Welshponny iFokus

Welshponny

Etikett: utställning-premiering
Läst 1263 ggr
evej00100
0

Kanske borde ändra visnings sätten?

Efter hingstvisningen var de många som var besvikna och upprörda över resultat och vetrinära utlåtande.

Så jag har funderat lite: Man kanske skulle visa varje hingst både vid hand och lös och att det är 2 veterinärer som besiktigar hingstarna.

Samt som jag läte i ett annat inlägg att man skulle öka antalet bedömings punkter!!

Jag vet inte hur mycket man får ändra och så för jag är väldigt ny!! Skrattande

Vad tror ni?

Arhults
0

Jag tycker att man ska innan visningen visa sin hingst på klinik för hingstbesiktning. Då finns det ingen veterinär som är knuten till avelsvärderingen utan allt blir en hingstbesiktning av en helt oberoende veterinär.

I Holland får inte heller hingstar som ej har spermaprov visas eller bli godkända. Då spelar det ju heller ingen roll om testiklarna ligger huller om buller om man har ett spermaprov som påvisar att hingsten är fertil!

Tywysoges
0

Håller med om att det vore bättre att göra veterinärbesiktningen innan.. bättre för alla parter tror jag…

Fourjoy
0

.. bra ide om att ha ett oberoende friskintyg…Skrattande  alla kan väl fundera och skriva ner ev. förslag så kanske man kan skicka in en motion om ändringar?

PernillaJ
0

Vettigt förslag att alla som har åsikter sätter sig ner och formulerar konkreta och konstruktiva förslag till förbättringar, kanske i form av motioner till årsmötet den 24 maj. Kallelse till årsmötet ligger på SWFs hemsida, tyvärr framgår inte när motionstiden går ut - någon som vet?

Om det skulle vara så att motionstiden till 2008 års årsmöte redan gått ut kan man dela med sig av sina förslag genom att skicka en skrivelse till styrelsen, eller aktivt delta vid avelskonferens eller andra sammankomster. Föreningen blir vad medlemmarna gör den till.

Tywysoges
0

Ett tips (kan inte åka på årsmötet) är att ta upp det på övriga frågor. Brukar man göra med motioner som inte kommer in i tid

Fourjoy
0

tror att motionstiden gått ut för årsmötet…?

ja då är det väl bara sätta igång att fundera allihop!!!  och var inte blyga nu… inga frågor eller funderingar är dumma eller inte värda att ta upp…. !!!  varför inte ta chansen att skapa något nytt och bra som fungerar för oss alla??

1. Jag tycker att det ska vara valfritt om man vill visa upp ett giltigt/färskt friskintyg eller att man gör besiktning på plats vid premiering (som idag)

2. Många fler punkter i bedömningen som poäng sätts.

3. Att samla utställnings/tävlings resultat över tex 1 år som grund för avelsvärderings värde. Finns redan idag på ett sätt med avelsvärde bokstav.

Kris_J
0

Av SWF:s stadgar framgår att motionstiden utgår 1/2 samt att till beslut får endast tas upp frågor som framgår av kallelsen.

Veritas odium paretFörvånad

PernillaJ
0

Om motionstiden gått ut den 1 februari betyder det alltså nästan 4 månader innan årsmötet, hm - är inte det ovanligt lång tid? Omkring en månad innan årsmötet skulle känts mer rimligt, men stadgar är stadgar. Eventuellt är det också så att årsmötet ligger senare än vanligt i år?

Jag undrar också om man kan göra som Tywysoges skriver i #5, jag tvivlar på att årsmötet kan fatta beslut om ämnen under Övriga frågor på ett årsmöte. Möjligen kan man diskutera en fråga och hänskjuta den till styrelsen för behandling, eller liknande?

Fourjoy
0

man borde ju kunna skicka en skrivelse som styrelsen sedan får titta på vid ev. möten och sedan avgöra/beslut med ev medlemmar och SH (om dom ska vara inblandade) hur exakt det går till vet jag inte…