Duktiga körponnyer!
Läste i senaste Ridsport om alla topp-listor.
Glädjande såg jag att när det gällde körtoppen så låg det en welshpartbred (Knut) på första plats och ytterligare två welshar som körde par på tredje plats!
Är det några fler här som kör sina ponnyer och hur går det isåfall? Jag är jättesugen på att börja men har haft så dåliga vägar hemma så det har aldrig blivit av.

Jag håller på att köra in både Kiara och Ametist (min ridhäst inte welsh) Vi kommer att göra en körslinga ca 500 meter, då kommer vi att utnyttja vägen till huset och stallet ca 250 meter och resten kommer går i hagen så man kan köra runt med hästarna. Annars så har vi väldigt dåligt med kör/ridvägar också men att just kunna köra runt och få upp lite kondis tror jag kommer att bli en bra lösning.
Bilden är på Ametist, gissa ras den som vill 
Jag tömkör mina, både unga och äldre, mycket. Vi har inte heller så värst bra bra körvägar men när man tömkör så spelar det ju inte så stor roll. Kommer man fram med ryttare på ryggen så gör du ju det med kusken bakom. Nyttig träning för ponnyn som måste lära sig tänka framåt och lyssna på den inte alltför vältränade matten som flåsar bakom.
Flera av mina uppfödningar har hos sina nya ägare blivit inkörda. Framförallt Exzentric Nougat och Exzentrics Nikotin som bor hos samma matte körs. Storebror Nougat har varit ute och tävlat en hel del med placeringar. Lillebror Nikotin som bara är tre år 2008 har än så länge inte kommit lika långt. För några veckor sedan spändes de ihop för första gången på träning för Anders Eriksson. Det ska bli spännande att se vad de presterar tillsammans i par och även enbet.
Foto: Exzentrics Nougat
Kan inte STPOF ordna en inkörningsgrundkurs under sommaren ?
Funderar ju på att ta upp mitt ena sto och göra häst av henne nu när hon är gall och ändå inte ska föla eller gå med föl vid sidan.
#3 Jo, det vore ju väldigt väldigt intressant. Fast jag gissar att det krävs en hel del folk och planering för att det ska fungera bra. Kanske något för kommande år? Tömkörningsträningar kan vi ordna betydligt lättare och sedan kanske gå vidare med inkörning antingen i föreningens regi eller hos tränaren man anlitar. Fast just nu får STPOF nog mest koncentrera sig på utställningar och gärna något mer. Ridklassdag till hösten? Agilityträning?

Kan bara hålla med föregående talara ZABA.
Jag kör mina welshar MYCKET… har tävlat nu i tre säsonger med den äldre Nougat. Nikotin är inkörd i enbet och går stadigt där och nu är dom precis ihopsatta i par.
Kan bara säga att welshar är otroligt trevliga körponnyer, så gott folk kör på bara!
Ni kan titta in på vår sida:www.sandramadsen.k-webb.nu
..körning är ett utmärkt sätt att variera träningen med…

Jag kan inte köra men jag har sålt föl till körning WPB samt har tre av mina hingstar avkommor i Tyskland som tävlar MSV klass i körning.
I ett tvåspann är det en e. S Dancer och den andra är e. VN Hanassie, vilket jag finner verkligen som en lyckad tillfällighet! Jag har tyvärr inte fått kontakt med ägaren men jag kan följa parponnyerna på resultat listorna!

Jag tömkörde Kiara mycket i sommar med Karisma fäst vid sedan på henne, Karisma är väldigt lätt att leda eftersom hon vet att hon sitter fast i "snöret"
Väldigt fin bild, det ser harmoniskt ut.
Nyfiekn fråga bara, vad har Karisma gjort med ena frambenet, det som är lindat?

#9 Tack, hon fick ett skrapsår på framsidan av benet och det var rött mot vitt och såg värre ut än vad det var. Bilden är från riks, när mamma Kiara var med i unghästalangen.
Jag kommer även i framtiden att tömköra stona med föl vid sidan för det var väldigt uppfostrande.
Jag hoppas ha min hingst i vagn snart:)…
Jag tömkör båda mina men har kommit längst med 2-års hingsten, han är superfin trots att jag inte tömkört så mycket men igår hängde jag en lina med dunkar och en stor metalbalk över axeln och han vickade lite på öronen bara. Störtcool så det är bara någon lektion kvar till att lösskalmarna ska på. Kiara har jag bara tömkört några gånger men till efter sommaren ska båda vara körklara! Att köra är bland det roligaste som finns!
…Sara, du kan ta över Black Jack sen….han behöver köras in…… jag låter en livförsäkring ingå…..

Fourjoy: Black jack och en livförsäkring?! hm lär nog fundera lite först, då lär jag väl köpa in nån vagn med broms och katapultstol eller nått… ;)