Welshponny iFokus

Welshponny

Etikettutställning-premiering
Läst 1212 ggr
MalinB
0

Såhär i hingstvisningstider.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju en tvåårig sek D  hingst som jag planerar att visa i framtiden. Jag tycker dock att det verkar rätt krångligt att veta vad som gäller så ni får gärna guida mig igenom alla steg.

På den tiden jag fick igenom "min" ridponnyhingst så var det förhandsvisning, premiering och bruksprov som gällde men om jag har förstått saken rätt så skulle jag kunna börja betäcka med min hingst redan i år om jag skaffar veterinärintyg och löser licens? Rätt eller fel?

Och OM jag skulle bestämma mig för det (vilket jag inte kommer), vad är det veterinären kollar och kan man anlita vilken veterinär som helst eller är det speciellt utsedda veterinärer som gäller?

Vad gäller licensen så har jag sett att de flesta har något som kallas livstidslicens, betyder det att man bara betalar licens en gång i hästens liv eller att den är "godkänd" på sitt veterinärintyg resten av livet men man betalar ny licens varje år eller……….?

Många frågor blir det men om vi börjar såhär så kanske vi kan ta nästa steg när jag har fattat hur "licensieringen" funkar.

Fourjoy
0

Japp, det är "bara" ett friskintyg och betala in livstids licens summan. Veterinär blankett finns på SWFs hemsida, där finns all information om vad veterinären ska kolla… jättebra!!  det är inget krav på speciel veterinär.

Livstids licensen är på livstid.. så länge inget kräver en omprövning av den. tex veterinära fel osv.

MalinB
0

Så om jag nu fixar en licens och betalar så behöver jag inte betala varje år? Men det måste väl vara någon slags årlig betäckningslicens som tillkommer utöver det, eller?

Jag har som sagt haft ridponny för Måååånga år sedan (en av de första som blev godkända i sverige) och efter det enbart pysslat med fullblod och där måste man lösa licens varje år men då utan intyg och visning osv.

Fourjoy
0

Nej, har du väl löst livstid så är det inget mer, bara sto avgift till SH för dom ston han betäcker. Livstids licens är väldigt smidig på det sättet..Flört

MalinB
0

Vad suveränt!

Då kan man ju lösa den tex nästa år om man vill sprida ut kostnaderna lite.

Då till nästa fråga!  Givetvis skulle ju målet vara att få in honom i kvalitetsboken. Har jag då fattat rätt när jag tror att enda chansen att komma med där är om han får 40p (eller mer) på hingstvisningen? Man kan alltså inte göra bruksprov och komma med på det och kanske 38-39p exteriört? Och är bruksprovet obligatoriskt för de som är fyra år och äldre? Jag fattade det som att det INTE är det?

Och säg att han såsmåningom blir en tävlingsponny på  internationell (man ska ju sikta mot stjärnorna!) nivå men "bara" har 39p, är han fortfarande körd för kvalitetsboken då?

Annette
0

Är det inte ens krav på särskild veterinär? Kan en smådjursveterinär, som inte sysslat med hästar sen utbildningstiden, utfärda friskintyg för Welshhingstar?

[Hallonqvist]
0

Den kan komma in även på 38p om den har meriter från tävling. För kat C och D gäller det att ha vinst på lägst regional Msv eller placering i nationell Msv alla discipliner.

Fourjoy
0

tyvärr så är det 40p. som gäller oavsett om ponnyn gått SM eller VM… dom får inga "extra" poäng på meriter för Kvalitetsboken… dom kan dock höja sitt avelsvärde… och (tyvärr) idag enda sättet att få in dom är via den speciella visningen för kvalitetsboken.

Det finns inget krav på en särskild veterinär… men givetvis för sin egen skull och andras bör det vara en som vet hur en häst ser ut och fungerar…

MalinB
0

Jag personligen skulle ju hellre använda en ridbar "lågpoängare" än en med 43p som inte gjort annat än sprattlat med benen i ena änden av ett snöre. Hur resonerar ni uppfödare angående ridmeriter?

Fourjoy
0

en med meriter är bra mycket lättare att sälja än ett rent avelsdjur…så jag tycker att dom både ska kunna något och vara bra exteriört.. men man kan inte alltid få allt dessvärre och hellre då en ful ponny som kan något än en "vacker" som inte kan något… men många går blint på poäng… tyvärr…

Vem har kommit in i Kvalitetsboken på meriter?

ragnhild49
0

all information om detta hittar du lätt på SWF:s hemsida. hoppas så att du visar din cob på "hingstvisningen" nästa år!!!!!Skrattande

MalinB
0

Jodå, jag har läst på swf men är ju lite korkadOskyldig och tycker det är lite luddigt!

Om jag visar honom nästa år och han inte går igenom, får man komma tillbaka året efter då? Det kan ju hända rätt mycket på ett år ……..

OM han nu skulle gå igenom nästa år, är det då bara att komma tillbaka till bruksprov när han är fyra eller måste man genomgå hingstvisningen en gång till först?

Fourjoy
0

jag förstår att du tycker det är luddigt,… det är lite krångligt innan man kommer underfund med hur det ska vara.. det är inte alltid lättläst/förståligt….du kan visa honom hur många gånger som helst om du vill, och bruksprovet kan du också göra när du vill dock tidigast som treåring…. vill du göra det fler gånger går det med…för att tex förbättra poäng och du behöver inte både visa och göra bruksprov på samma gång.. går att göra separat. men även meriter på tävlings banan kan godtas istället för bruksprov.

MalinB
0

När på året brukar bruksprovet ligga? Är det i samband med tex ridponnyernas bruksprov eller har welsh ett separat?

Fourjoy
0

det är samma dag som "premieringen", det är bara att anmäla till båda eller det ena eller det andra, så det är valfritt.

Om man jämför med RPs bruksprov och premiering så är det väldigt lätt, finns två att välja emellan, enkelt eller svårt…. det enkla är skritt, trav, galopp, halt och det svåra är med löshoppning bla. sen kan man också avlägga körprov, det brukar man göra med de mindre WM, welsh då det kan vara svårt att hitta små ryttare.

Men roligt är det, en upplevelse i sig själv… sen finns många frågor ibland runt det hela som du kanske läst… men vi får väl alla som håller på försöka komma fram till en bättre lösning till allas bästa… "premieringen" är ju dock en viktigt ingrediens i avel och bör hållas levande.. men inte på detta sätt…

MalinB
0

Men om jag då har anmält till båda och sedan "bara" får 39p, får/bör jag göra bruksprovet ändå och ha det "till godo" till året efter eller är det smartare att visa ena året och sedan planera bruksprovet ett år senare om man nu skulle få 40p?

Sedan om man kollar siffrorna från visning/utställning i ljungby så blir man ju som welshnovis något mörkrädd. Otroligt svårt att veta vad man ska sträva efter när det är sånna otroliga skillnader.

Fourjoy
0

Beror väl lite på hur långt man tycker individen kommit i utbildningen… det är ju ingen ide att delta bara därför utan bättre då att vänta tills ponnyn är redo för uppgiften mer än väl…. det blir en tuff dag för en ungponny i alla fall så jag skulle råda att vänta om man inte är helt säker på att ponnyn kan alla moment utan och innan.

Dom tar tid på sig att växa och visar man som 2-3 åring så är dom på inget sätt färdigvuxna (ofta) så en första visning kan ge en hint om vart dom ligger… vissa saker kan ju dock förbättras och vissa kan det inte.. men visar man som 2-3 åring och får sådär poäng så ska man inte ge upp…. bara hem och växa och utbilda för ett bättre resultat….(om dom nu inte får nedslag av det slaget som inte går att korrigera)

Ja, jag förstår helt din tvekan angående poäng osv…. i år var det värre än värst på den fronten… det gäller ju hela tiden att titta sig runt och utbilda sig själv och ta det hela med en nypa salt ibland… och inte bli för deprimerad och ledsen om man nu inte får dom poängen man väntat sig… ofta så kan man se på kritiken vad som behövs förbättras/nackdelar och sen jobba på och göra sitt bästa och tro på det mål man har…

humlans
0

Visa din hingst på sommarpremiering. Då får du en mer rådgivande bedömning. Gå in på inlägget sommarpremieringar 2008 där finns tider och platser.

MalinB
0

#17 Jag kommer inte visa honom på sommarpremieringen, det är så mycket utställningar ändå (jag vet att det bedöms lite olika på premiering och utställning) och jag tror jag är ganska realistisk i min bedömning om hans eventuella framtid som avelshingst då jag tagit fram några sådana tidigare om än av andra raser.

Vad jag undrade i tråden var mest om hur man går tillväga just med welsh.

Men jag kommer med största sannorlikhet att vara på plats utan häst i Julita bara för att se och lära!!

Fourjoy
0

det är alltid bra att titta sig runt.. man kan aldrig lära sig för mycket… jag ska f-h till Julita med två damer…Skrattande