Jobbiga fölningar
Tips önskas för nu börjar jag bli lite smått nervös igen.
Grynet ska ha om ca en månad, så det är några veckor kvar. Hennes problem är att fölningarna i sig går bra, men hon har så fruktansvärt ont efteråt med kraftiga sammandragningar under många timmar. Första fölungen gick "okej". Med andra hade hon oerhört ont (okontaktbar) under 10 h efteråt och kastade sig vilt i boxen. Nu börjar det bli dags för nästa fölning och jag börjar ju nu bekymra mig för om hon kommer ha det lika jobbigt denna gången.
Är det någon som kan bryta mitt hjärnsläpp och komma med små uppslag på något man kan göra antingen förebyggande eller som direkt åtgärd efter fölning? Vi brukar alltd skilja på mor och föl, men hon är inte typen som springer utan står mest och gnäggar. Vi har funderat på att ladda med lite B-vitamin och kanske spruta henne, det är ju kramplösande men hjälper det även mot krampande livmordrar? Sist hade hon så ont så jag tvekade nästan inför att betäcka om henne. 
Tips och ideer mottages mycket tacksamt!
(Fröken ifråga)

Har inga tips eller ideer men håller alla tummar och tår som finns. Väldigt smärtkänslig fröken?
Magnesyl kanske lindrar lite i alla fall… annars så skulle jag nog be veterinären lämna lite smärtstillande åt henne.

#2 Håller med. Kontakta en veterinär för rådgivning. Låter jättejobbigt det där 

#0 Stackars liten=( Känner igen det där, men av egen erfarenhet, tyvärr….med eftervärkarna alltså…. Första barnet , ingenting… Andra barnet, vidrigt mkt smärtor i 10-11 h och tredje (och sista!), nästan galen av smärta av och till under ett dygn, och sedan hanterbart under ytterligare ett dygn…. trots att jag fick äta smärtstillande som godis….
Så tala med veterinären!! jag tycker att damen behöver hjälp med smärtlindring eftersom det förmodligen blir lite värre efter fölning…..
.. Vet. kan säkert skriva ut något bra till henne som hjälper… åh det är så jobbigt när dom har ont… man har lika ont själv… Hoppas allt går bra för henne…
Min fölis kan komma vilken dag som helst…. hua så spännande….kan knappt sova på nätterna…. trots att stoet är i England så jag slipper vaka…
Jag hade också kontaktat veterinären i god tid så får du säkert något smärtstillande åt henne om det nu är så att hon får lika ont denna gången.
Stackars liten. Hoppas allt kommer att gå bra.
Måte återkomma här och säga att det hela gick helt och hållet komplikationsfritt denna gången! Inte minsta lilla antydan till kramper. Så nu kan vi slappna av lite mera till nästa års fölning 

Måste bara lämna en liten kommentar. Vet ej om det haft någon
betydelse men ändå.
Fick rådet för ca. 3 månader sedan av en veterinär att man kan ge lite överdoserad B-vitamin i hennes foder. B-vitamin ger man ju t.ex som kramplösande vid kolik. Då i injektion. Men veterinären menade att man såg till att hon har höga halter av B-vitamin i blodet så kanske det kunde underlätta vid eftervärkar.
Inte vet jag om det är det som gjorde att det gott så himla lugnt till denna gången. Men helt klart ska jag komma ihåg det till nästa år och då oxå börja ge henne lite överdoserad b-vitamin i fodret inför stundande fölning.