Sjöhästar!
Badande pållar i all ära, men kanske inte i denna kalla årstiden!
Pållar i pool

Ooooooooooooooooo, vilken mardröm, tur att det gick bra
OT: Visste ni att sjöhästar är det enda djurslag där fadern faktiskt bär och även föder fram ungarna?
De befruktade äggen "bakas in" i en påse på fadern buk. När det är dags för förlossning får fadern riktiga sammandragningar, påsen spricker och ut myllrar massor av helt färdiga yttepyttesmå sjöhästar. Knattarna får därefter klara sig helt själva resten av deras liv…
BILD: Det finns många olika typer av hästar!
Det var värst vilka kunskaper du besatt inom ämnet! har hört att det är fadern som bär på äggen, men mer än så har jag inte vetat 
#2 Jag imponerad! Dina kunskaper om sjöhästar visste jag inget om 
#3+4 Jojomensan, vissa har väl dolda kunskaper… Ibland händer det faktiskt att man lär sig saker av att titta på tv!
Vad läskigt.
Vet vilket stall och vilken pool det handlar om. Rös till när jag insåg var det var.
den tillvänster ser ut som min gamla häst… väldigt likt..
Usch vad läskigt :o
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Fniss, mera badande pållar! Det tycks vara på modet nu.
Titta här
Ja det som har hänt hos oss idag på kvällningen passar in på ordet sjöhästar…
Idag kl halv 4 hade jag slutat för dagen på Uppsala ponnyklubb då ringde telefonen och en tjej meddelade att en häst hade rymt från jälla och sprungit över väg 288 mot ponnyklubben, de ville att vi skulle fånga den om vi såg den.
Jag åkte hem, lagade mat, gick ut med vovven. Sen ringde de ifrån stallet där jag har Renon och meddelade att det var en häst lös vid ridbanan, de trodde att det var Renon. Jag åkte raka vägen ner för att konstatera att han befann sig i sin hage!
Sen kom stallchefen och sa att de hade sett hästen och hört att den kom från jälla (först då gjorde jag kopplingen) och att de hade sett den springa ner mot sjön. då var kl 19.00.
Så vi åkte ner dit där hästen setts och ner mot sjön, vi vadade ut i gyttja upp till knäna 100 meter för att komma till hästen, och där satt den fast! Ägaren hade precis kommit dit när vi kom. Ena benet var lodrätt helt nere i geggan och hästen låg på sida så min första tanke var att benet var av.
Brankåren meddelades och vi slängde på täcken på hästen som var totalchockad. Slangar fästes runt hästen och släpades några meter åt gången men den försökte resa på sig flera gånger, vilket ledde till att benen åkte rakt ner i leran. Sen fick vi upp hästen (halvblod 167 cm 700 kg) på en presening och vinchade in hästen på en presening till kanten med hjälp av en skotare.
Hästen lyckades efter om och men resa på sig och gå i den allt annat än bra terrängen upp till gården där transport och veterinär väntade. det tog över 2 timmar att få upp hästen, och den ska dessförinnan ha sprungit 3 mil genom ren skog för att ha kommit upp till oss.
Jag känner mig rätt skärrad, det var allt annat än roligt att närvara, dessutom har vi betydligt närmre sjön så sannorlikheten att det hade varit någon av våra hästar hade varit betydligt större. Har dock inga bilder, men de skulle skickas in till uppsala ny tidning ikväll så det kommer väl…
Oh fy vilken grej! 
Hoppas att hästen hämtar sig efter sina upplevelser och är hel! Förstår att alla inblandade måste vara helt utmattade!
Vilken tur att benet inte gick av, det är hemskt att vara med om olyckor och man får vara glad för varje dag som förflyter med hästarna utan att något hemskt händer.
Hittar du en länk sedan så skicka gärna artikeln!
För flera år sedan gick en av grannarnas stora halvblodsston ner sig i ett krondike. Trots att man lyckades få upp stoet ur diket och in i stallet klarade hon sig inte. Inga brutna ben eller så men den fysiska ansträngningen blev för stor. Kämpigt…
oj.. vilken pärs….hoppas den är ok…. den måste vara utmattad…läskigt när dom fastnar i diken och träsk..osv..
Hästen står på ulltuna med dropp och klarade sig rätt bra, rejält halt men inga brytna ben!
Det stog en notis i UNT idag.
http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=77-AV_ID=754690,00.html?from=latestnav
RIKTIGA sjöhästar! Kul vore det att åka dit och kolla.