Welshponny iFokus

Welshponny

Etiketthingstar
Läst 2454 ggr
[Hallonqvist]
0

Blaidd Storm

Ser att den fina svarta hingsten har löst licens.
Som jag minns det fick han veterinärt nedslag, var det bara en anmärkning eller hur fungerar det när man senare löser licens på hingstar som fått anmärkning? Någon som vet hur det går till i praktiken? Jag är bara nyfiken, tycker att det är en trevlig hingst med potential men minns som sagt att han fick nån slags anmärkning.
Tacksam för klargörande upplysningar! Glad

Fourjoy
0

det är väl att han nu fått veterinärt godkänt nu vad jag kan förstå… han hade väl anmärkning på testiklarna.. tror jag..

samma sak gäller för min Jack när han kommer hem…   Jag är inte ett dugg förvånad att Storm gick igenom… den veterinären har fler än Jack på sitt samvete nu… "tuppspatt"  …tjena..Flört   Jack är hur frisk som helst…

Utmärkt i mina ögon Blaidd Storm är jättefin !!!

ZABA
0

Ja, Blaidd Storm har licens nu för att han är veterinärt godkänd.

[Hallonqvist]
0

Okej tack då fattar jag! Bara till att komma med nytt veterinärintyg då! Det ger ju en chans till många unga hingstar som inte riktigt har kulorna på plats från början att komma igen en gång till då. Glad

Fourjoy
0

.. men man kan ju se det åt andra hållet också…. hur många litar till 100% på veterinären och "ger upp" och kastrerar….. undrar hur många fina ponnyer som gått till spillo i onödan? många av dom som fick nedslag förra året är kastrerade idag…

Annette
0

Man får ta sig tid att vänta. Långt ifrån alla är färdiga tidigt, men idag tycks många ha så bråttom att hingstarna skall helst vara färdiga som 2,5-åringar.

Jag tycker inte man kan klandra AVN för att hingstar "går till spillo". Det är ägaren som tar beslutet att inte låta hingsten få mer tid på sig att utvecklas.

Lorita
0

#5 jag tänkte spara min hingst (inte welsh) men så slog det slint i huvudet när hormonerna vaknade för honom och det blev kniven……det går inte att ha hingst och barn om dom ska bete sig så som han gjorde, jag hade nog skrutit honom även om han var godkänd.

Jag var 20 cm från döden bokstavligen när jag ringde veterinären, jag tror ingen annan hade gjort annorlunda. Så alla kastrerade hingstar kan inte skyllas på att man inte har tid att vänta.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

det är inte utvecklings mässigt jag talar om utan att dom får en hastig "diagnos" /nedslag som inte alltid stämmer.. men som ägaren tror stämmer… och därmed kastrerar…

Visst, vissa kan inte vara hingst och fungera i vardagen… jag har en som ligger nära gränsen jag med idag… vem som helst hade nog gjort valack av honom redan… dock så har han mycket talang inom alla grenar så han får chansen än så länge då jag tror hans vilja och glöd försvinner om han blir valack… och han är inte elak på något sätt… bara full av bus… mer än vad man vill ha ibland…Flört

Annette
0

#7. Är inte kulorna en utvecklingssak? Jag vet en shettishingst som inte hade dom på plats förrän rätt sent och då kunde han godkännas.

#6. Jag tycker inte att allt skall sparas. Är de av någon anledning inga hingstämnen är det lika bra att kastrera, det har jag gjort med mina så tidigt det gått.

Lorita
0

#8 min var ett hingstämne, sen att jag inte vågade ha kvar honom som hingst efter olyckan det var ett lätt beslut. Hade han varit godkänd hingst hade han ändå blivit kastrerad.

Allt ska självkart inte sparas som hingstar men jag tror också att man väntar med kastrering om kulorna inte är nere helt om hingsten förövrigt är värd att spara och inte får förmycket hormoner som min fick.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tywysoges
0

I Wales verkar det som det sparas alldeles för mycket hingstar.

[Hallonqvist]
0

Jag håller med du. Såg mycket trevligt där, men också flera som jag bara rynkade näsan åt. Och när man tittar i journalen och inser hur många licensierade det finns så är det ju heller inte konstigt att man nästan aldrig har hört talas om dom stammar som tex importeras hit. Fundersam

Fourjoy
0

Hur har det gått med Storm och hans licens?  någon som vet?