Nytt om djurskyddet!
From 1 januari 2009 så flyttas ansvaret för kontroll av djurskyddet från kommunerna till Länsstyrelsen direkt. Det ser jag mycket positivt då det kanske kan bli lite kortare handläggningstider av alla djur som far illa runt om i sverige! 
Ett ämne som ju aldrig slutar att debatteras då ramaskri uppstod när Djurskyddsmyndigheten las ner för något år sedan.
Läs artikeln här (tidningen Ridsport)
Själv känner jag att det är enklare att ha att göra med kommunen eftersom de har bättre koll på vilka djur som finns och känner ofta de flesta djurägare på ett eller annat sätt vilket gör att de snabbare kan få reda på om det finns djur som missköts någonstans. Förhoppningsvis kommer det att finnas lika många inspektörer efter att Länsstyrelsen har tagit över men jag tvivlar på att det kommer att bli så eftersom det alltid ska sparas och omorganiseringar som denna torde kosta en hel del pengar…
En fördel är att det troligtvis kommer att spela mindre roll i vilken kommun man bor med tanke på hur lagar och anvisningar tolkas. Det sägs också att det ska vara kostnadsfri inspektion men frågan är hur lång tid det tar innan det tas ut avgifter igen och hur höga dessa då kommer att bli. Miljöinspektionen kommer väl att ligga kvar hos kommunerna? I så fall blir det fler besök eftersom dessa brukar kombineras i samma.
Tvivlar som sagt på att det kommer att bli bättre men det återstår att se!
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
djurskyddet gjorde ingen vidare nytta enligt min mening… många hästar och ponnyer dog pga handläggningstid och mesiga regler… kanske blir bättre nu?
Jag tror absolut på en förbättring! Om man bara tar hänsyn till det fakta att förfarandesättet blir samma i alla kommuner så gör det en hel del. Många kommuner har ju inspektörer som knappt sett en hästrumpa, medans andra (var det runt Sjöbo nånstans tro?) är väldigt nitiska och följer upp allt som inte är korrekt.
Detta visar ju att det system som finns idag när det ligger på kommunerna inte är helt optimalt, och att lägga det centraliserat på länsstyrelsen tror jag är ett steg i rätt riktning!
Träffade vår djurskyddsinpektör idag faktiskt och hon berättade att just nu är det 9 personer i vårt län som arbetar med djurskydd medan det efter omorganisationen kommer det som mest att bli 6 tjänster. Många av dagens inspektörer kommer troligen även att söka andra tjänster inom kommunen och då försvinner den kompetensen som finns idag. Om det klagas på att alla gårdar inte hinner besökas med 3-årsintervall som det är nu då tror jag inte att det kommer att bli bättre med färre personer.
Så nej, jag tror inte att det kommer att bli bättre men å andra sidan kanske vi är bortskämda här i vår kommun med att ha en mycket kunnig och bra person som djurskyddsinspektör!
Det kan dock säkert att bli en förbättring i andra kommuner…
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
Den som vi hade här förut fick ta med sig en personlig vakt till slut… behöver väl inte tillägga att hon inte kunde sitt jobb… vilket liv det var
hon gick runt med boken i ena handen och tumstocken i andra… och var blind i övrigt… katastrof!!! hon fick väl vara kvar 6 månader sen var hon uppsagd…