Häst/ponnylicens
Igår hade vi mätmän hemma för att slutmäta Grynet och Haly. Bägge befanns vara ponnyer och det "ställer till lite problem" för Haly.
Han är ju sedan tidigare tävlad som stor häst och har en befintlig tävlingslicens sedan många år. Måste jag nu betala en ny licens då han är ponny eller hur gör jag då? På Ridsports sida så står det att mätintyg ska åtfölja licensansökan.
Någon som hamnat i denna situation förut?
verkligen ingen? 

Vill du att hästen ska tävla som ponny? I sådant fall får du lösa en ponnylicens och inte tävla som stor häst samtidigt. Min hingst har både häst och ponnylicens . Han är 146 cm hög 
Han är ju slutmätt till ponny nu och det var nu många år sedan jag var i tävlingsbart skick
Det finns nya ryttare till honom som är underåriga det var därför vi tänkte ge honom en chans att få tävla med dom istället.
Men då måste jag alltså lösa ny licens åt honom?
Ingen vuxen har planer på att tävla honom samtidigt, men om jag gör det så använder jag alltså hästlicensen istället?
Om jag har fattat det hela rätt, så tack för svaret! 
Bra om Hallonqvist fattat det hela rätt för det har nog inte jag..
Får dessa hingstar alltså "samtidigt" tävla med överårig (fniss!) matte på ryggen som stor häst och sedan med ryttare under 18 år tävla som ponny?
Men åh Marie, LÄS! RC71 har ju skrivit att hingsten inte får tävla samtidigt som både häst och ponny. Hingsten får alltså t ex tävla som ponny i år och som stor häst nästa år? Så kan man hålla på tills ryttarna tar slut.
Jaha. Så var det med det..
/ virrpannan Marie

#4 Jo ,precis
Så ligger det till. Det ska vara ett stadigvarande licensbyte så att säga. Du får alltså inte kombinera licenserna under samma tävlingsår.
#3 Ja, ponnylicens måste du lösa om han ska gå som ponny. För övrigt se ovanstående 
Då är jag fullkomligt med, tack så mycket!