Freestyle dressyr
Hej tänkte berätta om att min dotter Stephanie Linde som tävlade freestyle dressyr med både Briolen Jake och Duncarra Beauty i lördags, vad är då fresstyle dressyr jo det är så att barnen får komponera ett eget dressyr program till musik där det finns tre svårighetsgrader där det ska ingå ett antal moment.
Med Beauty red hon ett program där det ingår: enkelt byte, förvänd galopp, 10 m volt i galopp, mellantrav, mellangalopp, ökad skritt samt mellanskritt, man skall dessutom vara utklädd och musiken skall passa rörelser samt utklädningstemat.
Med Jake red hon; mellangalopp, bakdelsvändningar, mellantrav, serpentinbågar i trav med 10 m volter inlagda i bågarna två stycken, två halter samt trav till skritt till trav moment och deras tema var Elvis Presley
Det är så otroligt roligt att se barne hur fint dom får ihop programmen, det vart en lyckad dag då Steffi vann med Beauty och kom på delad andra plats med Jake
Det är en dressyrdomare som dömer själva dressyrprogrammet sedan utser man fyra juryn som dömer allt det andra, bästa utklädnad, bästa timing i program m.m
Detta skulle många prova på för det är så otroligt roligt, bifogar lite bilder nedan

Jätterolig tävlingsform! Men vart hittar man sådan tävlingar? Är det en organisation som anordnar eller är det upp till respektive klubb? Vilka domare dömer sådant, för dom måste väl ha en utbildning "på det estetiska"?
Detta skulle jag gärna vilja göra!

Hej Hallonqvist
Det var Knivstaortens Ryttarklubb som arrangerade detta som klubbtävling, det är vanliga dressyrdomare som dömer och i juryn vet jag att det var två andra domare som dömde men hur och vad vet jag ej riktigt, men som sagt det är en rolig tävlingsform och barnen har jätteroligt samt att dem lär sig att tävla och göra dressyr program till musik