Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 3153 ggr
MalinB
0

Trimtips för welsh cob!

Fram med era bästa tips för utställningstrimmning!

Jag har stora problem med Pruttens man, vet inte hur han ska vara friserad. När man tittar på bilder från utställingar så tycker jag att man ser alla varianter från vildvuxet till dressyrryckt.

Men vad är det ultimata framförallt när det är engelsk domare…..

• Längd?
  • Tjocklek?
  • Sida? Här är jag ganska säker på att höger är "rätt", eller?
  • pannluggen, hur ska den se ut?

Sedan svansen, hur sjutton får man till "penseln" snyggt? Är tvärklippt helt tabu?

Övriga tips hur man piffar till på bästa sätt.

Tywysoges
0

Du har rätt om att manen ska ligga på höger sida. Det var dom väldigt noga med när vi började hantera fölen i Wales, att den låg rätt.

Själv tycker jag att manen inte ska vara vildvuxen och jättelång, men det får gärna se lite vildvuxen ut.

[Hallonqvist]
0

Fast jag måste nog säga att det inte alls är så kvissligt som folk säger angående manen på höger sida. Har visat för flertalet olika engelska domare med manen på vänster sida och man får inte en sämre placering för det.

För övrigt tycker jag personligen att det är snyggt emd ridhäst trimmade vobbar. dvs kort man och välfriserad svans. Antydan till penselklippt längst ner men absout inte så kort som till hasarna. England har inte sveriges flygfän, och våra ponnyer behöver sina svansar för att vifta med så den lämnar alltid jag hyfsat lång, inte heller då med negativ kritik.

Tywysoges
0

Notera att jag skrev i Wales. Huvudsaken är att manen är på samma sida.

[Hallonqvist]
0

dåså! Flört

MalinB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittils har svansen fått vara orörd så den är lång och tjock men väldigt tunn upptill så äppelrumpan syns!

Lorita
0

#5 den svansen hade jag flätat

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MalinB
0

#5 Svansroten menar du? Eller hela svansen?

Den är inte alls så buskig när den är tvättad och borstad!

Lorita
0

En snygg utanpåliggande fiskbensfläta

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ragnhild49
0

Nej, nej,nej!!!!!

Aldrig en flätad cobsvans, däremot en cobfläta i manen.

MalinB
0

Och vad är en cobfläta?

(och givetvis ingen svansfläta, det är för mig för ardenner och shireOskyldig)

Fourjoy
0

cobfläta är en liten fläta som sitter strax bakom örat..Flört

Jag har provat "cob" svans på min svarta.. det är rätt häftigt.. men jag skulle nog inte ansa den så hårt som dom gör i England… min gulings svans fanns det inte mycket kvar av på dom sista utställningarna han var med på… typ tre strån… och över hasen kort…och han som hade så tjock och fin svans… men man kan trösta sig med att dom växer ut…

MalinB
0

Så till nästa fråga!

Svart eller genomskinligt lack på svarta hovar?

ragnhild49
0

Jag har i princip aldrig behövet besluta om det, eftersom jag haft mest vita hovar att lacka. Personligen hade jag valt genomskinligt även till en ponny med svarta hovar. Man måste dock skura hovarna noga, så att det inte finns någon smuts eller annat kvar på hovarna.

Lite OT: jag var på en westerntävling en gång, och blev synnerligen förvånad, då jag mötte flera vackra fuxar med vita stumpor och…….SVARTA hovar.

MalinB
0

När mitt fullblod gick litestörre lopp så brukade han ha rött och glittrigt hovlack, riktigt vidrigt men ganska kul eftersom våra stallfärger var orange och rött och jag försökte färgmatcha allting.

Då håller jag mig till klarlack på utställningarna framöver också. Funderade litepå om domarna kanske börjar tro att man försöker dölja något om man lackar svart.

[Hallonqvist]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spinner vidare på trimningstips.
Vissa cobbar har ju ganksa generöst med skägg under hakan, även damerna Generad och då brukar jag använda en rakhyvel som ursprungligen kom ifrån IVA där moster arbetar. Den är av grövre typ för att kunna raka bröstet på håriga karlar som kommer in.
Denna hyvel tar rubb och stubb och är mycket vass med bara två blad som sitter lite glesare, alltså är det mindre risk för att göra jack.

Sedan när jag fått det hyfsat kort så tar jag fram tändaren och håller lågan under (en bra bit under såklart!)
Det är inte så farligt som det låter men det krävs att hästen inte bryr sig om ljudet som uppstår när det fräser lätt
Det blir väldigt snyggt iallafall och utväxten blir mjuk och fin!

PernillaJ
0

Jag brukar använda effileringssax (urtunningssax; enkel i mitten och dubbel till höger på bilden) under käklinjen och ta många små tag från olika vinkar. Det där med öppen låga under hästens huvud har jag aldrig vågat mig på…