och vädret var ju också fantastiskt.

Det var en spännande tillställning, vi fick ju reda på att innan vi dök upp var det endast 2 ponnier som hade fått guld! Ponnier med tidigare både championats titlar och guldplacketter hade fått både silver och brons!
Det var en spännande stund innan Arhults Waldemar skulle in i ringen, man försökte intala sig att silver är bra och t.o.m brons kan ju vara bra…..Fundersam

Kul hoppas vi får fler Brittiska domare hit till Sverige, det känns som vi då mäter våra krafter och får en ide om hur man dömer i welsharnas förlovade land.

hajen2
0

ser fram mot resultat och bilder…

Fourjoy
0

#38 samma här.. vi blev lite förskräckta när vi såg hur "hårt" det dömdes och med tanke på tidigare bedömning av vår grå så trodde vi brons…Förvånad  men silver var otroligt kul och det är vi helt nöjda med.. hon har sina mindre bra punkter men ingen är perfekt så silver är inte illa… och kritiken var också "på pricken" vad vi redan vet…. så tidigt nästa år ska båda eller tom alla tre damerna betäckas och det ska bli oerhört spännande att se deras fölisar 2010!!  hua.. det låter långt bort….

Att visa för en engelsk domare känns lite mer "på riktigt" på något sätt…det är ju hemlandet och dom är "uppfödda" sedan generationer med dessa ponnyer…och med denna dams erfarenhet så var det inga tveksamheter…. och det är alltid en fröjd att se engelsmän visa…

En "visningskurs" från en proffessionell engelsman vore inte fel?

ragnhild49
0

"En "visningskurs" från en proffessionell engelsman vore inte fel?" Varför gå över ån efter vatten? Vi har många bra visare här i Sverige! Johan Becker, Martin Larsson, för att nämna några. Frågan är bara om någon kan ta på sig att arrangera en sådan träff.                                                                                Jag var på en för några år sedan, där vi hade det mycket trevligt med uppvisningsträning och Ninna Malm  (Stuteri Brudvik) som trimmade en cob. Vi har bra kunskaper här hemma om man vill lära sig. Men som sagt, det vore roligt om någon ville åta sig att arrangenra en sådan träff igen. Det är alltid trevligt att samlas, när det gäller welshar

Att "preparera" welshar är också en hel "vetenskap". Jag såg många "öppna" huvudlag på Salsta, vilket man inte brukar ha på vära welshar. Någon hade tvådelat tränsbett och sedan en kedja som löper genom den nämsta bettringen och fäst i den bortre. Bettet blir som en nötkäppare när man tar i och är inte att rekommendera. Så kan man bara ha när man har rakt bett! Hästskobett skall bara sitta på hingstar.

Det finns artikar att läsa sig till "hur det skall se ut"i både årsboken och på flera andra ställen.

UG
0

#41  Beskriv ett "öppet huvudlag"

Arhults
0

Ett träns utan nosgrimma

UG
0

#43, Aha! Tack så mycket.

Fourjoy
0

Jag tyckte att en del av 1-2 åringarna var väldigt oförberedda för uppgiften…det är lite tråkigt då den inte kan visa sitt bästa… en fölis är svårt att kunna/hinna träna rätt men en 1 eller 2 tom 3 åring bör kunna förberedas väl utan problem..

Jag avskyr allt vad nosgrimma heter och hemma rids alla utan… sätts den på är det bara löst som "dekoration" men helst skulle jag även visa utan….

Becker är bra… men det är inte riktigt samma sak ändå…för vår del hoppas jag på en intensiv "studie resa" under vintern…

ZABA
0

Har laddat upp ett gäng foton a'la ZABA. Inga proffsfoton men jag hoppas ni får en trevlig stund ändå.

Resulten sammanställs av Inger Becker och kommer på www.swf.nu så snart som möjligt. Den som väntar på något gott…

FRÅGA: Någon som knäppte kort på katalognummer 33 och/eller 43?

FOTO: Broughton Replica var så stor att han inte fick plats i bild. GRATTIS TILL BIS!!!

WelshD
0

Tack ZABA för titten, det vart en trevlig stund att se dina bilder.

Hannapanna
0

#46  Jag har en massa kort på Sinbad, men tyvärr inga på nr 33 (tror jag).. :)  Fina bilder du tog och bra att jag på din sida kanske kan hitta rätt på namn om jag inte lyckas ge alla rätt namn. :)

Ett litet kik på en bild får ni här! Har inte hunnit gått igenom alla bilder än då jag "råkade" knäppa över 1400 bilder……… *ops* Generad

Arhults
0

Hej, Fick du några bilder på Arhults Waldemar?

Hannapanna
0

#49 Om det är mej du menar, så absolut! :) Finns en massa fler, men som sagt så har jag en del bilder att gå igenom :D

NinnaH
0

ZABA, vilka fina foton du har tagit! Det kändes som om jag var där på utställningen, när jag körde ditt bildspel…..

Tack så hemskt mycket för fina bilder!!!

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

ZABA
0

#46+51: Tack! Som sagt inga proffsfoton. De är knappt redigerade alls men ska fixa det vid eventuell försäljning. Knäppte mest för min egen skull, precis som vanligt. Har inte så avancerad digitalkamera så det där med skärpedjup och i viss mån skärpa vid rörelse är inte direkt bra… 

Hannapanna: Bra om du kan ha nytta av mitt album med tanke på namnen. Hör gärna av dig om du kör fast på något av dina foton där ponnyn/cobben inte finns i mitt album. Hör gärna av dig här när du orkat gå igenom alla dina säkert jättefina foton. Jag köper gärna foton, frf på kat.nr 33 om det blev några men även på nr 43. 

#49: Jag hann inte med att knäppa på Waldemar. Fullt spring just då…

PernillaJ
0

#46 Jätteskoj att köra bildspelet, många finfina bilder. Tack för att du lagt ut dem Marie!

[Anna-N]
0

Vilka fina bilder och ponnyer, såklart!

Loviiisa
0

Jag har bilder på samtliga ponnyer från utställningen (med undtag en eller två kanske). Skall ladda upp fler bilder i veckan men bjuder på en liten tjuvkik nu ändå.

Broughton Replica
sal01.jpg picture by llfoto

Loviiisa
0

Salstas Sweet Pie

Sal03.jpg picture by llfoto

Loviiisa
0

Fourjoys Llinos

sal06.jpg picture by llfoto

Loviiisa
0

Cadlanvalley MillieRose

sal13.jpg picture by llfoto

PernillaJ
0

#55 Supervackra bilder Loviiisa! Jag vill gärna se fler. Men, bara ett tips… lägg inte ut bilder på nätet utan att ha kopierat in ditt namn och © på dem först.

ragnhild49
0

Loviiisa, bilden på Replica är ju helt fantastisk!!!!!!!!!!!!!

[Anna-N]
0

Åh, nu kan man snacka om ståpäls!!! Förvånad SkrattandeKyss

Loviiisa
0

#59 Alltid lika roligt att höra att man lyckats! Jo, jag är medveten om klårfingrigheten som råder ute på nätet. Så jag har alltid logga på bilderna när jag laddar upp från min hemsida osv. Här hoppas jag dock de ska få vara, även utan. Eller det kanske också är en risk?

#60 Ohh, tackar och bockar :)
Måste säga att jag var lite besviken som inte fick se Henfynyw Tywysog ;P Han var faktiskt en av anledningarna till att jag åkte. Men det kommer väl fler tillfällen att få se honom?

Jag kan ju i alla fall inte säga mycket annat än att det finns så otroligt många vackra welshponnyer där ute. Och jag känner nästan för att kidnappa en hel hög varje gång jag åker på utställning Oskyldig Nu är det ju dessutom inte många veckor kvar till stora höjdpunkten, RIKSet i Nybro.

Fourjoy
0

# 57 Fourwinds Llinos… visad av Fourjoy stuteri Flört

jojjehanna
0

#62 jag tror de kan bli stulna härifrån också tyvärr

Loviiisa
0

#63 Ojsan ber om ursäkt för det där, hade fourwinds i huvudet och så skrev jag fourjoys.. skyller på att jag var trött Förvånad

Hannapanna
0

Nu finns det lite bilder här; Foton , men ännu bara på 3 ponnyer. Dom som har varit efterfrågade! MEn jag uppdaterar nu eftersom, när jag hinner! :) Nu måste jag ge min lille son mat! :-)

Arhults
0

Tack vilka fina bilder på ponnyerna, Waldemar ser så söt ut på bilderna….

jojjehanna
0

#66 kul att se, säg gärna till när du lägger ut fler. Hur gammal är sonen nu?

Hannapanna
0

#68 Jag säger till när fler bilder är ute.. tänkte se vad Elliot säger om att låta mamma fixa lite bilder idag ;) Han blir 2 månader den 21! Gud va tiden går fort! :)

ZABA
0

#69 Hannapanna - Hur gör man när man vill beställa bilder?

Hannapanna
0

Nu finns bilder uppe på Starlight III och Mälby Mangold --> FOTON

Hinner kanske med nån mer nu på förmiddan, verkar som om min son för en gång skull vill sova lite ;) Jag skriver här när jag uppdaterat sidan mera..

Hannapanna
0

Sidan uppdaterad med Ekbäckens Japonica, Mostabergs Magpie, Salstas Miss Splenid, Salstas Silver Bell o Mälby Mint Yulep !

jojjehanna
0

#69 tala inte om det, vår yngsta har passerat 4 månader…

Hannapanna
0

FOTON  <-- NU håller jag på och laddar upp alla bilder! Det blir dock ingen vidare ordning på bilderna för det skulle ta flera dar, så man får kika runt lite. ;) Ska försöka eftersom skriva vilken häst det är på bilderna.

Man kan beställa bilder genom att skicka ett privat medelande, eller mail till johanna.kyller@bredband.net . Och skriv då det nummer bilden har. Och det ser man genom att trycka på bilden och kolla till höger, där står det tex "Foto 23 av 422" och då är det alltså bild nummer 23.  :)

[Hallonqvist]
0

är det någon som har den fullständiga resultatlistan? jag tycks inte kunna öppna filen som ligger i kalendern…