Moflos Zocker i Min Häst
Kommer ni ihåg mitt stoföl Moflos Zocker som dödades av blixten sommaren 2006? Nu har hon och den hemska händelsen blivit serie tecknad av Lena Furberg. Publiceras i Min Häst nummer 10 eller 11 detta år.
Jag har själv inte sett slutresultatet, men vet att en hel del är ändrat från verkligheten - bla. har jag själv blivit en ung tjej i övre tonåren i serien! På grund av datorhaveri hos Lena försvann dessutom min text, så Lena tog slutet av storyn ur minnet. Väntar med spänning på att se hur det hela blev. Sorgligt och tårdrypande lär det nog vara så det förslår…
Mofos Zocker var e. Moflos Fester u. Moflos Zamira och hon blev två månader gammal.
mvh Jenny
Håll oss gärna uppdaterade när vi ska rusa till Pressbyrån (3 mil bort!) och köpa tidningen. Antar att du kommer ha stenkoll på när den finns i handeln.
"Ung tjej i övre tonåren" - det stämmer väl precis på dig? 
/ MN
Jag minns mycket väl hur jag läste det när de precis hade hänt och vad jobbigt det var för hela din familj. Och senare stod det väl i Ridsport också om jag minns rätt.
Jag vet inte vilket ord som är rätt i sammanhanget, "skoj" känns lite fel, snarare hedersamt att Zocker har fått lov att bli förevigad på detta sättet. Det är ju hemskt många människor som läser Min Häst, och att dom ändrat storyn en aning gör den kanske mer "lättläst" eller "riktad till målgruppen" så det ska du nog inte ta för illa vid dig utav. Tjejerna som läser vill säkert förlika sig med människorna i serien. Sen att det är Lena Furberg som skapar serien är ju definitivt en krydda då dom är otroligt bra, jag som liten knatte låg i sängen och grät under täcket utav dom
Jag får hålla lite span i affären framöver och tjuvbläddra litegranna för att se hur resultatet blir.
det numret måste köpas… Zocker förevigad, ett fint minne efter en så otroligt tragisk händelse…hon gör så fina berättelser..

** VARNING FÖR HEMSK BILD **
#2 Ingen fara, jag har givit mitt godkännande att det får ändras i storyn så jag tar inte illa upp för att allt kanske inte är riktigt som det var. Det behöver ju inte vara som en dagbok. Men jag tror namnen kommer vara de riktiga.
Vi har inte Min Häst i affärerna i Näsåker så jag måste be er andra hålla koll också! Hoppas bara det inte är ett inplastat nummer, svårt att stå och tjuvkolla i affärerna då.
Det var verkligen en hemsk händelse, och fortfarande har jag inte riktigt samma gnista som jag hade innan det hände. Jag sänder alltid en tanke till henne när jag håller på med de tre tvååringarna vi har här hemma, och fantiserar om hur hon skulle sett ut idag..
Fortfarande anser jag henne som den bästa eller en av de tre bästa vi fött upp, känns så sorgligt också att aldrig få "bevisa" det. Men nu blir hon i alla fall förhoppningsvis ihågkommen bland landets alla små hästtjejer!
Bilden är tagen utav en av de ojäviga personerna som skulle intyga att Zocker var död, och vi har på bilden precis transporterat hem henne till gården i skottkärran.
Måste ha varit fruktansvärt för er ! Hoppas du får tillbaka gnistan igen även om det tar tid.
Fy fan på ren svenska. Inte ska man behöva gå och hämta döda fölungar i sin hage… Lider verkligen med er. 
Håller med #2, man kan inte direkt skriva "skoj", men kanske hedersamt var ett bra ord. Vill också bli påmind om att köpa detta nummer. Vi kan väl alla hjälpas åt? Ingen som har ett barn eller syskon som läser tidningen?
(bilden)….lilla vännen
…usch så sorgligt…hjärtat knyter sig… tänk vad fort det kan gå…. ta vara på alla dagar med era både två och fyrbenta vänner !!!
Nu har jag lagt ut spaningstrådar hos barn som prenumererar på Min Häst. Just nu tror jag det är nummer 4-5 ute så det tar väl ett tag innan aktuellt nummer dyker upp.

Så himla tragiskt! Det är ju så att man inte har turen på sin sida alla gånger..
Hoppas att du får tillbaka gnistan, dina hästar är så himla fina och det har ju gått bra för dom! Ska väl kika lite extra i Min häst nummer 10-11! :)
Det var så sorgligt…Man blir så tagen. Nej!! Varför skall en sådan sak få hända??
Igår kom nummer 7… Det är bara att vänta:)

VI hade turen att våra hästar överlevde värsta nedslaget. Blixten följde staketet till stallet, där aggregatet satt i isolerat plåtskåp på ytterväggen. Aggregatet låg i pulverform i det deformerade skåpet. Hästarna hade lyckligtvis uppehålligt sig långt ifrån nedslagsplatsen. Men det ÄR tufft att förlora en häst!!!
Idag kom nummer 8 i lådan.. så nu närmar det sig.
Usch det är så hemskt, förlorade i höstas 2 hästar i snabb följd (sto och föl) i botulism.
Gick så fort att stoet låg död 3 tim efter vi senast såg henne utan några synliga symptom (på min födelsedag så hon var rejält välbevakad).
Fölet stod på morgonen (4 v senare) med hängande underläpp med hakan i vattenkoppen. Vinglig var hon när jag försökte flytta på henne, veterinären hann aldrig komma ut innan hon var död… 
Aldrig mer sådant foder till någon av mina hästar!!
#15 Det är alltid så tragiskt, jag har alltid mina hästar botulismvaccinerade även om de äter hö! Uppvuxen på gård så vet jag att jordbakterier får man så lätt med…

#16 Jag vaccinerar också,
#15 men gud vad hemskt att mista hästar så som du gjorde.
Nu är den med i nyaste min häst. Nummer 10.
Jenny, vilken story! Gripande…

#18 Ja det var en sorglig händelse, den kommer vi nog aldrig ifrån. Man blir alltid ledsen när något djur dör, men så som jag känt för Zocker har jag aldrig känt annars. Jag var väl dum som hade sett henne som "en skänk från ovan" innan också. Men hon kändes verkligen som min belöning för alla års blod svett och tårar. Därför tror jag förlusten av henne blev som att såga mig mitt itu eller gräva en grop under mina fötter, eller vad man skall säga.
Jag föll ju också in i en djup depression efter det där och tog mig inte ur det förrän nästan ett år senare. Inget som går att skriva om i en barntidning men så var det.
nu ska jag inhandla Min Häst.. hoppas den inte är slut….
Så otroligt tragisk händelse…. man kan bara undra varför?….tyvärr får man sällan något svar….. jag bävar inför den dag då jag måste ta adjö av min lille Jack….men den dagen kommer förr eller senare.. hur man än gör… så det är bara att ta vara på varenda minut man har…
#19 Jag har tänkt på er så mkt. Hoppas att du mår bättre.
Kram Eva

#21 Tack så jättemycket! Jovisst är det bättre nu, tack alla för era omtankar. Jag fick också ett oerhört stöd när det hände, det är fantastiskt med internet!

Jag är inte sentimental av mig, och måste säga att när Zocker dog läste jag flera (i mitt tycke) mer än lovligt new-age-flummiga inlägg om hennes bortgång på Buke. Säkert välmenande!
Idag tjyvläste jag Min Häst med Zocker-serien i mataffären, och kände hur jag plötsligt blev alldeles gråtmild där mitt i butiken! Köpte tidningen och läste den ordentligt när jag kom hem, småsniffande i soffan.
Lena Furberg är en skicklig serieskapare, och historien om Zocker är rörande. Köp och läs, med näsduken inom räckhåll…

jag köpte tidingen i går och serien var bra MEN jag hade velat att huvudrollen innehas av en vuxen. Av två anledningar 1. det är viktigt för barn att se att man även som vuxen kan fortsätta älska hästar lika mycket 2. som vuxen måste man stå för sina beslut i hagen eller i stallet, nu var det någon diffus mamma som tog beslutet.
#0 nu tror jag att du valde rätt, för ödet ville vad det ville och hade du valt stall så hade blixten slagit ner där, med efter följande brand. Det var ju tur att bara en häst fick sätta livet till.

#24 jag blev lite paff att jag var tonåring i serien måste jag säga, det var ju inte direkt sanningen.