Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 2241 ggr
[Hallonqvist]
0

SWF Lokal 29 Juni

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite tidigt kanske men ändock bara en månad kvar.
Ingela Johansson som gör domar-debut.
Någon som hade tänkt att visa sin telning där? det är ju ett ganska bra läge "mitt i sverige"
det blir lite dumt för mig som är i göteborg helgen innan och helgen efter så jag åker inte ner, blir lite dyrt.

Men ni andra då?? Glad

Tywysoges
0

Jag ska dit som åskådare iaf.

Arhults
0

Jag har funderat och 31 mil enkel resa är lite långt när det inte finns uppstallning! Men vi ska försöka åka till Salsta och Bjärsjölagård sen till Riks!

FeliciaS
0

Jag ska dit och fotografera, om vädret inte är för dåligt ;) Skulle gärna vilja veta lite mer exakt var utställningen är och när den börjar? :)

Ni får gärna höra av er om ni vill att jag ska ta kort på era ponnysar ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

PernillaJ
0

#3 Här hittar du karta

sanderfors
0

Någon som vet något annat ställe där jag kan hitta proppen? hade tänkt försökt få iväg en anmälan snart! =)

PernillaJ
0

#5 Proppen finns i tidningen Welshponny-Nytt nummer 2/2008, sidan 18. Anmälningsblanketten på sidan 23.

jojjehanna
0

Hoppas på att kunna komma med kameran.

vildapillan
0

Vi ska åka dit med sto och föl, en 1åring och en 3åring.

Vi får hoppas på fint väder!!!!!

Lite dåligt att det inte finns uppstallning med tanke på att både danmark, norge och finland är inbjudna…

FeliciaS
0

#4 Oj, var det så långt bort? Jag som hade läst Kållered, vilket bara ligger 15-20 min hemifrån. Synd, till Kållared går ingen buss. Jag som verkligen hade sett fram emot Welshtutställning <3 Men men…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tywysoges
0

Håller med att det är konstigt att det inte finns boxar. Verkar ju vara en sån fin anläggning,

Kallared
0

Känner mig tvungen att gå in och kommentera era inlägg tyvärr.

Vi kan ej erbjuda några boxplatser av den enkla anledningen att vi inte har fler än fyra boxar. Skulle det vara så att det skulle komma någon från utlandet så kanske det går att ordna någon box men det är i yttersta nödfall då vi isåfall inte skulle kunna ordna det till alla. Bara för att inbjudan har gått ut till dom så betyder ju det inte att dom måste komma och vissa delar av Danmark ligger ju inte så väldigt långt härifrån..

Sen måste jag också tillägga att vi har ingen "fin" anläggning, det är en helt vanlig gammal bondgård.

Mia

[Hallonqvist]
0

Det blir säkert en jättebra utställning! Det är långt ifrån alltid det erbjuds boxplatser så man får se dom tillfällena som lyx istället! Huvudsaken är ju att det dyker upp engagerade som har möjlighet att genomföra en utställning över huvudtaget, att få stå i transport en hel dag är bara nyttigt för unghästar att träna på, och de äldre hästarna har säkert inga problem med det. Glad

Lycka till!

ZABA
0
Arhults
0

Jag tycker det är jätte strongt av Mia att erbjuda sin gård och ha en utställning jag har tyvärr över 30 mil dit men jag har varit sugen på att komma!

Diseln kostar så mycket nu så man får planera noga vart man reser med släp tyvärr. Jag hoppas det går jättebra och att många kommer.

Lycka till med allt!

Bilou
0

Idag går det upp ett ljus för mig att det är nära Örby. Då ska jag absolut åka som publik. Då har ju möjlighet att titta till min lill fröken som går på bete i era trakter samtidigt. Tänk va, att kunna förena nytta med nöje. Det ska bli jätte trevligt!!! Glad

Tywysoges
0

#11 Åh förlåt, blandade ihop det med bjärsjölagård.

Presto
0

Jag ska ställa ut min welsh mountain. Eller jag tror det iaf. Vi har anmält oss, men detta är den första utställningen som jag är med på så jag kan absolut ingenting och jag kommer göra bort mig :o Dessutom är Presto på betäckning nu, så det bli lite tajt. Vill ju inte att hon ska tappa fölet bara för att vi åkte på en utställning, men samtidigt tror jag det kommer vara jätteroligt :) Så jag vet inte riktigt…

förlåt för flummigt inlägg :P

Tywysoges
0

Väntar med spänning på att katalogen ska komma ut på nätet! Hoppas det kommer många trevliga cobbar!

ragnhild49
0

Ja, då lär du få vänta!

Det har faktiskt skrivits en motion om att katalogen skall få läggas ut på nätet, men icke!! Just det årsmötet tyckte att det var bra att man inte får katalogen förrän på själva utställningsdagen.

"En del" har fått för sig, att om deltagarna får se vilka konkurrenter man har, kan det hända att några stannar hemma ("törs" inte komma). I mina öron låter det helt urbota. Har man betalat in anmälningsavgift och planerat att åka och visa sin ponny, tror jag INTE att någon stannar hemma för att man tror att man skall bli slagen av en viss ponny.

Ove-D
0

#6 Är utställnigen bara öppen för medlemmar i föreningen?

jojjehanna
0

#19 jag tror faktiskt också att det missgynnar snarare än tvärtom. Tex jag som inte har häst kan ibland tveka om jag ska skippa att åka. Om jag då, som när det gäller shetlandsponnyerna, ser i katalogen vilka intressanta individer det är som kommer så är det större chans att jag åker. Dvs inte större risk att jag stannar hemma, utan chans att jag åker. Men det är klart, jag är ju bara publik…

analf
0

Jag ska visa Mosshults Solist WM hingst -05

Foto:Kristin Fägerskjöld

PernillaJ
0

#20 "Utställare och/eller ryttare skall vara medlem i SWF". Det går bra att lösa medlemsavgift samtidigt som man betalar in anmälningsavgiften. Läs mer på SWFs hemsida, propositionen till utställningen på Kållareds gård 29/6 finns under Kalender. OBS att sista anmälningsdag är förlängd till 15/6!

Lorita
0

Kiara ska dit och få visa sig, Karisma får inte följa med så det blir bara en PB för mig att visa.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fourjoy
0

har man väl betalt och anmält så tycker i alla fall jag att det bara trams att stanna hemma för att just "den" ponnyn kommer…. även "den" ponnyn kan ha en dålig dag… bättre att få katalogen i förtid.. då kan man se vilka som kommer och har tid att förbereda…och för er fotografer är det nästan ett måste att få lite tid på er att titta igenom startfältet/intressanta ponnyer..

Lorita
0

Jag vill också ha katalogen tidigt, man vill ju sanna in vissa hästar lite extra. Aldrig att jag skulle stryka mig för att det är för hårt motstånd.

ragnhild49
0

Jag skulle tycka att det var roligt att få katalogen hem, i brevlådan, och hinna studera den i lugn och ro. Skall jag ha egna ponnyer med mig, som skall visas,  har jag svårt att hinna med att kolla vilka andra djur som skall visas. Det har hänt flera gånger att jag missat flera ponnyer, som jag velat titta på .

Som sagt, vi har "motionerat" om detta för flera år sedan, men mötet röstade emot förslaget. Kanske kan någon orka ta tag i det igen, till nästa år. Jag tror faktiskt att det bara är SWF som endast delar ut katalogen på utställningsdagen.

.

Fourjoy
0

om någon plitar ner en motion så kan väl det vandra runt så alla som står bakom förslaget att få katalogen tidigare kan skriva under? kanske ger lite genomslags kraft om vi är fler?

Lorita
0

Får man inte starnummer heller och hur många som startar i varje klass?

Lorita
0

Jag fick "startlistan" Jag anmälde mig till ston över fyra år som inte fölat i år, men nu var det ändrat som man tävlar som i sektioner i stället.

"Här kommer lite info till utställningen. Vi startar kl. 10, räkna mellan 8-10 hästar i timmen. Efter varje sektion blir det Championat. Ordningsföljden blir: Sektion B  9st. Sek A  10st. Lunch Sek C  1st. Sek D  12st. WPB  2st.

Vägbeskrivning: När ni kommer till Skene, följ väg 156 mot Svenljunga ca. 3km, sväng höger vid skylt där det står Öxabäck, följ vägen ca. 6 km, sväng sedan höger och ni är framme. Vi kommer att sätta ut skyltar vid vägen"

Inte mig emot, det känns ju mer rättvist när man har en WPB, men min fundering blir det någon BIS också? Eller visar man bara en gång?

[Hallonqvist]
0

Det var inte många anmälda där inte !! Förvånad
Har folk redan åkt på semester eller är det mitt i höskörd? Men dom som tog innan det brände bort kan ju knappast slå igen.
Det är nog första gången någonsin som sektion D haft flest representanter!

Lorita
0

#31 nej, det var inte många, tyvärr jag vill åka med två men det gick inte på grund av jäv tyvärr Ledsen det är väll därför det är ändrat i klasserna.

Men samtidigt jag som har knabstrupper (också) är van att man är jättnöjd med 25-30 på RIKS och då har vi bara en utställing om året.

När jag träffar släkten nästa gång så kan jag skryta med att hon blev tvåa med startnummer 34 HemlisOskyldigSkrattande dom begriper inte det där med poäng i alla fall Räcka ut tungan

ZABA
0

#27 Jag hänger gärna med på motionering till nästa årsmöte.

Precis detta diskuterade jag och en annan welshfantatiker senast sent i går kväll! Jag tror och hoppas att vi kan få mer publik till utställningarna genom att t ex gå ut med katalog till utställare, hemsidor osv före respektive aktivitet. Sen har jag full förståelse för att den som sammanställer katalogen kanske behöver ordentligt med tid på sig från sista anmälningsdag (som ofta blir förläng) för att få ordning på alla siffror och namn samt hinna kopiera katalogen till utställningsdagen. Men så fort man gjort katalognummer och katalogen s a s är klar så kan den ju åtminstone få finnas på SWF:s hemsida.

Till Salsta 13/7 2008 är det 64 stycken anmälda. Det finns några stycken som jag vet att "Ragnhild49" gärna glor lite extra på. 

Har man anmält till utställning åker man dit med sin ponny/cob oavsett vilka övriga som är anmälda. I alla fall så länge din ponny/cob inte måste strykas av annan anledning (t ex skada).

Tycker jag…

Lorita
0

Det är ju poäng man vill ha inte placering i alla fall inte jag Flört

Tywysoges
0

Jag tror tyvärr att det är många som har stannat hemma för att det inte finns uppstallningsmöjligheter… synd….

[Hallonqvist]
0

Fast ärligt, hur många utställningar har uppstallning?
Det är ju trots allt en "över-dagen" aktivitet och klarar inte hästen av att var ute på vift några timmar och vila i transport däremellan så kanske den ska göra något annat.
64 tycker jag är ett okej antal, däremot dryga 30 som det blir i Kållared är för lite. Men det kanske krockar med något annat vad vet jag.
Sen bor ju inte alla centralt i sverieg heller och man kanske väljer utställning efter resväg. Jag åker helst inte längre än 2 timmar till en utställning, för att det nuförtiden kostar lite för mycket med bensin och tidsåtgång.
Det kan ju finnas många andra olika anledningar till att man stannar hemma Glad

Tywysoges
0

fast jag tror fortfarande fler hade åkt om det fanns uppstallningsmöjlighet… men men, det är inget man kan göra något åt…

[Hallonqvist]
0

Men är det verkligen det avgörande för att man ska stanna hemma från en hel utställning!? Är det inte en bedömning på hästen samt lite "tävling och konkurrens" man vill ha när man åker iväg, är verkligen en sjysst logi en lång dag viktig?
Ja ja, var och en är salig på sitt och tur är väl det att man har olika åsikter, annars skulle samhället vara ganska tråkigt Räcka ut tungan

Jag tackar inte nej till uppstallning, men jag skulle aldrig välja bort en utställning bara för att det inte fanns, tillfällena är för få för det *nu ska jag va tyst*

Arhults
0

Men jag tycket man åker dit för att vinnaFlört nej skämt och sidor visst vill man vinna men jag tittar nog mer på vilken domare det är än vilka medtävlare det kommer!

Vissa domare åker jag inte till…. men när det gäller Örby så blev det lite långt och vi valde att åka till Salsta för det är enda chansen till Brittisk domare i år.
Fler Utländska domare efterlyses.

När det gäller Salsta så får jag problem p.g.a uppstallningen för jag åker med två 2 årshingstar och det blir jobbigt att inte kunna ställa in den ena när den andra visas. Då blir man beroende att ha fler medhjälpare med sig.
En av hingstarna har inte varit ute sedan han var föl, så jag har ingen aning hur han kommer att uppföra sig.

Lorita
0

Kan det inte bero på att det är en plasts och en ny domare? Jag är väldigt spänd på vad Ingela ska säga om min lilla dam.

#39 det blir säkert tuft, undra om du inte kan få låna en box om du frågar, det fanns ju fyra stycken på gården?

ZABA
0

#39 Hänger inte riktigt med i ditt uppstallningsproblem. Behöver du två boxar är det väl "bara" att boka i tid hos uppstallningsansvarig Bettan? Har du inte gjort det går det kanske att ordna ändå, ring och fråga!

Du ska ju visa grabbarna i två olika sektioner som kommer gå med ganska många timmar emellan. Har du ingen box borde ju den du inte visar kunna/lära sig stå ensam i transporten under tiden kompisen är visas.

Arhults
0

#41 Jo jag har bokat box i god tid men det var ingen garanti att jag fick box. Detta är inget klagomål utan endast en synpunkt.

Det är många små problem att ta med två istället för en. T.ex man måste hålla i en hingst medan man lastar den andra. Att lämna en unghingst i transporten som aldrig åkt ensam! Men jag vet inte för dom kanske uppför sig exemplariskt eller skämmer dom ut mig…. vad vet jag!

Vi kommer att chansa och åka och jag har endast förståelse för dom som åker 20 - 40 mil för en utställning att dom önskar en box. Det är lång tid för en ponny att stå i transporten. Men som jag sa inget som man förmodligen inte klarar av. Märker man att det blir problem så kommer jag att lämna den ena hemma! Men planen är att ta med bägge!

Lorita
0

Det är ju väldigt mycket begärt att man ska hålla med boxar för en utställning en dag. På något ställe som jag har ställt ut så har dom byggt ute boxar/ mini hagar utan tak som man kunde hyra dyrt för att ställa in sin häst i. Det kanske kommer om publiken kommer och det blir fler tävlingar.

Jag tycker det ska bli väldigt spännande att få visa min häst för en welsh domare, även om Ingela såg min i en hel månad 2006 Glad Jag hoppas att alla som kan kommer på söndag med eller utan häst, många kameror måste också var där Skrattande

humlans
0

Fast titta på hur mycket anmälningar det är till Håcksvik varje år (visserligen öppen för alla raser)och där finns inga uppstallningsmöjligheter och det är ju i samma område. Jag tror nog mer på det Lorita säger ny plats ny domare.

Lorita
0

Det ska kul att gå på galapremiären nu på söndag Skrattande ni som tvekat kom som publik Flört

dejavu
0

Vi har anmält sto med föl sek A, skall bli spännande med ny domare.

Tywysoges
0

nu är det snart dags! har längtat till denna helgen se utställningen kom upp på kalendern hos SWF

[Hallonqvist]
0

ajabaja man får inte bita i vita snören! Flört

Tywysoges
0

bara smaka lite Glad

Lorita
0

Jag hoppas man inte blir hängd om man visar sitt sto i diskret svart träns. Jag kommer fixa henne precis som om jag skulle ha visat henne som en knabstrupper, eller är flätor helt fel Fundersam hon är ju en WPB men också en knabstrupper Hemlis

Arhults
0

WPB ska ha flätor/Knoppar

Lorita
0

Knoppar tror jag inte jag fixar med den manen i år, är det ett måste? Jag tänkte bara fläta så manen ligger på en sida.

[Hallonqvist]
0

Försten hem måste rapportera resultaten! Cool

Tywysoges
0

Är hemma nu! BIS blev Nebo Rhianon (om jag förstod det rätt, stannade inte till bis så fick resultatet per telefon). Skrev inte upp några andra resultat, men har tagit massa bilder som jag ska gå igenom nu… hoppas det blev nån bra.

dejavu
0

Hemma igen.

Först en jättebra utställning, bra plats, bra arrangemang, trevliga människor.

BIS Nebo Rhianon     Res Bis Simbergs Fiona

BIS föl Micks Alhambra

BIR sek A Linners Athena  Res BIR Micks Alhambra

Annette
0

#55. Grattis Sara, så roligt!

dejavu
0

Tack, Tack  är såklart supernöjd !Glad