Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 3127 ggr
ZABA
0

Sommarpremieringar 2008

Nu finns det information på Svenska Hästavelsförbundet hemsida: Sommarpremieringar 2008

Vilka planerar att visa welshar? Jag kommer eventuellt anmäla sto för höjning från G till GII (ridprov krävs) och/eller någon eller kanske båda tvååringarna beroende på hur de rultat till sig under betesperioden.

dejavu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Planerna är att visa ett tvåårssto och ev en ettårshingst på Uddetorp

Fourjoy
0

mina två C damer skulle jag vilja visa…Tilly är 10 i år så det är väl inget att dra på…

[Hallonqvist]
0

Nu är jag hemma igen efter några dagar av arbete på annan ort, Pust!
Vi ska nog försöka visa vårt sto Summer Queen för att se om det går att kvalitetsbokföra henne. Hon ligger väl på ungeför 38-39p så jag tror att det ska gå bra. Mest för att "ha henne i rullorna". Hon är en sådan häst som bevisligen lämnar bättre avkommor än hon själv är exteriört, men det är ändå roligt att ha en officiell bedömning på henne. Glad

Spader-EliN
0

kommer förmodligen finnas på plats och fota på Valla i Linköping 12 juli

Madelene_Udd
0

Hej!

Vill bara informera om att Södra Älvsborgs Läns Hästavelsförening sponsrar den som visa 1-och 2-åriga hästar på sommarpremieringen i Svenljunga! Detta gör vi för att främja aveln genom att fler hästar blir visade vilket ökar säkerheten i avkommebedömningen!

så här går det till! För att bli sponsrad måste du vara medlem i Södra Älvsborgs Läns Hästavelsförening. Du anmäler din häst som vanligt och betalar in anmälningsavgiften. På premieringsdagen får du dina pengar tillbaka när du hämtar protokollet i sekretariatet.

Medlemsavgiften är låga 100 kr och måste betalas in senast på sista anmälningadag till premieringen dvs 15 maj. Ni är hjärtligt välkomna att skicka PM till mig om ni vill ha mer information.

Häls Madelene Udd, Styrelseledamot

[Hallonqvist]
0

Oh vad snällt! Svenljunga ligger bra till mot mina hästar. Vet inte om man ska visa då vi bara har en unghäst som är 2 år för hon är inte så utecklad. Men kanske att man kan visa henne i träningssyfte då hon ändå går på bete i örby.
Har ni spikat datum ännu?

Fourjoy
0

Har titta lite närmare på premieringarna.. och på SHs sida finns en i Julita för alla raser, ingår ponny där med? eller är det den 12:e Juli på Valla som gäller??

WelshD
0

#7 Du får visa ponny i Julita den 5/7. Jag ska troligtvis åka dit med 2 cobston.

Fourjoy
0

Bra, tack !!!  blev lite orolig för den 13:e är det utställning i Salsta… två dagar i rad är lite mycket…. då blir det Julita då !!!

vildapillan
0

Vi blir tvugna att åka till Tvååker i år. (fast jag bor vid svenljunga) Planerna är att jag ska till Royal Welsh i år när visningarna är i svenljunga…

Ska åka och premiera ett 3årigt cobsto…

sanderfors
0

jag förstår inte riktigt det här med sommarpremiering, fungerar det som en vanlig utställning? Kan inte någon förklara lite för mig?!

Sen tyckte jag att propositionen var svårtolkad, ska åka till jälla 23 aug i sånt fall.

Jag tror att jag skulle behöva en handbok -Licensera och visa din hingst skulle den heta!Flört

PernillaJ
0

#11 Sommarpremiering, som är det gamla namnet som fortfarande används ibland, är främst till för ston i alla åldrar samt unghästar 1 - 3 år gamla. Här är ett citat från SvRAFs hemsida, det handlar om avelsvärdering av gotlandsruss-ston förstås, men mycket är gemensamt för alla raser:

"De flesta hästintresserade har nog hört talas om premiering, men det råder viss förvirring om vad premiering och stambokföring egentligen innebär och vad det är bra för. Det är många olika begrepp att hålla reda på, och inte gör det saken enklare att termerna ändrats: hästpremiering heter numera avelsvärdering.

Det vanligaste är kanske att man blandar ihop ”vanlig” utställning med avelsvärdering; inte så konstigt eftersom båda innefattar exteriörbedömning. Men en utställning är en skönhetstävling där dagsformen avgör, medan avelsvärderingarna har till syfte att välja ut hästar lämpliga för avel, främja kvalitet och utveckling av svensk hästavel samt att förebygga ärftliga sjukdomar hos djur. Avelsvärdering och stambokföring är inte heller samma sak, vilket många tror, men man kan säga att avelsvärderingen är nödvändig för stambokföringen. Ett sto kan alltså avelsvärderas utan att stambokföras, men kan inte stambokföras utan att vara avelsvärderad.

I Sverige har hästbedömningarna mer än sekellång tradition, från tiden då hästen var samhällsekonomiskt oumbärlig som dragare i jord- och skogsbruk och som transportmedel, och dessutom fortfarande i militär användning. Svenska staten kontrollerade hästaveln genom premieringsverksamheten, eftersom det var viktigt att hästarna i landet höll hög kvalitet. Genom att endast de mest framstående individerna sätts i avel ökar sannolikheten att nästa generation växer upp till vackra och användbara hästar. (artikeln fortsätter)"

Jag letade på SWFs hemsida efter motsvarande info om hur Kvalitetsbokföring av welshston går till, men hittade inget. Är det någon annan som vet var man ska leta?

sanderfors
0

Tack! är lite mer "med i matchen" men det är en rådgivande bedömning för avelssyfte om jag har förstått det hela rätt. Men stambokföring då?

Men premieringen innefattar hingstar upp till 2 år oxå eller är jag helt fel ute då? Jag är verkligen nybörjare på det här känner jag!

[Hallonqvist]
0

En fråga:
Hur litet kan egentliegn ett föl vara när man visar stoet på premiering? Vi har en beräknad runt midsommar och sedan är ju premieringarna i slutet av juli. Förutsatt att fölet kommer i tid är den ju då bara 1 månad gammal. Ser det "illa" ut eller kan man med att anmäla?
Annars blir det till att välja uppsamligen, men det är både dyrare och ligger längre bort så det vill man ju helst inte.

Fourjoy
0

om jag inte har helt fel måste en fölis vara minst två veckor gammal för att få transporteras och då bara en viss sträcka eller tid…. finns regler på Jordbruksverket… annars ser jag väl inga hinder för att den inte skulle få åka… jag skulle inte uppfatta det som illa att ta med en 1 månaders

ZABA
0

#14 Jag tycker du kan åka med ett föl som är 1 månad gammal. Det hade jag gjort. Kolla bara så reglerna för transport av unga föl så ingen kommer och gnäller där. Eftersom det inte är en utställning där du kanske måste stanna heela dagen med sto och föl så blir det förhoppningsvis inte så jobbigt för h*n som ligger i magen just nu.

LinaOhlsson
0

Ska visa min ettårs hingst, Camaro II

e: Castor II RW 98 u: Clarissa II RW 1169 ue: Bostorps Bravad

WelshD
0

Jag ska visa mina ston på premieringen i sommar. Men har lite funderingar på två saker, hoppas kunna få svar här av er kunniga på forumet.

1. Har uppfattiningen att sekt D stona inte behöver göra bruksprov, är det så eller ska jag rida el köra henne inför domare ?? Hur gjorde ni när ni stamboksförde era ston ?

2. Får man visa stona i sina vita repgrimmor eller ska dom ha träns på sig ? Hur har ni gjort ? Vad jag läst till mig på SH:s sida står det bör ha träns, är det lika med måste ? Jag har inte problem med att visa i träns men jag tycker nog att dom är finare i sina vita repgrimmor.

Har bara visat halvblod på premiering förut och då ska man göra ridprov.

Önskar alla här inne en skön sommar ! // AP

[Hallonqvist]
0

#18 När jag visade mitt sto så var hon dels tävlad innan och hade föl vid sidan så hon gjorde inget bruksprov. Tror det är mer till för de tyngre raserna såsom nordsvenskar mfl.

Du ska visa henne på det sätt som gör hästen så vacker som möjligt. Welshar visas ju gärna av tradition i vita repgrimmor så det är helt okej att använda det!
Lycka till! Glad

vildapillan
0

Vi ska även åka till Tvååker och visa ett 6årigt welsh mountain sto….

ylle
0

Jag har anmält 3-åriga welsh mountainstoet Mälby Cinnamon till  Jälla den 23 augusti!

JuliaS
0

Kommer att visa mitt tvååriga cobsto Lindbergs Cassandra på premieringen i Väskinde (Gotland) den 29/7.

Fourjoy
0

Vi åker nästa helg till Julita, båda C damerna med..mycket spännande

WelshD
0

#19   Tack så mycket för ditt svar. Nån mer som vet??

PernillaJ
0

#18 Bruksprovet är frivilligt, och visst får du visa ditt sto i repgrimma (i alla fall har ingen sagt något på de premieringsplatser jag besökt). Hingstar är förstås obligatoriskt att visa i träns, för övriga brukar det vara valfritt.

Läs mer i Storeglementet 2008, sid 58-60 handlar specifikt om welsh; finns att ladda ner som gratis pdf-fil från Svenska Hästavelsförbundets hemsida.

ZABA
0

#23 Hör gärna av dig till mig när du fått katalogen. Funderar på att åka och titta lite beroende på vilka som är anmälda.

Fourjoy
0

fick min katalog för två veckor sedan.. ska hämta den…

Fourjoy
0

Welsh B (inte en enda sektion A!!)

Bränntorps Cody f.2007  e. Karlfälts Caruso  u. Downland Windsong  ue. Downland Arcady

Welsh C

Erwwastad Ruby  f. 2005  e. Parc Hebog  u. Rhyd Ddu Rhosyn  ue. Synod Rascal

Gylfinir Bonesig Marion  f. 2005  e. Troed Y Mynydd Tegwyn  u. Hafodyrynys Rosemarie  ue. Parvadean Geraint

Fourwinds Lowri  f. 2001  e. Griffos Hwyl  u. Fourwinds Elara  ue. Tyas Apollo

Fourwinds Llinos   f. 1998  e. Tyas Eiddwyn  u. Fronarth Linda  ue: Fronarth Welsh Jack

Welsh D

Donnas Sweet Candy   f. 2005  e. Broughton Replica  u. Storhaugs Magic Madonna  ue. Nebo Crusader

Storhaugs Magic Madonna  f. 1998  e. Nebo Crusader  u. Thers Miss Magic   ue. Brynymor Welsh Magic

totalt 60 stycken, 12 shettis, 9 russ, 7 welsh, 2 new forest, 1 connemara, 4 Haflinger, 5 Fjordingar, 2 halvblod, 2 irish cob, 1 frieser, 13 nordsvensk, 2 ardenner

WelshD
0

Tack Pernilla för ditt svar.

Fourjoy
0

Hemma igen efter Julita och är lite besviken…om nu hingst premieringarna är struliga så var idag värre…jag undrar om jag någonsin kommer förstå mig på bedömningarna… och precis efter av slutad klass och en snabb lastning går jag för att hämta protokollen… "stängt för lunch"….KUL… alltså vänta 1-1,5 timme innan man kan åka hem.. åkte hem utan protokollen Skrikandes  i helhet så verkar det vara stressat och halvdant överlag med nogrannhet på premieringar.. dock så är dessa tillfällen viktiga för ägare och djur och resultatet kan avgöra framtiden…. då får det inte vara snabba "bondmätningar" och oreda…. båda mina damer blev mätta över gränsen och ingen av dom är det….t.o.m "mätmannen" sa skrattande att platsen inte var så lämplig så måtten var bara ungefärliga… (gropig gräsmatta) Förvånad  … jättekul??!?  men det spelar roll för mig.. då ska det inte vara halvdant och "ungefärliga" mått…. varje cm räknas..åtminstonde om man tittar i papperna sedan…

tja jag vet inte… varför håller man egentligen på att lägga ner en massa tid och pengar när kraven bara verkar gälla åt ett håll..  nä..ska allvarlig tänka över om det är värt att hålla på alls…

Fourjoy
0

en 37 poängare… som många kom fram och beundrade idag och jag fick lika många förvånade svar när jag nämnde hennes poäng…

Fourjoy
0

och 39 poängaren… som hade "en odefenierbar könskaraktär, varken maskulin eller feminin"  ?? 

jag måtte vara blind eller något men jag tycker att hon definitivt ser ut som ett sto med feminin utstrålning…

ragnhild49
0

Varför låter du dig påverkas så negativt av en sommarpremiering? Alla är inte lika!                                    Jag kan hålla med om att mätningarna inte känns speciellt seriösa. Jag har i flera år fixat mätningen hemma, för både sto och hingstpremiering/visning (riktigt mätintyg) och haft med mig, så att jag får ett mått, som stämmer överens med verkligheten.                                                                Kunde ni inte leta rätt på en annan plats, och mäta där? Ibland måste man vara besvärlig och "se om sitt". Att kunna kräva ett fast underlag tycker jag är rimmligt!

Det här förstår jag inte alls vad du menar: "när kraven bara verkar gälla åt ett håll.." 

"ska allvarlig tänka över om det är värt att hålla på alls"… Du måste ju inte visa dina ponnyer på vare sig sto eller hingstvisnig. Avla på dem kan du ju göra i alla fall!            Tyvärr så känns det lite som om att du är missnöjd för att du inte fick de poäng som du förväntat dig. Du har ju faktiskt betalat pengar för att få höra vad just denna person tycker om dina djur. Har dom fel, för att dom inte tycker lika som du?

Jag kan väl tänka mig att ditt skimmelsto drar till sig blickarna. Hon ser mycket snygg ut på bilderna som du har på din hemsida. Det är ju svårt att se hur hon ser ut i sina ben, och hur hon rör sig kan man ju inte ana från en bild. Det skulle vara intressant att få veta delsiffrorna!

Tappa inte sugen!! Du är ju stolt över dina ponnyer och att sluta med det du brinner för, för att en premieringsförrättare inte tycker lika som du vore tragiskt!

Fourjoy
0

det är just att det är så "slött" med att det ska vara rätt utfört både på hingst och sto sidan.. medans vi som ska visa ska vara precisa in i minsta detalj för att inte bli totalt sågade vid fotknölarna… ta bara hingstarnas kulproblem…inget försök till tillrätta läggande utfördes varken i år eller förra året…har arrangören då gjort sitt yttersta? det tycker inte jag…

ta bara mätningen idag… helt bortkastat då t.o.m arrangören tyckte det var en dålig plats.. och givetvis bråttom då fler skulle mäta.. då blir det som det blir… då kunde dom istället krävt ett giltigt mätintyg eftersom det inte fanns möjligheter till en bra mätplats…man hade haft gott om tid att fixa ett intyg innan… och jag har tillfrågat mätman innan men fått svaret att det mäts på plats.. men ingen siffra skrevs in i passet så hur "giltig" är den då?  lite oseriöst i mina ögon.. iom att mkh var "fel" så blev även bedömningen där efter…det är trots allt rätt så mycket skillnad på en C och en D…

poängen blir också som dom blir (aldrig som man förväntat sig varken åt det ena eller andra hållet i skalan) skimmeln är tåtrång på ena fram och det är inte mycket att göra åt…

varför ska jag visa alls?  jo, för att man tror att man är seriös när man visar..  SH, SWF vill ju (förhoppningsvis) att vi ska visa våra ponnyer och kunna välja det bästa materialet till avel  Jag är stolt över dom jag har och alla har dom sina negativa och positiva sidor och så är det…helt som det ska vara.

Men det är ju trots allt otroligt tungt att flera veckors preparering ska kastas i soptunnan för att en "enkel" mätning inte görs på rätt sätt… och hade det varit en utställning så hade jag ryckt på axlarna.. men detta är trots allt en viktig del i ponnyns papper/meriter och man har inte fler försök..

[Hallonqvist]
0

Kikar in en snabbis innan läggdags, det var en hel del att läsa.
Jag blir inte riktigt klok på vad det är du inte är nöjd med, är det mätningen eller poängen?
Vad är det som "kastas i soptunnan"? Det du nämner sist att man inte har fler försök är fel, du kan välja att visa så många gånger du vill, det är ju upp till dig om du vill betala kvalitetsbokföringsavgiften eller inte.
Ingenting är hugget i sten, inte ens mankhöjder. Ta det inte så hårt, som Ragnhild säger, man måste vara lite tufft och säga till om man vill ha någonting ändrat, är du inte nöjd med platsen för mätning så be att få gå till parkeringen, en sådan fanns ju säkerligen.
En domare ville en gång att jag skulle göra visningen på grus, vilket inte var så bra på en ömfotad häst så jag sa sonika att Nej, jag visar på gräset, och domaren knatade snällt med 5m bort och tittade på min häst där så att hon kunde få en rättvis bedömning.
Domarna och mätmännen är inga odjur som är till för att "sätta dit" hästägare, dom är där på uppdrag av oss som utställare, och det är en självklarhet för mig och alla jag känner iallafall att man som domare och visare visar ömsesidig respekt för varandra och våra arbeten.
Är något fel så går det att kommunicera - på plats -  inte hemma på kvällen inför alla andra. Även om det är då känslorna ofta kommer.
Ta du och kom igen en gång till nästa år, ibland måste man kämpa flera gånger innan man får resultatet man vill ha, det är ju det som driver oss fram till målet.
Tänk om idrottsmännen skulle ge upp vid första försöket, "Äsch, jag kom inte över ribban, då skiter jag i det och går hem" då hade vi aldrig fått några världsstjärnor… Flört

Såg en mycket snygg häst på premiering en gång, otroligt maskulin med en härlig utstrålning. Alla Oohade och Aahade när han kom gåendes rent av majestätiskt över gårdsplan.
Bedömningen tror jag resulterade i 35 eller 36p. Domarens förklaring som hörde suset i publiken?
"Det är en mycket snygg häst, men han ser inte ut som ett russ…" vilket var mer än sant. Hade jag inte vetat rasen hade jag aldrig anat att han var ett russ, kanske en new forest eller nåt… Men publiken köpte förklaringen utan vidare diskussion, domaren hade ju rätt, det VAR en mycket snygg häst, men han var inte rastypisk för fem öre.
Det kan vara något att tänka på när det gäller skimmeln. Jag har ju inte sett henne live, men hon är bildskön, men kanske inte så sektion C-typad, och då ska ju inte belöningen bli högre heller.
En spekulation bara, inget annat.

Ta du och sov på saken, och sen är det bara till att ta nya tag, 2 steg fram ger ett steg bak så är det ju, och trägen vinner!

Fourjoy
0

men har jag fattat rätt så kan dom bara premieras en gång och en gång med föl vid sidan..??? så man har ju inte så många chanser på sig…och då bör ju dom chanserna vara bra ordnade.. mätningen strulade till hela visningen.. det finns många detaljer att gå in på men jag orkar inte ta upp dom alla.. men då dom var i fel storlek så fick dom en slarvig bedömning då det i allafall "inte spelande någon roll"…

Vad det gäller mätningen så var hela tillställningen på en åker/hage full av koskit.. parkering, ring osv också.. så något val av annan plats att mäta på fanns inte…. och jag protesterade när jag hörde höjden och sa att den inte stämde.. det var då mätmannen skrattade och sa att det blir ju så när det inte är så lämpligt ställe…"sen är det ju bara ungefärliga mått.. så det stämmer nog det du säger"…. hur ska man tolka det? jag tolkar det som att det inte var så noga med mätningen… dock så är den noga för mig och mina ston…för det är den höjden som hamnar på papper…och dom bedöms därefter… som något mellanting mellan C och D…

C är ju en svår ras att definiera…tittar man på hingstarna ska det vara grova typer med lite (enligt mig) grova kantiga huvuden…många av de godkända 40p+ ser ut så… små kopior av D cobbar…ponny typen är inte så framträdande…men ser man till stona ska dom vara mycket ponny, ädla, lättare och inte alls ha så mycket massa som hingstarna har…?? frågan är varför? det är en och samma rasstandard…

Jag tycker skimmeln är mer C än fuxen då hon har för lite ponnytyp.. men fuxen har fått allt från 9-7 poäng på typ…

Efter ett par år med utställningar och premieringar både för hingstar och ston så har jag fortfarande inte hittat en sammanhängande tråd för allt….något som bevisar att det döms enligt samma standard… man blir lika chockad varje gång oavsett om man fått låga eller höga poäng…

bifogar ett axplock av engelska C och D RWS champions…skillnader egentligen mellan dom?  och kvalitet/differens på mina två?  måhända en dum fråga men…

Fourjoy
0

tillbaka till typerna.. en mountain A kan man lätt urskilja även en sektion B…även en D… men en C??  det finns så många olika (då bland domare, fackfolk) versioner om hur en C ska se ut…. trots att reglemente finns så avgör återigen personlig smak till sist…

en bra C i mina ögon är, ädelt/finmejslat (mindre) welsh huvud med mycket ponnyuttryck, bred panna, liten nos, små öron.. sen kroppsligen ska den vara korrekt, med rätt sorts naturlig massa (inte fett) men inte för tung så att den påminner om en D cob… det ska synas klart och tydligt att det inte är en D…. hellre då att den mer ser ut som en större mountain eller B i grövre typ..= en ponny med ett ben i varje hörn av rejäl modell men med 100% ponny typ…. tyvärr så försvinner ponny typen mer och mer…många stuterier försöker dock få tillbaka den med att blanda in WM…. trenden har dock varit D för att få upp dom i storlek.. vilket ger mer D utseende.. det vore synd om gränsen mellan C och D suddas ut…

Detta kan man se på gamla bilder av sektion C champions där har typen sakta men säkert ändrats….från ponny till cob.

Jag tycker också att det avlas för mycket i max storlek och på grovhet… varför?  det finns inte många barn som klarar av 137 cm med massa som en ardenner…för det är väl en barnponny?  massa är inte fel men det får ju inte gå överstyr bara för att reglementet säger" så mycket massa som möjligt"  vart ska det sluta… hästvärldens "belgian blue"???  och vad är massa?  hittills verkar det gälla x antal kg i övervikt och fett….även en inte så grov ponny kan få massa om den göds på "rätt" sätt…. ska sånt belönas? mer tydligt reglemente?

Titta på bilden ovan och lista ut vad som är en D och en C… gränsen är minst sagt luddig ibland..

ZABA
0

För att övergå till en förhoppningsvis något lugnare diskussion: Vet Fourjoy resultat på övriga visade welshar?

[Hallonqvist]
0

WelshD skulle väl dit också? Hur gick det för dig??

Fourjoy
0

lille svarta sektion B fick rekommendationer att förbli hingst.. en väldigt fin liten sak… den andra två sektion C fick 39 och 41 (om jag inte minns fel), D cobbarna tittade jag inte på då vi lastade.

Hur är det egentligen med premieringar och antal visningar? på årsmötet och det jag läst kan man bara visa 1 ggr och 1 ggr med föl vid sidan.. och nu har jag fått höra att man kan visa hur många gånger som helst… bara att betala stamboksavgiften när man är "nöjd" med resultatet…??? annars strunta i det och visa igen..???  hur ska det vara?

ZABA
0

#40 Ta kontakt med Inger Becker och Maria Carlsson för att få exakt rätt regler. Inte helt lätt då det talas om olika regler men vad som sedan är det korrekta skrivna regelverket kan vara ett annat. Berätta gärna i forumet vad du får för svar.

WelshD
0

#9 Jodå, vi var oxå där. Det gick "sådär" för 3 års stoet Candy, hon degade ihop totalt efter all väntan på våran tur så jag fick inte med mig henne i ringen, därav dåliga poäng på rörelserna. Hon fick 88866=36 p. Och som domarn sa (Kurt Larsson) att idag har man stora krav på welsharnas rörelser.

För Madonna gick det bättre, 89787=39 p.

Sasser
0

Jag ska visa mitt 2årssto i Rättvik. Welsh Sec B- Sting´s Sonette

Fourjoy
0

#41 väntar på svar från Maria om vad reglerna säger…  antar dock att det bara är att mäta båda damerna.. men det gör ju inte dagen ogjord…dock så får jag säga att poängen inte var bottendåliga för någon av dom… trots strul …  ska bli kul att se vad den engelska domaren säger om skimmeln på söndag…

går annars i funderingar på att sälja henne och ev några till…det är tröstlöst när det inte riktigt verkar tas på allvar….att utställningarna är lite mer på kul är en sak…

WelshD
0

#18 Ang. min frågeställng om repgrimma alt. träns på premieringsplats så kan jag tala om att dom ska ha träns. Jag hade repgrimmorna på stona först, men när flickorna i sekretariatet såg oss kom dom och sa till att hästarna ska bära träns. Tur nog hade jag packat med tränsen så vi kunde byta.

[Hallonqvist]
0

Det var ju inga dåliga poäng du fick på typ iallafall! Dom får du vara glad över. Sedan kan ju evinnerlig väntan göra sega sniglar av vilken häst som helst så det var ju tråkigt. Konstig kommentar från domaren dock. Rörelser är väl rörelser och varför skulle man vara noggrannare nu än förr. Jämfört med VAD liksom… Fundersam

Undra om det skiljer sig från plats till plats då "hur arrangörerna läser reglementet". Jag visar alltid i Gräfsnäs och där får man visa på det sätt som gör hästen vacker alternativt enligt tradition. Ardennrar och norsvenskar har vita läderträns osv och welsharna visas nästan uteslutande med vita grimmor.

Det var också där jag fick visa på gräs istället för grus. Nemas problemas. Tråkigt om det ska vara annorlunda på ett annat ställe.

kortet är ifrån Gräfsnäs när Grynet premierades.

HAPE
0

#45 - jag har alltid fått visa i repgrimma!

En gång kom några tjejer som hjälpte till på plats och sa åt mig att jag inte fick ha repgrimma då hon var äldre än två. Då knatade jag in till domaren och frågade, men det gick alldeles utmärkt då det är en för rasen typisk utställningsutrustning.

WelshD
0

#46 Jag är glad över mina poäng förutom 6:orna då, men hon var väl inte bättre just då.

Fourjoy
0

vi hade rem grimmor på Julita och ingen sa något… tur för vi hade inga träns med…

ZABA
0

Jag har visat på sommarpremiering i stort sett varje år sedan 1990 - och även vissa år före det - och det är ALDRIG någon arrangör oavsett plats som haft åsikter att ungstona eller de vuxna stona jag visat inte haft träns.

Fourjoy
0

fick siffrorna idag från Julita,

Skimmeln 8-7-6-8-8=37p.  fuxen 7-8-7-8-9=39p.

[Anna-N]
0

Premieringen i Enköping - vilket underlag är den på, någon som vet?

Fourjoy
0

Nu har jag fått svar från SWF ang. premieringar..

Man kan endast visa en gång per år på premiering eller utställning för införande i Kvalitetsboken.

Den som har uppnått 38 poäng - klass I - kan införas i Kvalitetsboken. Detta är frivilligt.

För att få en ny chans att komma in i Kvalitetsboken om man ej uppnått tillräcklig poäng måste man visa vid ett senare tillfälle och då skall man ha presterat något som gör att man kan höjas, t.ex. erhållit två guldmedaljer på utställning, gjort kvalitetstävlan eller bruksprov. Kvalificerar man sig då med 38 p eller mer får man komma med.

På stoets sida i kvalitetsboken finns då även poängen för det första visningstillfället upptagen.  

De som inte betalar för att komma in i Kvalitetsboken trots att de uppnått 38 poäng redovisas tillsammans med de som ej uppnått 38 poäng på ett särskilt blad i Kvalitetsboken. Detta för att hingstägare skall ha möjlighet att kontrollera hingstarnas avkommor för eventuell höjning.   Alla officiella resultat redovisas i boken, så har skett i Band I

klart och tydlig förklarat.. Skrattande

[Hallonqvist]
0

fast jag förstod inte riktigt det där med "_För att få en ny chans att komma in i Kvalitetsboken om man ej uppnått tillräcklig poäng måste man visa vid ett senare tillfälle och då skall man ha presterat något som gör att man kan höjas".
_Är inte hästen intagen sedan tidigare har den ju ingenting att höja, så varför då ha högre krav helt plötsligt?? Det skulle jag vilja se orginaltexten på i nåt reglemente någonstans för att förstå varför stoet blir bestraffat på detta vis.

Fourjoy
0

skulle tippa på att det innebär att en viss merit kan uppväga saknade poäng för att komma med i kvalitetsboken… samma regel som för hingstarna….dom kan ju med tex 38p. komma med i alla fall OM dom gjort extra bra prestationer/har talanger som kan vara värdefulla att ha i avel. (min tolkning)

Hanna-D
0

#52 Ganska tung grusbana. Finns ridhus men det används nog bara vid dåligt väder.

[Anna-N]
0

#56: Tack!