Vad betyder det? *hingstfråga*
Hej!
Jag är inte insatt i welshavel för fem öre men i stallet där min häst står finns det en söt liten hingst.
Han är sek. B och ligger under kategorin "Hingstar ej kvalificerade för Kvalitetsbok. Har ej erhållit tillräckliga poäng vid visning" Vad betyder det? Är han alltså inte godkänd eller?
/Amanda
Passar även på att slänga in en gammal förfrågan jag hade lagt in på ridsport:
Jag söker med ljus och lykta en welsh hingst, C-ponny som är gulbrun/bork och står inom 15 mils radie från Skövde
.
Det är nämligen pappan till Foxens två föl! :)
/Amanda
Han betäckte alltså min häst runt år 2000 (ev lite före).
Han är godkänd för avel men han har inte fått de 40poäng eller mer som krävs för att få vara med i kvalitetsboken.
#1 Jag tror jag har svarat tidigare på den tråden.
De gulbruna/isabellfärgade jag på rak arm kan komma på inom welshsektion B-aveln t ex Anglian Gerald, The Hale Helios, Candide.
Är det din häst som fått föl med honom? Isåfall vad heter hon? så blir det lättare att hitta avkommorna och då få veta vilken hingst det gäller.
#4 Hon heter Whispering Fox f.1995 Reggad som korsningsponny hos Asrp.
#3 HAr du mer info om dessa hingstar, bilder? Måste ha missat ditt svar inne på ridsport…
#2 Okej =)
#5 Mer info som vad t ex? På Jenny Staaf/Moflo stuteri's hemsida finns en länk till hennes fantastiska hingstsajt. Där kan man läsa massor om de hingstar som har verkat och även nu verkar inom welshaveln. Alltså de godkända/licensierade hingstarna. En toppensajt med massor av information och bilder.
#7 Jag var inne där (tack så mkt för tipset!), woow vilken guldgruva, vilket jobb hon måste ha lagt ner! Kände dock inte igen ngn av hingstarna ( har bara sett ett gammalt kort för 2 år sen och har numera ingen kontakt med förra ägaren).
kan det vara en Linners hingst? hon har haft lite isabeller…
# 9
Vilka isabeller har Linners haft förutom Pegasus Buckey ?
en är i Norge.. en sektion C, nu kastrerad…namn…??? tror dock inte att han var i avel, ålder?… sen finns ju Linners Nimbus… inte så gammal och inte far till ovan…
nej, men han är isabell…och som jag skrev… inte så gammal och inte far till ovan..
en är i Norge.. en sektion C, nu kastrerad…namn…??? tror dock inte att han var i avel, ålder?.. Den du tänker på är troligen Linner's Sharman. Han såldes till Norge, som föl vid sidan.
Här finns han nu http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=4385&page=7
.. han var väl u. det vackra stoet Croniarth Solitaire? (om jag inte minns helt fel?)
Hmm dom har lagt ut fel bild på Solitare om jag kan norska rätt. Det är ju Ias Saesnes som visas i forumet ?
ja, det är fel bild… Solitaire är isabell… guldgul… vet inte vart hon är idag… finns en gammal sida där hon och några andra finns till salu… "Glenjens hestesportcenter" heter stället…
Solitaire… vackert namn föresten….nu så här i föl tider…
*OT* #16#
Vad jag kan se är det en bild på Croniarth Solitaire (isabell) där hon tittar över en boxdörr. Den andra bilden, som det står " Her er faktisk en helbror at Sharm, moren er Soltaire" under kan jag inte se, men det måste vara en bild på Ias Saesnes (gulbrun). Jag har provat att ringa några gånger på det nummer som finns på sidan, där Solitaire (Sarah kallad) finns till salu, men jag har aldrig fått något svar. Skulle vara roligt att höra var hon tog vägen. Någon anna som vet!?
Det sista jag såg av Solitare var när hon betäcktes med Dai som 11 månader senare blev Sally… 

#3 Anglian Gerald är pappa till min häst. han dog 1996 om jag inte minns fel…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
"Sarah" betäcktes om med Dai, som resulterade i Linner's Sharman, som sedan följde med "vid sidan" till Norge. Jag har som sagt försökt att ringa det tfn.nr som står i den annons, där CS är till salu, dock utan svar. Jag har inte en aning om var hon finns i dag. Synd, för det var ett sto, med en trav så man tappade andan. Kanske inte så cobbig , men kunde man föda upp en ponny med den traven, så borde man ha en ponny med gångarter utöver det vanliga, "som i en ask". Är det någon som vet var hon finns nu eller hört något om henne!?
Kanske den norska welshponny föreningen vet vart Solitaire kan finnas?