Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettsektion-c-welshponny-av-cobtyp
Läst 2915 ggr
sanderfors
0

Omregistrering

Jag funderar omkring det här med sektionerna, Min hingst blev mätt idag och har dock vuxit ur sin sektion rejält (han är 2 år och 140 cm) men hörde för en tid sen av mig till Ingela och tog upp frågan -vad händer om han växer över? om jag förstod svaret rätt så händer ingenting utan kan först när han fyller sju år registreras om till sek D.

Jag tycker personligen att det är väldigt konstigt, tycker att de automatiskt borde höjas en sektion.. För hon visste väl inte riktigt hur det skulle bli då han löser licens nu som cobtyp och när han fyller sju trodde hon att jag skulle få betala tillverkningen av ett nytt licenskort bara…

Jag tyckte att det var lite luddigt! Men från och med idag har jag en övervuxen cobtyp….

Fourjoy
0

himmel.. vart kommer den storleken ifrån?? mamma är runt 134 och pappa ca 136…farfar? men är Ronne 140 nu så kan han kanske krypa upp ytterligare 5 cm…. en bra storlek… spännande… D kanske är en bättre sektion för honom?? med hans långa ben så kan han bli intressant för ridhästavel… Glad   skulle nog behållt honom….Flört

hans lillebror född 24/4 ser inte heller liten ut brevid mamma Row…. tvärtom ser han jättestor ut…. men jag hoppas han stannar på maxad C eller mindre…, dock så har Jack lämnat stora föl på små mammor ibland…. Förvånad  nåja, det återstår att se….

ZABA
0

Jag tror inte du behöver vänta tills han blir 7 år (slutmätning vid 8 år) förrän du kan (bör/ska) registrera om honom. 

Är han redan över godkänd höjd för welshponny av cobtyp så ser jag det som att du kan omregistrera honom nu. Kan väl vara bra att ha det gjort före eventuell licensiering plus att du då får honom bedömd som welsh cob vilket kan numera tydligen tillhör.

Sänd ett aktuellt mätintyg och passet i sin helhet till registratorn i SWF. Kanske bäst att du stämmer av en gång till med licensansvarige Ingela och ev. SWF:s ordförande Gunn för säkerhets skull.

Fourjoy
0

Någon av Ias sektion C var väl för stor på hingstvärderingen förra året? namn? en snygg mörk fux… har för mig att han blev " klassad" som D direkt.. samma dag?

sanderfors
0

Dock så har jag inget mätintyg utan han mättes för hälsoundersökningen för hingstlicensen. känns onödigt att ta ut mätman för en 2 åring, men känns både invecklat och knepigt.

Fourjoy
0

synd att du inte bor närmare… jag behöver mäta mina damer snart.. då kunde han mätas samtidigt.. men du får gärna mäta honom samtidigt om du vill?

sanderfors
0

För min del spelar det ingen roll vilken sektion han är registrerad i, antar att han dock är "för liten" för att vara cob. Jag väntar gärna tills att han är 4 år då han ska mätas, men om det finns bestämmelser för hur han ska registreras om så gärna för mig. Jag tycker att det är så luddigt de här med sektioner som bestäms av mankhöjden. Papperna angående licensen är redan inskickade inväntar bara svaret på DNA -typningen.

PernillaJ
0

#3 Du kanske menar Ias-ägde Thunderbird II, brun av sektion C-stam och fölreggad som sektion C, men övervuxen som unghäst? Han anmäldes och visades förra året som sektion D (hade mätintyg på 140,0 cm med sig till visningen) så det var inte så att han "klassades som D samma dag" precis.

Han fick urusla poäng på visningen (32 p) och kastrerades kort därefter, men det är en annan historia.

sanderfors
0

Jag har inte läst rasstandarden för cob men jag antar att storleken är en fördel.

Får jag fråga om det var något särskillt som sänkte poängen, jag tyckte han var väldigt fin, kort och kompakt i kroppen.

Fourjoy
0

oopps… det var hennes andra hingst jag hade i bild i huvudet…

PernillaJ
0

#8 Thunderbird inmättes till 143 cm visningsdagen, skena 20 cm. Jag minns inte riktigt kritiken, men han fick delpoängen 67766=32. Kanske ex-matte Christina kan snoka fram protokollet? TB gick även sist av fem visade treåriga sektion D-hingstar i utställningen (brons), han hade inte precis någon lyckad dag.

Liite oväntat att TB skulle få så himla lågt eftersom han i september 2006 fick 98888=41 poäng och blev reserv BIR på utställning! Nästan en prestation att sänka sig 9 poäng på ett halvår. Jag kallade honom skämtsamt "Sveriges snyggaste 32-poängare" efter visningen…

Hursomhelst är han numera en förhoppningsvis lycklig och uppskattad valack hos sin nya ägare.

#9 Mörkfuxen Ias Comed Hedegog 42-0013, som kvalitetsbokfördes förra våren med 98887=40 p, håller sektion C-mått, han är inte något gränsfall.

Fourjoy
0

återigen skumt system?? när det blir så oerhörd skillnad på poäng???  32p. låter lite tycker jag….

Just det.. det var Hedgehog som visades samtidigt med BJ.. men fick utgå… påminner mycket om sin far HT..

PernillaJ
0

#11 Jag vill inte hålla på och rätta dig hela tiden, men han heter ju inte Igelkott… (Ias) Comed Hedegog betyder "flygande komet" på walesiska. Räcka ut tungan

sanderfors
0

Ja återigen det där med premiering och låga poäng, jag vet inte om jag vågar mig iväg.. jag hade nog inte kastrerat om jag fått 41 p ett halvår innan! då har jag nog trott på min personliga smak!

Men ska cobbarna vara stor eller? förlorar jag på storleken?

[Hallonqvist]
0

Jag var där på visningen och såg alla hästar och jag tyckte att 32p var i lägsta laget. Men jag tror inte att det går att jämföra med utställningsresultat från året innan på unghästar. Var han aningen mindre då kanske och mer relaxad och bedömdes som en sektion C, så kanske han såg fin ut! Om man ser till typ-poängen. Kommer han ett år senare och är högre i rocken och ska dömas som en sektion D men fortfarande är liten för sin sektion så åker ju typ-poängen ner så just det kan jag köpa, att det skiljer mycket.
Rörelserna minns jag ingenting om så det säger jag heller inget om. Där får dom som vet bättre komma med veto om vi nu ska disskutera enskilda individer.. Flört

ragnhild49
0

Jag kan bidra med kritiken (siffrorna har ni redan i inlägg #10)  för Thunderbird II som var i min ägo vid visningstillfället: "Lågställd hingst av tyngre modell. Naturlig resning, kraftfull bog, kort sluttande kors. Från sidan grovbent, tåtrång fram. Kort skritt. Svagt bakbensarbete i trav."

Jag anmälde honom som sektion C. Han mättes av mätman här hemma, efter det att jag anmält honom. Jag tog kontakt med nämnden på visningsdagen angående mankhöjden och man sa att han skulle visas med cobbarna. Jag tror faktiskt att det blev lite förvirring ändå, där och då, för jag undrar så över kommentaren "av tyngre modell". Jag hade kunnat köpa det om han bedömdes som en sektion C, men han visades ju som cob!?

Det stämmer som Sofia skriver att när TB fick 41 poäng och blev reserv BIR ett halvår tidigare var han fortfarande en (visserligen maxad) sektion C, och visades i den sektionen.

Vid hingstvisningen var TB väldigt spänd, vilket förklarar gångartspoängen, särskilt skritten blev lidande.För min del rasade inte världen samman pga TBs usla poäng. På hemvägen var vi mest roade av de ovanligt dåliga poängen… Den andre hingsten jag hade med mig, Ias Comed Hedegog, gick det ju desto bättre för

Fourjoy
0

lågställd?? vet jag inte om jag kan hålla med om ….. och tyngre modell som cob?? hm… undrar vad dom tänkte på då?

gångarterna är såååå svårt…. min svarta rör sig riktigt bra men han har aldrig visat det dom få tillfällena han varit ute….och poängen har blivit därefter… Ledsen

sorry… spelling…HEDEGOG Flört

MalinB
0

Nämen, jag har ALLTID läst det som "Kammade Igelkotten" och tyckt att det var urgulligt.

Och så som vanligt en frågaOskyldig, vad räknas som en LITEN cob och vad har det för betydelse för poängen på typ? Om det inte vore önskvärt med sek D runt 140cm, varför är då gränsen satt där? Är det "ju större ju bättre eller"?

/ Malin som önskar att hennes cob stannar som ponny……

sanderfors
0

Den frågan var faktiskt bra, #17, mitt sto som jag har är 120 cm och inte rastypisk tydligen pga mankhöjden… men ändå har hon fått 39 p och 38p på utställning. Man ska nog hitta sin favoritdomare och bara åka dit där denne dömmer…

Fourjoy
0

ja… storleken är ju satt till vissa gränser så då borde dom höjderna vara accepterade som rastypiska… alla kan ju inte vara maxade…. då blir ju till slut alla övervuxna…. nä !!  alla storlekar behövs…. bättre att kompa olika storlekar av C istället för att blanda in mountain om man vill få ner storleken lite..

Kiara är av jättefin rastyp… hennes storlek spelande ingen roll när hon fick 39p…. lyssna inte på avundsjukt folk…Flört 

PS… Liselotte Erixon gillade Kiara….(39p.) Glad

sanderfors
0

jo Liselotte gillade Kiara men inte Ronne… så mkt tycker jag inte att det skiljer! Flört

Fourjoy
0

det kommer ska du se… Ronne är långt ifrån "färdig"

jojjehanna
0

#12 tack! jag har funderat på om det var stavfel eller bara på skoj skull och så är det ett helt annat ord…