Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 920 ggr
NinnaH
0

Sen betäckning...

Hej! Är det någon av er som har ston som inte är betäckta ännu, men ska betäckas snart?

Vad är det för för- och nackdelar med betäckning i juli-augusti?Förvånad

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

Houdini
0

Tja, vi har ju snö fram till först maj så här är säsongen i full gång (stona har ju bara hunnit till andra "betäckningsbara" brunsten ännu. Förutsatt att man inte vill ha föl på snö alltså?

Hanna-D
0

Våra egna ston är klara (förhoppningsvis) men vår hingst har fortfarande gäststo hos sig. Jag tycker inte att det är för sent att betäcka nu.

[Anna-N]
0

Tycker det är ganska lagom att betäcka nu…fölen kommer i början/mitten av juni och det är perfekt med tanke på hur vädret kan spela spratt här….

NinnaH
0

Tack för svar!

Då kan jag med gott samvete betäcka mitt sto snart. Hon har haft två brunster nu, så det kanske är bra att vänta in nästa… det blir ju första gången för henne Skrattande och för honom med för den delen Generad

Mvh NinnaH

Fourjoy
0

Jag väntar också hellre ett tag.. vill inte riskera en fölis första tid i lera och snö….det ska vara gräs och varmt och mysigt…

NinnaH
0

# 5 Men i ett annat inlägg skrev du att dina tre tjejer ska betäckas tidigt nästa år…..? Men du kanske har fler ston än tre stycken? Undrade bara…..Förvånad

Mvh NinnaH

Fourjoy
0

det är väl en fråga om vad som är tidigt Flört …slutet av maj början av Juni är tidigt för mig… mitt bästa föltid är från maj till juli ut.. sen blir förhållandena sämre igen (ofta) vad det gäller väder och beten…fast mina är inte så beroende av betet… dom går aldrig 100% på bete

ragnhild49
0

Jag föredrar nog "tidiga"föl.                                               Jag har haft föl i mars, och det var absolut ingen "hit"!            I år kom båda mina föl den 27/4. Eftersom jag har sto och föl på box en stor del av dygnet när dom är "färska", upplever jag inte att vädret är av så stor betydelse (utom som när det som i år kom ca två decimeter snö den 17/5!!). Fördelen med tidiga föl, är ju att de kan tillgodose sig betet under en längre tid, än sent födda föl. Tidiga föl blir tränade med att ledas osv, av bara farten, när de skall ut och in från hagen, innan betesperioden. Mina beten ligger en bit från gården, så är dom på bete, så kommer dom inte in så ofta. Förra året hade jag en fölning i slutet av juli, och det känndes definitivt för sent. Maj är väl kanske mest optimalt. Det beror ju lite på var man bor också. I Norrland kan jag tänka mig att man vänta till i juni/juli.

Houdini
0

Det är absolut ingen hit att ha rangliga nyfödda föl på den förfärliga is som blir när snön tinar och så fryser det på under nätterna (typ blank-is).

Stooor risk för fläkskador helt i onödan. Stort land det här Sveriget..