Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 1044 ggr
[Hallonqvist]
0

Använda skalan

Var inne på danska welshföreningens hemsida och tittade igenom de senaste resultaten. Där ser man att siffrorna verkar snarast vara utdelade enligt kasta tärning-princip. Det är inga mesiga domare som vågar sätta 9 och 5 på samma häst men olika punkter. Man läser allt som oftast 7-8 där någonstans men här var det definitivt spridda skurar mellan bedömningarna. En häst fick glädjande nog anmärkning "visas ALLTFÖR fet". Generad Det var en avelshingst som säkert var gödd med flit.
Är det domarna som tar ut svängarna mera eller är hästmaterialet så olika?
Morgan Johnsson skrev ju en sån bra kolumn i senaste WPN där han absolut trodde att skulle alla hästar visas så skulle det säkerligen bli 35p i snitt. Jag känner inte att jag orkar räkna ut snittet på de danska hästarna faktistk men det hade varit en intressant jämförelse.
Kanske åker danskarna med allt dom har i stallet medans vi är mera blyga och pryda av oss och åker inte om inte allting är perfekt? Räcka ut tungan

Bodde på Flyinge ett år och alla utländska besökare gnällde över samma sak, ingen svensk ville ställa upp på en uppvisning om inte allt med och kring hästen/ekipaget var bländande perfekt. Är vi likadana med våra ponnyer eller vad tror ni?

Vet inte vad jag ville med detta riktig, bara liksom reflektera lite!

ragnhild49
0

vi är mera blyga och pryda av oss och åker inte om inte allting är perfekt?                                                                       Det tror dock inte jag. Jag har sett, speciellt ettåringar, visade på utställningar, ponnyer som jag själv inte skulle komma på tanken att visa upp för någon, ännu mindre dra iväg med på utställning.  I flera fall har ägarna sagt att "dom anmäldes för att få social träning och en anledning till att åka transport". Det måste finnas bättre, enklare och billigare alternativ att träna på det.

Den ponny jag tar med mig, vill jag känna mig stolt över. Sen om den får dom poäng som jag förväntat mig, det är en helt annan historia.

Jag har länge tyckt att domarna är fegisar som inte tar ut svängarna! Jag upplever ibland att man bara flyttar om siffrorna sju och åtta i olika kombinationer. Någon enstaka gång "kastar" man med en sexa eller en nia (så vågat!!). Jag skulle vilja uppmuntra våra domare att använda skalan mer, åt vardera hållet.

Sist men inte minst, man skall ha klart för sig INNAN man ens anmäler, att det kan faktiskt hända, att domaren inte alls tycker att just min ponny är värd några höga poäng. Kan man inte ta det, skall man spara anmälningsavgiften och stanna hemma! Att idiotförklara en person som förmodligen sett många hästar, bara för att h*n inte tyckte att just min ponny var bland dom finaste, tycker jag är dålig stil.                        En snygg, korrekt ponny ser man att det är, oavsett ras!

[Hallonqvist]
0

Jag menade mest ridhästfolk, det var därför jag återknöt till Flyinge när skrev det om "perfekthet" och undrade om det var ett svenskt folkdrag. Unghästar "får lov" att se lite lustiga ut anser jag med. Glad

I övrigt håller jag med om allt du skriver!