Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettavel-uppfödning
Läst 1313 ggr
[Hallonqvist]
0

Avel och etologi

För ett antal år sedan så sålde jag min gamla läromästare. Det visade sig att köparen var etolog. Då hästen såldes för att ge plats åt våra welshar så kommer samtalsämnet naturligt in på avel. Hon var nyfiken och ville veta mer om hur man praktiskt gick tillväga och hur ponnyaveln fungerar. Hon undrade om semin användes inom ponnyraser och när vi sa att till största delen är det naturligt så sa hon tack gud ske lov för det.
Vi ryckte väl mest på axlarna under tiden som hon föreläste om riskerna med semin. Semin har ju ökat explotionsartat de senaste 10-20 åren iallafall med större använding av framförallt fryst och transport om jag förstår publikationer rätt.

Detta är bara ett minne jag har, av hur upprörd hon blev över vetskapen att semin är mer regel än undantag på stor häst. Hon var rädd att man på sikt skulle avla bort de naturliga instinkterna hos stona gällandes i princip sett hela det hormonella spelet. Allt från att höra hingstgnägg och få reaktion via hypofysen till att stimulera äggproduktion och senare betäckning.

Detta har jag haft i bakhuvudet den sista tiden. Allt oftare läser man om frustrerade stoägare som inte får sina ston i brunst, eller så vägrar dom stå för hingst när dom väl brunstar.

De senaste åren så har tankarna börjar komma krypande hos mig med. Ponnyston som är på betäckning hemma är det aldrig några problem att betäcka. De brunstar som klockor och står villigt för hingst de flesta dagar i brunsten. De visar tydliga brunstsymptom med alla klassiska tecken och de "talar" till hingsten som ston gör. Öronen fram =villig öronen bakåt= vill inte osv.

Men så de senaste har vi stött på ston av "seminras" såsom halvblod/varmblod och då har problemen börjat. De kommer inte i brunst som de ska, perioderna är oregelbundna, de lider av total avsaknad av kunskap att kommunicera med hingst och skickar hela tiden dubbla signaler. Visar brunstsymptom men sparkar av bara f*n. När han uppvaktar blir de paralyserade och vet inte hur de ska reagera. Ibland reagerar dom av rädsla och oförstående. Osv osv, listan kan göras lång av deras signaler men jag vill bara förmedla en överblick.

Nu har dessa ston efter lirk och lock och pock ändå blivit betäckta till slut och slutet gott allting gott.
Men ändå. Ska det verkligen var så här eller är det helt enkelt så att ston som semineras och som aldrig får träffa hingst tappar sin förmåga att bete sig såsom etologin är menad. De ärvs ju genom det sociala arvet ner till sina föl som i sin tur blir än mer oförstående inför kontakten med hingst.
Naturligtvis tar detta oerhört många år, men jag tycker mig ändå ana en tydlig tendens genom att sortera "enkla och svåra ston" och ras…

Jag är på djupt humör idag och då sätter tankarna igång. Men jag värnar om det som var menat från början och tycker att detta är ett oerhört intressant - och tankeväckande! -  ämne.
Vad har ni för åsikter och egna erfareneheter om detta? Här inne finns ju gott om människor som sysslar med avel via naturlig betäckning, och det skulle var intressant och höra era historier kring de små signalerna som stona visar och hur ni tolkar det i det stora sammanhanget.

sanderfors
0

Jag har läst flera kurser i ekologi och det är otroligt tydligt om hur lite kan rubba ett helt system inte bara gällande hästar. Vi har tagit bort mycket som har varit naturligt hos hästen. Polygyni lever hästarna naturligt i, vilket är dessamma som haremsflock. Var är den då? och hästens sociala liv i största allmänhet, På många ställen ser man tyvärr hästar som går själva i hage. Det kanske inte är så lätt att plötsligt bli uppvaktad av en hingst. Jag är helt inne på samma spår som dig hallonqvist.

Arhults
0

Jag har seminstation,  när jag gick kursen nere på Flyinge och stod i begrepp att öppna min station rekommenderade dom starkt att man ska ha en egen hingst på stationen.

Det räcker med en liten en typ shettis, men inget är så bra som att brunstkontrollera med hingst.

Vi har nu 6 hingstar på station + ett par unghingstar, så vi har inte märkt något av att stona brunstar mindre p.g.a att dom semineras.

Skaderisken för hingsten är så mycket mindre med semin. Men man ska inte tro att ultraljud är ofarligt. Vi ultraljudar inte mindre B ponnyston eller shettis ston.
Mina egna welsh ston som betäcks naturligt brunstkontrolleras endast mot hingst. Vi ultraljudar inte dem efter betäckning.

Däremot mina ridponnyston ultraljudas för att kolla dräktighet och ägg!

Nu vet jag att det finns stationer som ej har hingst och då får man förlita sig på ultraljudet för att kolla brunster.

Fourjoy
0

ja, bra fråga… jag tycker också det är synd att frångå naturen… det är väl rätt så klart att det kan bli problem när dom aldrig upplevt det rätta sättet…eller varit i närheten av en hingst…den naturliga kedjan bryts..

likadant att dom får stå ensam i en hage… det blir fel socialt när dom sedan träffar andra… vi har haft några sådana och dom kan bli direkt elaka ibland i flock.. vi har en stor valack nu som bara tål 1 ponny…stona och unghästarna kan man inte ens gå förbi hagen med utan att han anfaller…vi har fått sära på dom två och övriga… vanligtvis har vi en lite större blandad flock..

Ultraljud är bara i yttersta nödfall…vilket inte är ofta…

sanderfors
0

Jag tycker det är jätteintressant med det här med ultraljud, men vad är det som gör att det kan vara "farligt"? 

Jag hade tänkt ultraljuda min efter betäckning men hon är welsh och mindre b-ponny och blodprov verkar ju dock inte vara att lita på? Finns det något annat sätt att kontrollera dräktighet på?

#2 upplever du att det är skillnad på Welsh och Ridponny? 

Nyfiken i en strut!

Arhults
0

Det farliga är att veterinären kan penetrera tarmen med proben(ultraljudet) om dom är trånga. Det är tyvärr oftast dödlig utgång då ändtarmens bakterier går rakt in i ponnyn.

Detta kan även hända när man betäcker naturligt men små ponnyer har små ändtarmar om man jämnför med halvblod. Oftast är det inga problem speciellt om ponnyn är snäll och står still. Hoppar den oroligt runt bör man sedera den eller bremsa stoet.

Så fort stona blir stimmiga bremsar vi dem för deras egna skydd. Jag ska nu också säga att jag har aldrig varit med om att detta har hänt men man hör det hända någon stackare varje år.

Ridponnyer är ju oftast större ponnyer, men jag har ett eget c ponnysto som sparkade över bakbenen på seminspiltan när jag seminerade henne. Hon är aldrig ultraljudad. Säkrast så. Efter dom har fått ett föl brukar stona i regel lugna ned sig lite.

Jag har ju hingstar ute i hagarna runt stona så dom brukar hjälpa till att kontrollera brunsterna.

sanderfors
0

Hjälp! Nu kommer jag att drömma mardrömmar… tror att jag har tagit mig vatten över huvudet, jag kommer ju ha 2 indevider som kommer att flaxa omkring!

Arhults
0

Men till 99% av alla ston som ultra ljudas går det bra. Men är dom mindre kan man brunstkontrollera mot hingst, så har man gjort i alla år tidigare innan ultraljudet kom.
Jag gör det alltid på mindre ston som betäcks naturligt. Att bremsa är enkelt och fungerar utmärkt på de flesta.
Man kan också leta reda på en liten veterinär med små händerFlörtsom passar små ponnier.
Vi får förfrågan varje år från shettis sto ägare om vi vill ultraljuda men där går gränsen för oss!

Du ska se att det går bra.

sanderfors
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej… ja vi hoppas på det! 

Bild Renon 29 maj