Fång
Vår veterinär knackade på dörren häromdagen för en liten artighetsvisit och passade på att berätta att hon under den sista veckan haft hela 4 fånghästar, det var äldre individer som aldrig har haft fång förut.
Det stod ju häromdagen också att en häst blivit avlivad av svår fång på Gotland nyligen.
Har ni hört något ovanligt, kommer det bli nåt som går i år igen tro?

Det är så tydligen så att när daggen kommer tidig morgon och på kvällen kryper sockret från grässtrået ut i vattnet …så här i början av säsongen fram till mitten-slutet av juni är det värst…kan vara idee att plocka in hästarna då-för att minimera risken!
våra går bestämt antal timmar på bete beroende på gräskvalitet och är alltid inne på nätterna, vi har inte haft en enda fånghäst under min livstid och fm mer…. vi har haft från minisar till enorma fullblod på samma bete…

Det har varit för mycket frost på nätterna, då kryper sockret upp i stråna och gör gräset farligt för våra hästar. Vi kommer att avliva en ponny nu iveckan p.g.a fång
Det är tråkigt men ibland finns ingen återvändo när man inte svarar på medicin och sjukdomen har varit plågsam länge….
Vi har inte släppt ut någon på natten ännu. Bara ett par betäckningsston går ute, men de går på gräs på dagarna och i en hösthage på nätterna med hö istället. Mestadels för att pga torkan finns det knappt något gräs i hagarna, och det ska ju räcka hela sommaren. Men med tanke på fångrisken så håller vi samtliga hästar ganska så kort på gräs just nu.
Så tråkigt Agnetha! Lider med dig 
Min hingst blev lite varm i benen och lite gallig för 3 veckor sedan så jag vågade inte chansa så han får gå i vinterhage med ytterst lite gräs. Kiara och en häst till går på några mm gräs bara på ca 1,5 hektar. Jag är så nojjig så jag får ont i magen bara jag ser gräset växa. Det är en hemskt "åkomma" en shettis och en bruksnordis har fått i grannstallet, men de gick ute på natten.
Ännu flera uppmaningar ifrån väst!
Det nyfölade stoet fick kolik ikväll så vi hade ute distriktaren. Efter att stoet blivit färdigbehandlat så passade vi på att fråga om hur hon upplevde fång i år. Och hon sa samma sak. Aldrig har hon haft så många fång-hästar att behandla! Innan hon var hos oss i eftermiddags så hade hon besökt två fånghästar på raken.
Hon varnade oss å det bestämdaste att ha ute hästarna på nätterna då proteinhalterna tydligen var skyhöga nu pga torkan. Något jag inte visste om. Man tror ju att det är med regn när gräset skjuter iväg som det är kraftigt gräs men där fick vi lära oss nåt nytt. När gräset är som mest skavt är det som farligast att äta. Och då talar vi om göteborgstrakten och just nu. det varierar ju så klart från län till län.
Så vi fortsätter ha dom inne på nätterna och ger hö istället ett tag till!

#6 Det är inte proteinerna dom blir sjuka av utan sockerarterna i gräset…

Alla mina går ute om nätterna, alla små föl ston och unghästar + en hingst. 5 Ridponnyhingstar står inne.
#7 Veterinären sa att det inte hade med just frosten att göra, utan just nu är det väldigt torrt i göteborg och gräset som finns är oerhört proteinrikt och får även gamla stötar att reagera. Så fort regnet kommer och gräset skjuter fart så minskar proteinhalten pga växtfarten.
Sen kan dom ju bli sjuka av socker också, men det var inte så hon uppfattade göteborgshästarna just nu, då dom inte haft nattfrost.

Fång är ju en fruktansvärd sjukdom, jag fick ju ta bort ett sto med föl vid sidan för 3 år sedan, det var hemskt. Man vet väl inte vad det är som gör fången igentligen.
Men ston med föl vid sidan är väl inte så hemskt utsatta hoppas jag!
Jag måste ju säga att jag aldrig har hört att fång beror på sockerarter?! Vi odlar vall och i år är högt protein i allt grönt som växer, vi har klarat oss bra från fång här ute på kusten men vi har en väldigt kalkrik jord här, jag har antagit att det beror på det. Det skulle vara bra om man kunde forska ännu mera i "åkomman".
Det är ju olika rön och olika teorier om både proteiner och socker. Förmodligen ligger det lite sanning i allt men inget helt i nåt. Dvs alla teorier är praktiserbara beroende på situation.
Hade en häst som fick fång för några år sedan, och då var betet gödslat med NPK men det kom dåligt med regn så förmodligen blev han förgiftad utav gödningen.
Våra går aldrig på bete dygnet runt och i flera veckor/månader… kan tyckas hårt men dom ber om att få gå in på kvällarna när myggen kommer… och eftersom vi aldrig haft en fånghäst/ponny så verkar dom mår bra av detta och vi har någorlunda koll på hur mycket dom stoppar i sig.. dom hinner vila magen lite under natten och absorbera dagsransonen.. våra får vanligt hö på natten.. men ofta så rör dom inte detta då dom fått nog under dagen….
Ja, långsamt växande gräs är mer "koncentrerat" än snabbväxande som fått mycket vatten… jag tycker det är bättre med lite sent skördat hö än tidigt, det sena får en mindre proteinhalt (oftast) och det tål pållarna bättre än superhö…och så blir det lite grövre i fibrerna =vilket är bra för magen och man kan även ge mer utan att behöva vara rädd för fång… jag har märkt på ponnyerna att dom kissar extra mycket vid hög proteinhalt i foder…(njurarna får jobba extra)… det är en sak man kan vara uppmärksam på… och just svullna ben…slöhet kan också vara en förvarning… så det gäller att känna sin ponny till 100% för att se när något är fel..
Och tro mig vi är inte snåla med foder alls till våra… vår gamla pytte shettis (27år) får 1 liter havre+0,5 liter Musli 2ggr om dagen och allt hö han kan äta…(och nu gräs) och han har aldrig varit sjuk eller för fet.. så matar man rätt kan man ge dom mycket foder utan problem…(jag ska posta en bild på honom i morgon)
vad som är specifikt för de senaste åren är att det är minst lika många stora hästar som får fång, det är inte alls knutet till ponnyer längre. Det är stora tävlande halvblod i kondition, det är gamla halvblod, det är fullblod i och utanför träning, det är avelsston, det är ta mig sjutton hela skalan av hästar, och det är det som är skrämmande för då är någonting i markerna väldigt fel! 

Ja, det finns väl inte längre så många NATURLIGA BETEN kvar? Det mesta är odlad åkermark.
Vad jag har läst mig till, så lär fång vara en FÖRGIFTNING som drabbar mikroorganismer i tarmarna. De dör och transporteras då runt i blodbanorna och kan ge symtom både här och där. Hovarna är det som folk mest känner till, men en häst på väg att få fång kan också svullna både i ben, på korset och inte minst få en hård och fylld mankam. Den kan också bli öm i hela kroppen och därmed känslig och irriterad vid hantering och ridning.
Proteinet i sig är nog inte så farligt, det är det PLÖTSLIGA FODERBYTET som är! En känslig häst kan få fång av att byta höparti eller växla mellan hö/hösilage/ensilage hastigt och lustigt.
Så konstigt som många fodrar sina hästar så är det väl inte underligt att många hästar drabbas? Enorma kraftfodergivor, mycket socker (betfor) och som sagt, ideliga foderbyten grundar nog för fången. Att betet efter frost och vid de ökande sockerhalterna under morgontimmarna ger fång, är väl att betrakta mer som ett FODERBYTE?
Vad många inte alls tänker på är att ett kraftigt nedbetat bete, en "bantningshage" eller sk "fånghästhage" kan göra att hästarna i sin hunger ger sig på giftiga växter = förgiftning = fång.
Plötsligt proteinöverskott (hästen lös i foderkammaren, snabbt utsläpp på kraftigt bete osv) är ju också ett foderbyte i sig.
En annan sorts fång är överbelastningsfång som kan drabba hästar som är för feta, dvs bär på för mycket vikt, en mycket tung ryttare och/eller flängig ridning på dåliga underlag.
Ett uppvuxet bete är mycket mindre proteinhaltigt än ett nedbetat där gräset växer kraftigt fast det knappt syns. Och att gradvis vänja sina hästar vid bete/nytt foderparti är väl bland det viktigaste i hästhälsan idag?

Jag/vi har haft hästar hos oss sedan 1974 och ALDRIG haft någon fånghäst heller …tar ALLTID in hästarna på natten året runt.
jag tror också det har att göra med att det går för fort och blir för mycket.. betena är FÖR bra…sen så verkar många ha dålig bas kunskap om fodring… dom läser en bok om att en si och så stor häst ska den mängden… och fodrar därefter… men tänk om vi människor skulle göra så… en del skulle bli jättefeta och en del skulle bli magra.. det finns ingen perfekt mall för fodring…det är känna och titta som gäller då alla individer både människor och djur kräver olika… det skulle vara bra med mer forskning om denna tragiska sjukdom…allt för många drabbas av den…
Läser en bok? vet du att jag tror inte ens att vissa gör så mycket som det! De flesta fodrar med massor av olika fodermedel för att det lite för att det är roligt (så som jag upplever det). och glömmer bort att fodra med grovfoder som grund, för min del är krafftfoder endast ett komplement om värderna inte är tillräckliga i grovfodret. vårt mål varje sommar är att få ett komplett grovfoder som möjligt. men vi tillsätter alltid selen och betfor i foderstaterna. Sen tåls att tillägga att jag har som hobby att räkna foderstater och att jag inte påstår att någon annan fodrar fel utan det är min personliga tolkning och åsikt. 
nej… det finns många som inte ens läser bok… skrämmande…fast det gäller inte bara hästar utan alla typer av djur…först skaffar man djuret och sedan när det går åt pipan så börjar man lära sig eller i värsta fall… skaffar en ny då det var "fel" på djuret…
Hö är A & O… jag tar gärna hö med lite mindre näringsvärde för att kunna ge dom mycket och toppa formen med kraftfoder… är det FÖR bra hö så blir ponnyerna feta och får därför mindre giva…. ofta så har jag en hel drös med olika fodersorter då alla har olika smak… jag var senast igår på foderaffären 4 mil bort för att köpa ett svindyrt engelskt foder till Flash Jack, han är väldigt kräsen.. och har för tillfället svårt att koppla av och äta gräs i hagen… (damerna lockar) men alla har vi säkert våra knep för att få fram rätt matsedel till våra älsklingar… alla sätt är bra utom dom dåliga 
Jag tror inte att detta är foderrelaterat genom överfodring i krubba.
Jag tror att våra marker inte är helt okej.
Och att det är däröfr individer som aldrig i hela sina liv haft fång innan drabbas nu, och att det är därför det numera syns på varenda hästras.
Jag önskar det vore en sån enkel grej som att lära ut foderlära, men ändå säger mig mitt inre att det är något annat som ligger bakom de här utbrotten.
Kanske att det till och med har med klimatförändringarna att göra. Varma vintrar som inte längre sätter tjäle i marken. Vem vet vilka organismer som ligger där och gror för att sedan i kombination med tex perioder av torka eller nattfrost frampå försommaren utsöndra gifter som ger våra hästar fång.
Något måste det ju vara……. 
Dels klimat ändringar och även att det förädlas inom jordbruket.. kan vara "boven" …hövallar/betesmark är ju oftast insådd med ett fåtal grässorter, den gamla betesvallen hade många olika örter som gjorde gott på sitt sätt.. gammaldags vall ser man inte så mycket av idag…
Jag antar att foderpriserna kommer att stiga i år i och med Dieselpriset.

#19# Jag håller med dig om hö………jag tar oxå gärna ett hö som är skördat sent(hösilage) Hör och häpna men i vinter har jag haft ett super Hösilage skördat i mitten av Oktober !! Ovanligt sent blev det men ack….så bra det har varit!Mina hästar har varit jättefina i hullet med kraftfoder och fritt med hösilage.

Ja det här med grovfoder som största och viktigaste del av foderstaten är det nog si och så med… En häst lever inte av havre eller kraftfoder men kan leva gott på enbart hö…
Och jag tror bestämt också att problemet hänger ihop med den moderna monokulturen, vallarna är ensidigt sammansatta jämfört med gamla tiders slåttervallar och naturbeten. Och i värsta fall också gödslade med konstgödning. Det kan inte vara bra!
Men en stor del av felet, tror jag, ändå ligger hos människan som sköter djuret. Snabba foderbyten som sagt, farligt farligt!
ohhh.. Ronne har växt på sig väldigt bra !!!
massan kommer fint…. NICE!!! bra jobbat !! han är så vacker… jag kommer ihåg den raggiga lille telingen som försiktigt gick av transporten i oktober 06…blyg och försynt….100% en annan ponny idag…. jag ska definitivt boka ett av mina ston framöver…
Wales har en mildare klimat än vi… men även dom har haft konstigt väder under de två senaste åren… fång?
tja, ponnyerna som showas har ju ganska sjyssta fång-fötter vid inspektion….
Men det är ju inte foderrelaterat av samma anledning som när våra i sverige blir sjuka. Dom göder ju hästarna med flit. hur det är på dom frigående hästarna vet jag inte. träffade på ganska många förra året och deras fötter såg alla fina ut.
Men de har antagligen ingen tjäle i marken, men frost borde de ju ha. Den fången är väl överviktsrelaterad känns det som.
En sak som jag oxå har tänkt på, Bönderna som har kor ute hos oss verkar vänta väldigt länge med att släppa ut dem på grönbete, flera bönder har inte släppt ut sina kor än! Jag pratade med en här om dagen och han sa att det väntar tills de att gräsets värden är ganska jämna med silaget. För annars blir det lite av en näringschock! Så igentligen så skulle vi hästmänniskor vänta till midsommar med vårat betessläpp för då brukar vi iaf skörda vårt hö!
#26 "Men en stor del av felet, tror jag, ändå ligger hos människan som sköter djuret. Snabba foderbyten som sagt, farligt farligt!"
Håller med dig. Sen är det tyvärr så att man som inackorderad hästägare inte alltid har så mycket att säga till om vad gäller vissa foderbyten osv. Lycka vore att kunna bestämma själv hur man vill göra med bete, foderbyten och uppstallning…
Förr i tiden släppte bönderna sina djur på naturbete efter midsommar, i alla fall här omkring. De hade flera bra anledningar till det, bl.a.
* färre parasiter kvar i markerna från året innan
* som tidigare sagts är gräsets värden mer stabila och risken för frost är väldigt låg. Hästana släpptes på bete när gräset var ca 7-10 cm högt.
* risken för att drabbas av gräsbetessjuka ansågs betydligt högre innan midsommar
Nu är det ju inte säkert att allt detta stämmer exakt med dagens forskning men det kanske inte är så dum idé att vänta tills efter midsommar med betessläpp trots allt?
Idag används "fin" åkermark i större utsträckning till bete för hästar vilket sannolikt även gör sitt till. Våra unghästar tillåts inte heller i samma utsträckning att se lite "magra" och "fula" ut under uppväxten utan de ska helst vara färdigväxta och ha ordentligt hull som 1-2-åringar. Det finns säkerligen betydligt fler faktorer som spelar in men man kan i alla fall konstatera att dagens hästhållning och kunskaper skiljer sig en hel del mot tidigare…
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
..många av den gamla tiden knep och kunskap går förlorade med tiden.. vilket är himla synd… har inte tänkt på det men våra går inte ut på "bete" förrens till midsommar… så har vi alltid gjort…