Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: övrigt
Läst 928 ggr
Mixie
0

OT Kanske dags att mäta?? =S

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Kom på att min ponny inte är mätt och undrar nu om ni känner till någon i stockholmsmorådet som kan komma och mäta henne? Tacksam för info då jag är en usel "snokare"

//Mickan

ZABA
0

På Svenska Ridsportförbundets hemsida finns bra information om hur mätning går till och vilka mätmän som finns. För att få mest korrekt information tycker jag att du ska "snoka" där.

Stockholmsområdet är ju ganska stort så utan att veta vart ponnyn befinner sig kan det vara svårt att tipsa om mätman i närheten. Eleonor Westin i Vällingby är t ex en av de godkänd mät(kvinnorna!) i området. Lite beroende på om det gäller slutmätning eller ej kan det behövas ytterligare en mätman. Veterinär behövs alltid.

Fourjoy
0

vart har du ponnyn?

Vi skulle behöva mäta minst två av våra och om man samlar ihop ett gäng så kan man få ner kostnaden lite grann..

Mixie
0

Hon står i kista, nära järfälla ridklubb. Vart står dina?

//Mickan

Fourjoy
0

Söder om stockholm i Ösmo, kanske är lite för långt avstånd?

Mixie
0

Joo tyvärr har jag lite svårt att flytta min häst då jag varken har bil, körkort eller transport :(

//Mickan

[Hallonqvist]
0

Vi ringde ut en mätman hem till oss när vi mätte häromveckan. Det var dessutom slutmätning så det krävdes två. Ena mannen tog jag tror det var 400 kr för två ponnyer, och damen som var med tog 500kr för två ponnyer för hon hade lite längre att resa.Det blev hiskeligt dyrt. Räcka ut tungan

Så ring du ut nån som kommer hem till dig, du blir nog inte ruinerad iallafall.

Fourjoy
0

sen tillkommer veterinären på det .. den är oftast dyrast…minst 1000 bara för att vara med….men vi får se.. vi har kanske fler i stallet som behöver intyg… dock så vore det lämpligast att vänta tills efter nyår då fuxen ska slutmätas då.. och skimmeln skulle slutmätas nu i så fall…så hon behöver 2 mätmän… fattar inte riktigt varför veterinären ska vara med för?  någon som vet?

Dalatjej
0

Troligtvis är veterinären med för att se till så att ponnyn inte är för hårt verkad, uttorkad och "slutriden" (allt i syfte att minska mankhöjden)..

Fourjoy
0

men sådana saker borde även en mätman kunna se tycker jag…

ja ja, vi får se SWF svarar angående premieringen..

[Hallonqvist]
0

Då har vi tur som har en veterinär som bor nästgårds och inte tar några hutlösa priser för att inställa sig. Men om man bokar med distriktaren förstår jag att det kostar. Men oftast har man ju en allmän veterinär knuten till sig, och då kommer man säkert undan med ett bra pris.

ZABA
0

#3 Tips på mätman Ellenor Westin. Tips på veterinär Mikael Warrenstein. Båda bor i Vällingby inte hiskeligt långt från Järfälla RC.

Fourjoy
0

distriktarn är det närmasta och bästa häromkring…den privata vet som finns i trakten är ännu dyrare… men vi har beslutat att glömma denna premiering och börja nästa år med mätningar och ny satsning…trots att fuxen fick 39p.

Ska STPOF/jag försöka ordna en mätdag i början på nästa år? kanske är fler som vill ha ponnyer mätta innan säsongen drar igång?

Dalatjej
0

Ju fler inblandade mätmän/veterinärer gör det även svårare att muta för att få "rätt" höjd på ponnyn (ja - det har förekommit…).